SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Efter höstens byggsvacka kände jag att det var dags att prova något annorlunda och hitta en ny utmaning. Lösningen fanns en bit nere i högen av lådor i form av Hellers DC-6B som jag köpte för ganska många år sedan. Drog igång i mellandagarna och rätt som det var stod den klar. Så inga byggbilder den här gången.
Bild

Det mesta är rakt ur lådan, det här var mest ett bygge på kul. Skapade några enkla hjulbrunnar till huvudställen, Heller hade lämnat det utrymmet helt tomt á la gamla sextiotalsmodeller...

Bild

...men så gammal är inte den här. Ingen Tamiyaklass, förstås, men betydligt bättre än jag trodde. Lite grovt tillyxad i detaljeringen, men helt okej passform på det mesta. Så själva byggandet var betydligt mer smärtfritt än jag befarat. Det vita är Tamiyas primer toppat med Mr. Paint, medan de sju-åtta nyanserna på vingar och motorer är Vallejos metallfärger.

Bild

Det värsta var egentligen dekalerna. Hellers är rätt usla och dåligt tryckta, så jag beslöt mig för att utgå från Stoppels DC-3-ark. Vikingaskeppet var visserligen 5 cm kortare och hade delvis fel form och en del bokstäver saknades. Men med lite pusslande, tålamod och en vass skalpell gick det att få ihop till slut. Några dekaler (främst SAS-loggan på fenan och den sista delen av den blåröda randen) kommer från Hellers ark, men annars är det mesta från DC-3-arket där D, T på i registreringen och S i "Sven Viking" är tillfixade av andra bokstäver.

Bild

Huvudställen fick lite extra detaljer.

Bild

Det här är en stor fågel, större än jag trodde. När jag byggde klart Backfiren i somras tyckte jag att den var jättelik, men den här är faktiskt inte så värst mycket mindre. Viggen känns som en liten sparv mellan de ryska och amerikanska bjässarna. Som vore det en bild av Sverige under Kalla kriget. :)

Bild

Det var det! Nu dags för en ny, betydligt större plastutmaning... :)
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul att se en sån där gammal Heller så snyggt byggd.
Gillar särskilt aluminium målningen.
En större byggutmaning? Någon Mig, en 29:a kanske??

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av magnusf »

"mest ett bygge på kul" - det här bevisar väl som vanligt att man kommer väldigt långt på hederligt hantverk och ett bra helhetsintryck! Förebilden är (i likhet med sin senare släkting DC-8) ett otroligt snyggt flygplan och SAS-målningen gör den verkligen rättvisa.

Det är lite svårt att avgöra på bilderna men har du ristat om den? Det är nog det som skulle framkalla mest ångest hos mig i ett sådant projekt...

Till slut, har man sagt A så får man säga B: Heller har ju en Constellation också :) !

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Lurifax »

Snyggt som vanligt.

Jag noterade att du använt Vallejos (nya?) metallfärger. Jag har testat dem och menar att de verkligen är bra. Av olika skäl kan, och vill, jag inte använda metallfärger som kräver starka lösningsmedel både vid spädning och rengöring. Därför är Vallejos nya akrylmetall välkomna.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla!

Anders: Nja, har visserligen två 29:or i högen (varav en i 1/32!), men det här blir nog något annat.

Magnus: Ja, tänk om DC-8 fanns i 1/72... Eller åtminstone någon som gick att få tag på i 1/144. När det gäller panellinjerna kan jag glädja alla som funderar på denna att de faktiskt är försänkta. Detta trots att modellen kom redan 1984, men det gäller flera andra stora Heller. Lite breda på vingarna, kanske, men rätt okej ändå. Så hela modellen är faktiskt betydligt enklare att få ihop än vad åtminstone jag befarade.

Holst: Japp, det är de nya. Håller helt med dig, är inte sugen på typ Alclad, och dessa funkar hur bra som helst.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

...och ytterligare ett svar till Magnus:

Jodå, jag har klurat på både Hellers 1/72-Constellation (i synnerhet som jag just nu läser en bok där en sådan spelar en biroll) och deras Boeing 707 i samma skala. Men har fastnat på något snarlikt. Och stort. :) Rapport kommer inom en nära framtid, men lämnar öppet för spekulationer så länge. ;)
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Björn B »

DC-8 finns i 1/144: https://www.hannants.co.uk/product/SMK44-521B Med motorer till både -60 och -70 serien
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Björn B skrev: 27 jan 2020, 14:54 DC-8 finns i 1/144: https://www.hannants.co.uk/product/SMK44-521B Med motorer till både -60 och -70 serien
Aha! Toppen! Ska beställas rätt så omgående!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Henrik R »

Galet snygg modell, Mycket bra resultat. Franssonskt skicklighet är väl det rätta ordet!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: SAS DC-6B, Heller 1/72 - Klar

Inlägg av Joakim Hultman »

Himla tjusigt bygge! Kul just med ett passagerarplan i 1/72 också.
Skriv svar