Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Churchill - interiörsvädring del1 s12

Inlägg av Andre B. »

Makalöst bygge!
Undrar, gick det att ta sig från tornet in till förarplatsen på de där vagnarna? Eller var det förbjudet? Hur förebyggde man att någon inte kom i kläm när stridsvagnen körde och/eller tornet manövrerades?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - interiörsvädring del1 s12

Inlägg av SvenYoung »

Hej Peter och Andre,

Stort tack för vänliga kommentarer! :-)

Andre, jag tror att man tog sig till förarplatserna via luckorna ovanför, det hade varit otroligt trångt att krypa in där via tornet. Har iofs läst någon historia om någon besättningsmedlem som kröp ut från förarplatsen via tornet (eller om det var tvärtom), det måste har varit makalöst trångt och svårt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av SvenYoung »

Då var semestern slut för den här gången, det blev inte så mycket byggt som jag hade planerat men så är det väl alltid? :-)

Tog lite paus från själva stridsvagnen och började bygga på bränslesläpet, dvs interiörsdetaljerna.

Tamiya har gjort det möjligt att ha vissa luckor öppna genom att tillhandahålla lite interiörsdetaljering i form av gjutna "moduler" som limmas fast under/bakom lucköppningarna. Ganska förenklat, men ändå riktigt bra för en sjuttiotalsmodell. Jag kände att jag ville göra lite mer med interiören och scratchade den istället. Jag valde även att öppna upp en av luckorna som var gjuten i stängt läge (den längst fram på släptaket). Tyvärr visade det sig vara fullständigt omöjligt att hitta bra bilder på det som finns innanför luckan, en enda bild hittade jag - en tecknad genomskärningsbild i Osprey häftet om Churchill Crocodile. Där lyckades jag i allafall urskilja huvuddetaljerna, så fick jag gissa resten, därmed inte 100% korrekt - men 90% kanske.

De två stora cylindriska bränslecellerna tillverkade jag av pvc rör från järnhandel (så stora rör finns inte i pc-utbudet), som jag sedan klädde med ett tunnt lager plastark för att underlätta limning av övriga detaljer samt för att öka diametern en aning (dock bara på de ställen där det faktisk syns).

Det har skrivits en del om Tamiya's släp i diverse forum, vissa påstår att det är för stort med ca 10%, men jag valde att inte rätta till detta. Jag har inga korrekta mått, och skall man göra släpet mindre så är det nästan lika bra att scratcha hela eländet och det skippade jag. Jag har i allafall beställt hem resinhjul till släpet från Accurate Armour, och skall sedan scratcha lite mer detaljer på in- och utsidan innan det är klart.

Vi går vidare till bilderna.

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lurifax
Inlägg: 914
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av Lurifax »

FLÄMT! :shock:

Makalöst ...
holst

CU@C4
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Peter!

Hur går det med din AVRE då? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av Lerxzt »

Vad kan man säga om detta?? Ren mästarklass!!! Själv så lever jag efter devisen "syns det inte så behövs det inte"..
Detta gäller då inte Sven ;) :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av SvenYoung »

Tack så mycket Micke!

Fast jag börjar äntligen inse att det inte är värt tiden det tar att detaljera osynliga saker. I det här fallet har jag försökt begränsa detaljerna till ställen som syns eller kan synas från någon vinkel. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
denstore
Inlägg: 940
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av denstore »

Ser sjukt fint ut, Sven. Jag önskar att min betydligt nyare modell, AFV Clubs Mk VI, såg hälften så fin ut.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Magnus!

Jag använder egentligen väldigt lite av Tamiya's modell, förutom släpet och några smådetaljer. Några Mk.VII delar finns med i Castoff's interiörssats, bland annat hela tornet. Resten är i princip AFV Clubs modell just pga den bättre detaljeringen den modellen erbjuder över Tamiya's.

Ser fram emot att se din Mk.VI !
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar skarpt!
Snyggt jobbat med att böja alla rörledningarna enhetligt.
Uffe
Skriv svar