McDonnel och Douglas...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: McDonnel och Douglas...

Inlägg av Andre B. »

Den största skillnaden mellan modellerna syns i bakändan. Airfix Skyray ser inte ut som Tamiya men jag anar att förebilden hade den tidiga J-57-P-2 motorn där Tamiya's förebild nog hade J-57-P-8b motorn. Airfix Skyray är även den enda med lösa "elevons" av de tre. Dessa modifierade jag något för en större vinkel. De är dock inte limmade ännu...

IMG_20190611_214556_742.jpg
IMG_20190611_214556_742.jpg (28.65 KiB) Visad 3303 gånger

Testor's modell tror man knappt är en korrekt Skyray bredvid Airfix och Tamiya. Men jag har sett lite ritningar på tidiga Skyray's och den är inte helt fel i formerna. Jag anar att Testor's modell baserades på XP4D med J-40 motorn som hade ett och annat att önska.

Tamiya's modell är den mest detaljerade men känner att de missade en del saker såsom huven och rodren. Och att man inte gav någon möjlighet att fälla upp vingarna som på 1/48 modellen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: McDonnel och Douglas...

Inlägg av Stefan S »

Andre B. skrev: 06 jun 2019, 01:49 Ärligt så har jag både en Airfix och en Tamiya samt en rätt okänd från Testor. Testor's utgåva av de tre är den minst riktiga. Tamiya's utgåva köpte jag nog så fort den lokala hobbyshoppen fick in den för femton år sedan (?).

Airfix Skyray har jag alltid önskat få tag i. Det tog över trettio år att få tag i den. Jag närmast kadtade mig över den när jag såg bakom disken hos Dinomin Hobby i vintras. Och jag måste nog säga det att den var/är roligast att bygga!

Alla tre ligger alltså på "byggbordet". Men både Testor's och Tamiya's utgåva blev med råge omkörda av Airfix Skyray. Tror att Tamiya's utgåva hade lite för mycket Matchbox över sig för mig. Airfix'en är mycket "renare" och mer lik förebilden.

Låt er inte luras av bilden. För att vara en Airfix av sin tid så är den fantastiskt fin. Bra passform, detaljerade "hjulhus" och inredning samt måttliga panellinjer. Och det fanns möjlighet att ge den attityd genom att vinkla upp "trimtabbarna" i bakänden. Något som man inte kan göra med Tamiya's utgåva. Airfix F4D-1 Skyray är en av de bästa Airfix jag byggt faktiskt! :)

Vänligast / André
Jag har byggt Lindbergs Skyray i 1/48. Mycket trevlig modell med en speciell känsla när man håller i de rejäla vingarna. 8-)

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: McDonnel och Douglas...

Inlägg av Andre B. »

Där säger du något Stefan! *s*

Testor's Skyray är mycket "stabil" jämfört med både Tamiya och Airfix. Och jag vet knappt någon annan modell som kommer i närheten av dessa tre mycket rejäla modeller! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: McDonnel och Douglas...

Inlägg av Stefan S »

Testors modell måste vara en Hawk från början.


Min Lindberg i 1/48

Bild

Stefan
Skriv svar