1/72 Spitfire PR Mk XIX

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hogge

1/72 Spitfire PR Mk XIX

Inlägg av Hogge »

Drog igång ett bygge av Airfix 1/72 Spitfire PR Mk XIX i svensk kostym.
Själva byggsatsen är från 2009 och är rätt typisk för Airfix tidiga satsning under Hornby. Grova panellinjer och sparsamt med detaljer. Cockpit består av en stol, spak och en helt slät instrumentpanel utan dekal. Jag valde att inte lägga någon tid på cockpit utan målade den bara grågrön och limmade ihop kroppshalvorna. Passformen vid vingens infästning mot kroppen va rätt dålig men det löstes med snabblim och spackel i övrigt föll delarna på plats utan problem Tyvärr missade jag att delen till kameraluckan var något nummer för liten (Den på sidan) och nu blir det knepigt att fixa.

Modellen grundmålades först med Krylon Ultra Flat spray och sedan med ett lager Tamiya XF-18 Medium Blue. Jag blandade XF-18 med några droppar X-18 Black och skuggade alla panellinjer sedan avslutade jag med att ljusa upp alla paneler med en blandning XF-18 och X-2 White. När allt torkat ett par timmar vädrade jag all paneler med oljefärg (En blandning av Coelinblå och titanvit). Nu får den ligga och torka till ordentligt innan jag lägger på ett lager klarlack.
Bilagor
S-31 low.jpg
S-31 low.jpg (835.26 KiB) Visad 4519 gånger
Hogge

Re: 1/72 Spitfire PR Mk XIX

Inlägg av Hogge »

Bråkat med dekalerna, har provat alla dekalvätskor i min arsenal men inte ens Mr Softner biter på dessa gamla Flying Colors dekaler. Fick skära efter panellinjerna och pressa ner dekalerna med en tops dränkt i Mr Softner. Vågade inte ens försöka ge mig på de röda linjerna på arket utan bestämde mig för att maska och måla dom istället.
Bilagor
IMG_0398.JPG
IMG_0398.JPG (839.22 KiB) Visad 4430 gånger
Snoddas
Namn: Henrik

Inlägg av Snoddas »

Jag tycker din Spitfire ser riktigt fin ut, bra jobbat med de röda linjerna också.
Mvh Henrik
Hogge

Inlägg av Hogge »

Blåbäret klart!

Dekaler från helvetet :twisted: Jag funderade på att strunta i alla småtexter, men ändrade mig tyvärr. Några texter gick på utan problem medan andra gick sönder, dessutom syns dekalfilmen i vissa vinklar. Det är tråkigt att Airfix inte lyckades få till färgerna på dekalarket som följer med. Den som vill bygga en svensk får betala mer för nya dekaler en för byggsatsen. Hade jag inte haft ett gammalt ark från Flying Colors liggande så hade den nog aldrig blivit byggd. Men på det stora hela ser det ändå rätt ok ut och det va ett kul litet projekt över två helger.

Ps.Siffrorna på fenan kommer från ett annat ark. Sen ser att jag behöver bättra på kronmärkena lite :o
Bilagor
IMG_0438web.jpg
IMG_0438web.jpg (564.73 KiB) Visad 4317 gånger
IMG_0441web.jpg
IMG_0441web.jpg (549.88 KiB) Visad 4317 gånger
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Snyggt bygge Hogge! Jag har också byggt Airfixen och precis som du skriver, man skulle önska sig något lite mer förfinat och skarpare men till dess någon sådan byggsats dyker upp så tycker jag Airfixen gör jobbet med den äran!

Jag vet inte vad det är med just det Flying Colors-arket, det är jättekonstigt. Jag hade två sådana som jag gav bort till en kompis och han rapporterade samma problem som du. Och Airfix-dekalerna för S 31 har jag för mig var fullständig genomgräsliga...

Hälsningar

Magnus
Frasse
Namn: Göran Fransson

Inlägg av Frasse »

Riktigt fin S31:a. Ett tips är att pensla på Microscales Liquid Decal Film på dekalerna medans de sitter på dekalarket om de går sönder lätt. Det brukar funka för det mesta, har räddat många dekaler på detta sätt.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge, tråkigt med dekalerna men det löste sig fint.

Anders E
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, de dekalerna är inte roliga, har gjort den resan jag också. Det brukar dessutom bli någon slags mjölkig vätska under dekalerna när man blöter ner dem, i alla fall på flera andra Flying Colors-ark från samma tid (de senare är mycket bättre).

Moose Republic Decals har ett ark som är ljusår bättre, men det är ju så dags nu... http://www.mooserepublic.se/product/s-3 ... -mk-xix-2/ Men hursomhelst, snyggt räddat ändå, tjusigt bygge!
Skriv svar