JA37 Viggen Jetmads 1/32, färdig s.23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Idag började jag att diska lite....eh, alltså tvätta resindelarna i varmt vatten och disk medel för att få bort klegget som gör att de släpper från gjutformarna.

Bild


Låt oss se vad för en RAT Jetmads har kokat ihop åt oss...
Delarna är 3D printade och jag hade lite vag panik när jag klippte loss delarna från printstagen, otroligt nog pajade jag inget!

Bild

Bild

Bild




Efter att ha putsat delarna gjorde jag dom redo för grundfärg.

Bild


Grundade i Alclad svart.

Bild


Sedan blåste jag på Alclad White Aluminium.

Bild


Med det så var kanvasen redo för detaljer, washer och grejer.

Här ett tips på ett bra ställe med referenser!
http://www.plasticwarfare.se/2014/11/viggen-details/


Vidare till målandet!
Jag har ingen aning vad för saker dess är med de har en grön-gyllene glans och när domarna kisar in i luckan så är det ju kul för dom att se något där ;P
Det målades med Citadel Auric Amor Gold och en förtunnad strykning med Balthasar gold sedan en torrborstning med Retribution Armor och en wash med Nulnoil.

Bild



Sedan var det dags att detaljmåla RAT huset, inget vidunderligt utan lite blått på anslutningar och sandgult för etiketter slutligen lite svart och vitt för mätartavlorna.
och Nulnoil på det.

Bild


Så var det dags att karva lite!
Inte så dramatiskt som det låter utan Jetmads hade försynen att ge valet till stängd eller öppen lucka, för öppet så bara karvar man utefter kanterna där de gjort försvagningar. Det gör inget
om man pajar luckan eftersom det finns en detaljerad 3 D printad dito.

Bild


Par drag med kniven så var det klart, enda abret är att överkanten är rätt tjock men det är svårt att göra något åt det då RAT huset är gjort för att passa som det är.. väljer mina strider gör jag :P

Bild



RATen är klar och jag är nöjd:D

Bild


En torrpassning i skrovet visar vad som syns.

Bild



Och slutligen ett par bilder på den färdiga RAThuset

Bild

Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Nästa lilla minimodell, som är en del av helheten är noshjulhuset.
Det tog lite sökande efter bra bilder som referens men det ska nog kunna bli något av det här :D

Först en titt på den fina 3D printade delen....vilka detaljer! Men lagren från själva printningen är rätt synliga på svåra ställen, så jag gör helt enkelt inget åt det :P

Bild


De klara printade delarna var inte jättteklara...behövde jobbas med.
Den till vänster är polerad och den högra som den kommer i...gjutblocket?

Bild



Menne lite gnussande med lite sådant här på en tops....

Bild


Så blir det något som detta.

Bild


Sedan maskar jag med en häftmasseboll över linsen.

Bild


Så själva hjulbrunnen...
Grundade i svart och sedan blåste jag XF-73 Dark Green (JGSDF) och post shejdade lite med XF-51 Khaki Drab

Bild



Sedan detaljmålande så gott jag kunde. Rör i silver, kablar i grått och svart, etiketter i sandgult och sidopanelerna i rå sienna.

Bild

Bild



härnäst lite dekaler, den här panelen ska bak i brunnen och målades med ljusgrått.

Bild


Ett par dekaler i brunnen också

Bild



Så här blev landnings ljuset.

Bild



Sedan på med Citadel Nuln oil

Bild


När det torkat torrborstade jag med hudfärg och limmade dit saker och avslutade med mattlack

Bild

Bild




Lite damm med pigment och så var det klart.

Bild

Bild

Bild

Bild




Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Niklas »

Ser riktigt snyggt ut Janne, både utrymmet med hydrauloljetankarna (där millan fälls in), och hjulhuset.

Kan dock inte förstå mig på varför du målar hjulhuset grönt..? På Viggen var det omålat, eller typ ytbehandlad aluminium i olika nyanser. Grönt har jag aldrig sett på en Viggen...
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Niklas skrev: 18 okt 2021, 22:36 Ser riktigt snyggt ut Janne, både utrymmet med hydrauloljetankarna (där millan fälls in), och hjulhuset.

Kan dock inte förstå mig på varför du målar hjulhuset grönt..? På Viggen var det omålat, eller typ ytbehandlad aluminium i olika nyanser. Grönt har jag aldrig sett på en Viggen...
Det var ohemult svårt att hitta bra referenser på hjulhuset. Det här är vad jag gick på.

Bild
Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Då var det dags att ta sig an den främre flygkroppen och börja på cockpit. Den här modellen är så stor så jag får bita av en liten bit i taget och bara cockpiten kommer ta flera sessioner.
Idag börjar jag med det aktre skottet i sittbrunnen och först granskar jag kroppen.
Vad som stog ut direkt när jag höll flygkroppen var att något kändes konstigt. Det är en konstig linje i gjutningen, som en dålig fog mellan två delar. Märkligt men jag får väl göra något åt den så småningom.

Bild



Sittbrunnen ser himla fin ut, det är tydligt att de 3D printade kroppen och sedan gjorde en gjutning på den eftersom jag hittar printlager på den gjutna biten.

Bild



Det finns utrymme för förbättringar. det ska gå massa kablar och grejer bakom knallpallen och vissa syns ganska väl. Jag markerade några ställen för förbättringar.

Bild



Sedan stoppade jag in stolen för att se hur mycker den täcker.

Bild



Limmade på de få delarna som fanns i modellen.

Bild




Sedan letade jag fram mitt Punch & Die set för att göra anslutningar.....små saker.

Bild

Bild




Limmade anslutningarna på plats och sedan satte jag dit kablarna.

Bild

Bild



Stoppade dit stolen igen för att se hur allt passar .....och bröt av stolsäkringen :P

Bild



Sedan torrpassade jag sido konsollerna.... ser fint ut, jäkla fina detaljer!

Bild

Bild



Sedan va det dags att grunda.

Bild



MRPs ljusblågrå är en bra färg för cockpit.

Bild



När sidokonsollerna var målade så lade jag dom åt sidan för en annan dag och en annan uppdatering. Det är det aktre skottet som gäller idag :D

Bild



Golvet målades i cockpit färg men det aktre skottet ska bli i aluminium.

Bild



MAskade golvet

Bild



Målade med Alclad white aluminium

Bild




detaljmålning av kablar och anslutningar

Bild




Efter det blev det en Nulnoil wash, torrborstning med aluminium och sedan en mattlack för att riktigt få ner glansen och med det var det klart.

Bild

Bild

Bild



I med knallpallen bara för att det är kul :P

Bild

Bild

Bild

Det var allt för idag :D


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av magnusf »

Janne! Kul att följa! Tror att det är ett absolut måste att vara disciplinerad när man ger sig på en sådan här, ett delprojekt i taget så långt det bara är möjligt. Jag är alldeles för rörig när jag bygger, trots att jag håller mig till småskalorna så upplever jag ofta att jag har en modell som är "nästan klar" och som består av en massa halvklara delmoment där jag faktiskt borde skärpt mig och gjort klart när jag ändå höll på!

Nåja, man är som man är, man kan fila lite på kanterna men den stora bilden är svår att åtgärda. Och i mitt fall kanske bättre att tillåta sig att vara lite rörig i hobbyn och spara disciplin(försöken) till arbetslivet :) !

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

magnusf skrev: 22 okt 2021, 13:57 Janne! Kul att följa! Tror att det är ett absolut måste att vara disciplinerad när man ger sig på en sådan här, ett delprojekt i taget så långt det bara är möjligt. Jag är alldeles för rörig när jag bygger, trots att jag håller mig till småskalorna så upplever jag ofta att jag har en modell som är "nästan klar" och som består av en massa halvklara delmoment där jag faktiskt borde skärpt mig och gjort klart när jag ändå höll på!

Nåja, man är som man är, man kan fila lite på kanterna men den stora bilden är svår att åtgärda. Och i mitt fall kanske bättre att tillåta sig att vara lite rörig i hobbyn och spara disciplin(försöken) till arbetslivet :) !

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Tack Mange :D
Jo, jag vet hur rörigt det kan bli...jag har alltid varit projektorienterad i mitt byggande och det ska kännas kul hela vägen. Jag har min beskärda del av avstannade projekt som plockats undan för att mogna i hyllan några år. Jag avbryter hellre ett projekt helt och hållet om jag känner glädjen försvinna.
Beställnings jobb är annorlunda...de är jobb som måste bli klara.
Disciplinen, eller snarare metoden har jag fått med mig från när jag jobbade i en modellverkstad. Det gör byggandet lite effektivare och lättare att ha överblick över.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Luften jag andas...


Hejsan,

rör mig bort från den omedelbara cockpitområdet och fokuserar på luftintagen!



Insidorna av hålen för luftkanalerna är rätt grova så de måste.....

Bild





... DREMLAS!!! MUAHAHAHAHAHAHAH!!

Bild



Självklart förstörde jag den dramatiska effekten genom att ha fel verktyg på :/

Bild



Hur som så var Dremlandet framgångsrikt och kanalerna passade perfa.


Bild




Japp, man kommer se jättemycket när luftintagen ät på plats :P

Bild



Hyfsad passform men ändarna är lite grova och ojämna.

Bild




Jag kör på med 90 grit sandpapper, jag gör cirkulära rörelser med delen på papperet så det blit jämnt och rakt.

Bild




Mycket bättre, slipade kroppsändarna också när jag ändå hade papperet framför mig.

Bild





Putsade det här lilla insuget/utblåset...

Bild



Heh, bara klickade på plats.

Bild




Här är fläktfronten, den i mitt tycke finaste och mest imponerande 3D printade mästerstycket!

Bild

Bild





Fläktfronten och intagen grundade i blank svart.

Bild



Fläktfronten målades i Alclad Polished Aluminium...lite mer skinande än den White aluminium jag målade luftkanalerna med.


Bild

Bild



Se så fin fläktfronten ser ut...synd bara att man kommer behöva ett endoskop för att se den .P

Blanklackade kanalerna och blåste Alclad Pale Burnt Metal, det ändrar glansen och får en lite gulaktig nyans som från antikorrosionsbehandlingen.

Bild





Dags att limma!

Bild


Bild




Fick trimma luftkanalen omedelbart framför fronten för att den skulle passa.

Bild



Och allt på plats, intressant hur mycket mindre fläktfronten är proportionellt mot tarangus, inte för att gnälla på tarangus men det här känns mer rätt.

Bild



Redan svårt att se fläktfronten där inne utan ljus.

Bild





Innan luftintagen ska på plats så är det en liten grej som måste fixas.

Det går en liten stång genom insugskanten precis där hacket är. Jag gjorde den av pianotråd, borrade ett litet hål och tryckte igenom den...


Bild






Klippte av med en pianotrådsavbitare och slipade änden.

Bild




Sedan limmade jag in luftintagen. Passformen var ok men intagen är lite mindre än där de ansluter till kroppen så det blir ett steg mellan dom....måste hanteras, brutalt!

Bild


Bild


Bild



Dags att stoppa in RAT-huset


Bild



En annan smart lösning av Jetmads, de har gjort printade block som hjälper att att hålla och styra kroppshalvorna när de ska limmas ihop, brilljant!


Bild


Bild




VAr bara tvungen att torrpassa.....riktigt bra passform, inte Tamiya men bättre än många andra plastmodeller jag byggt, jag är impregnerad!

Bild



Mitt brutala sätt att få bukt med steget till luftintagen var att skrapa med mitt skrapverktyg tills det passade. Ända sättet om man inte vill bli galen, detaljerna blir lätta att återskapa.

Bild



Sedan massa spackel, det får härda till imorgon då jag putsar allt och fixar detaljerna


Bild




Resultatet av dagen session :D


Bild


Bild


Bild


Bild



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Janne.S skrev: 24 okt 2021, 14:10Mitt brutala sätt att få bukt med steget till luftintagen var att skrapa med mitt skrapverktyg tills det passade. Ända sättet om man inte vill bli galen, detaljerna blir lätta att återskapa.
Oroa dig inte för det, du är ju trots allt en modellbyggare och som sådan per definition redan helt från vettet!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: JA37 Viggen Jetmads 1/32

Inlägg av Janne.S »

Urban Gardini skrev: 24 okt 2021, 15:09
Janne.S skrev: 24 okt 2021, 14:10Mitt brutala sätt att få bukt med steget till luftintagen var att skrapa med mitt skrapverktyg tills det passade. Ända sättet om man inte vill bli galen, detaljerna blir lätta att återskapa.
Oroa dig inte för det, du är ju trots allt en modellbyggare och som sådan per definition redan helt från vettet!

Sant :P tänkte mer åt vansinnig.....kasta stolar omkring sig och slita sitt hår -galen :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar