Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av hanfeh »

Det blir inte alltid som man planerat. Först nu är jag klar med mina två Cig 760. Det blev ett utdraget sommarbygge. Alla bilderna kan du hitta på min byggblogg http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443413
Jag har iaf kommit igång med mitt PS-04 bygge som snart kommer upp på samma blogg.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av Stellan »

A machine that goes "ping"! Ser riktigt bra ut det där, Hasse. Är det under skynket man kollar radarbilden?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av magnusf »

Besökte länken till bygget Hans, imponerande pilljobb :) ! Jag har alltid varit fascinerad av den mängd märklig militär hårdvara vi utvecklade i Sverige under kalla kriget, det är häpnadsväckande!

Hälsningar

Magnus
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av Jan Gaude »

Fantastiskt bygge och otroligt fin detaljnivå!
Du är grym Hasse... 8-)
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av hanfeh »

Japp, det är under skynket som de två operatörerna sitter och antingen följer mål med optik eller hanterar radar vid radarföljning. Radarbilden är inget PPI (PlanPolärIndikator) som de flesta tänker på, utan skop för att hantera låsning och motmedel. Jag har för mig att spaningsradar PS-04 kunde samtidigt peka ut mål till 6 st Cig 760. Verklig multimåls kapacitet för så länge sen.
Såhär ser PPI i PS-04 ut varifrån man elektroniskt pekar ut målen till Cig 760. PS-04 har ingen höjdinformation utan Cig 760 måste göra höjdsvep för att låsa på mål.
Bild

Svårt att fotografera utrustning uppställd i magasin då de står så tätt. Men för att visa hur Cig 760 ser ut lägger jag ut bilderna. Detta var inget jag hade för avsikt att försöka modellera. Bra med "skynket"!
Såhär ser vänstra delen av Cig 760 manöverpanel ut.
Bild

Såhär ser högra delen ut.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det ser ju riktigt bra ut. Den kommer pryda sin plats på dioramat. Jag har under värnplikten kikat in i en sådan där sak utan jag riktigt visste vad det var för något.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Mitt sommarbygge 2 st Cig 760

Inlägg av Ulf Lundberg »

Väl genomfört scratchbygge.
Hatten av.
Uffe
Skriv svar