JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 21 nov 2021, 12:17 Alltså, den lilla glepan på ovansidan är ju en kandidat för tvåkomponentputty.
Den avgrundsstora glipan på ovansidan kommer bli mindre efter lite mer jobb med passningen spackel blir det :P

Jag ligger några uppdateringar före i verkligheten :P Har nästan dagliga uppdateringar på Patreon för de som är sugna på att följa mig....ligger ca 3 veckor före just nu då jag bara uppdaterar forumen på fredagar och söndagar :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Vingligt...


Ah, fredag igen ...redo för en liten uppdatering?


Som jag nämn tidigare så fick jag min ersättningsvinge. Den var seriöst inpackad :P Tror man kunnat spela fotboll med paketet utan att något hade hänt :P

Bild




Beväpnad med båda vingarna var det dags att få dom att passa


Bild




Passformen är inte fantastisk, jag kommer ha många skojiga timmars arbete framför mig med slipa, dremla, skrapa och spackla för att få det att se bra ut.
Bästa att vara noggrann här tänker jag...

Bild




Passformen är värst på ovansidan där den tunna fyllnaden ska möta flygkroppen.

Bild




När jag jobbat tillräckligt på att få vingarna att passa så limmade jad dit den printade delen för hjulbrunnen...slite slipande och skrapande som på andra sidan.

Bild




Sedan limmade jag dit vingarna.... det blev hyfsat med som sagt det blir spacklande här. Det är ett lite steg på undersidan mot stjärtkonen.


Bild


Bild









Båda vingarna på plats


Bild






En liten torrpassning mot framkroppen....den blir stor!


Bild



Bild








Med det var dagens mödor över!



Bild








Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Det tar sig med monstret!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 26 nov 2021, 14:14 Det tar sig med monstret!
Visst gör det :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Jösses! Sitter på läktaren och är stum av beundran. Egentligen är en sån här best i resin absolut ingenting för mig. Men dessvärre har de ju en Jättedraken på gång...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Björn B »

Draken - helt rätt.
1/32 - OK
Resin - Nja.
Men lite sugen blir man ju och ser man på detta bygge så ser ju modellen från dom fin ut.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Björn B skrev: 27 nov 2021, 23:00 Draken - helt rätt.
1/32 - OK
Resin - Nja.
Men lite sugen blir man ju och ser man på detta bygge så ser ju modellen från dom fin ut.
Björn Fransson skrev: 27 nov 2021, 21:26 Jösses! Sitter på läktaren och är stum av beundran. Egentligen är en sån här best i resin absolut ingenting för mig. Men dessvärre har de ju en Jättedraken på gång...
Tack Björnarna! :D

Jo...det är ju så... funderar på vilken njure jag ska avyttra, vänster eller höger :P

Det här är min första helresinmodell...och tja, är det inte värre än så här så :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Spackla på...


Det är söndag och jag har en jätteuppdatering för er....mycket bilder!



Vingfilletarna är otroligt tunna och de ser ut som en råtta gnagt på dom, blir kungligt spacklande!

Bild





Andra sidan ser lite bättre ut men spackel blir det jojomen.

Bild



Likadant på undersidan.

Bild

Bild







Och lite reparationer här och där.

Bild





Först maska och spackla

Bild

Bild

Bild



Sedan får vingarna vila åtminstone 24 timmar så då fick kanarderna min uppmärksamhet.

Fästena på flapsen är riktigt klipska, en printad del som passar in i en fördjupning i framkanten på flapsen...

Bild




Och andra sidan passar in i en fördjupning i själva kanarden, blir en stark fog.

Bild


Kanarderna själva är lite ömtåliga och man får ha tungan i rätt mun när man tar loss dom från gjutblocken!

Först den lätta biten att bara lossa från blocket, bara dra ett knivblad längs den raka kanten på båda sidor.

Bild




Sedan är det smidigt med ett par sådana här långsmala tänger.

Bild






Rista med ett knivnlad längs profien och ta tag med tången längs med och vicka tills resinet knäcks i ristningen.

Bild

Bild



Nu blir det marigare, för at ta väck godset från delen nutan att ha sönder något

JAg drog knivbladet längs profilen och sedan tog jag min avbitare och klippte längs med på den tunna änden.

Bild




Det ger en smal remsa som man kan hålla i och försiktigt bryta med fingrarna

Bild




Det blir kvar lite delar längs profilen och då använder man tången tvärs över och bryter försiktigt loss delarna.

Bild






Lite skador blev det i alla fall men överkomligt :D

Bild

Bild





Härnäst blev det dags för DREMELN!

Bild



Brummade på tills jag fick en god passning mot kroppen

Bild




Limmade dit vortex generatorerna

Och nu får kanarderna vila.

Bild


Hjulhusluckorna hade kraftiga printränder både utanpå och innanför

Bild

Bild



Lite orolig för den lilla knölen på luckan.

Bild





Jag mixade greenstuff med thinner och plaskade på.

Bild





Fixade flapsen när jag ändå höll på

Bild


Slipade...

Bild




Och avslutade med primer.

Bild


Bild




Det var allt jag hade att bjuda på idag.

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Ugh, ofrivillig byggpaus....golvläggaren kommer så det blir kaos ett tag :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Slipa....Spackla...!

Äntligen fredag och idag har jag TVÅ uppdateringar. Det är pga att mitthobbyrum måste vara tömt på söndag då mattläggaren kommer på måndag morgon.



OK...

Det går åtminstone framåt....

Så här lämnade jag det och nu har det härdat någon dag och det är dags att slipa...

Bild




Först 120 Grit och 320 grit, jag vet att detaljer kommer gå förlorade men det är ju nästa "roliga" fas av bygget när allt ska återställas :/

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Sedan grunda för att se sanningen...

Inte så illa faktiskt men givetvis krävs det mer spackel.... känns inte omänskligt iaf.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild






Denna gång testade jag med akrylspackel, med en fuktig tops torkade jag av överflödet.


Bild

Bild

Bild




Nog för denna gången...
Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar