Strv m/37 - utsidan nästan klar s23

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 8 - interiören nästan klar, sida 15

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Dennis!

Inga speciella trix, utan man får luta sig mot erfarenheter från tidigare scratchbyggen samt lära sig nya grejor på vägen.

Bara köra på tills man slår huvudet i väggen, alltså, och sedan klura ut hur jag skall komma över väggen :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv m/37 - del 8 - interiören nästan klar, sida 15

Inlägg av 103driver »

När jag studerat Sven's byggen så har jag konstaterat främst två saker, tålamod och planering. Den stora skillnaden mellan mig och Sven, förutom att Sven har grymt mycket mer erfarenhet av scratchbyggen än jag, är att han har mer tålamod och framförallt planerar och förbereder bra mycket mer än vad jag gör. Det är bara att lyfta på hatten och konstatera att vissa har det medan andra försöker ha det... det där lilla extra.. :)

Lasse
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - del 8 - interiören nästan klar, sida 15

Inlägg av SvenYoung »

Hej Lasse!

Jag tackar och bugar för mycket vänligt skrivna ord. Visst krävs det tålarmod, men inte mer än något annat modellprojekt skulle jag inte tro. Du sköter dina scratchbyggen på ett mycket snyggt sätt och jag njuter när du lägger upp in-progress bilder! Fortsätt med det! :-)

Ber om utsäkt att det dröjde med svar på ditt inlägg, har varit på resa (Moson) de senaste 5 dagarna.

Tackar igen!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av SvenYoung »

Ja, nu har det gått ännu ett år utan att jag blivit färdig med något. Visst har det byggts en del under 2017 (sporadiskt), men jag har inte målat och vädrat på hur länge som helst.

Fick ett plötsligt infall att ta fram det här bygget igen (interiören var ju klar för målning redan 2012!) och tänkte ge den lite kärlek. Under veckan som har gått har grundmålning+chippning, "oljefärgsrendering" (dvs pensla på oljefärg för att skapa nyanser osv) samt vädring genomförts.

Mitt mål är inte att skapa en fullständigt nedskitad interiör, utan att skapa intresse och variation när man tittar ned i förarluckan. Modellen är helt enkelt för liten, och risk för att det bara blir en stor lerhög av interiören annars, och det är inte riktigt den looken jag vill ha.

Vädring har utförts med diverse Ammo vätskor (damm, lera, oljespill osv) samt lite pigment.

Eftersom det senaste inlägget i den här tråden var 2012, och så ni slipper bläddra tillbaka så lägger jag upp lite bilder på det omålade objektet också.

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Grundmålad, chippad och oljefärgsrenderad :

Bild

Bild

Bild

Torrpassning i skrovet:

Bild

Vädring med vätskor och pigment:

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul att se att du är igång igen, Sven.
Det ser kanonbra ut. Full tillräckligt smutsigt och slitet för att man ska börja tycka synd om de som sitter där.

Uffe
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av Erik Liljegren »

Imponerande scratchbygge!

Har du gjutit fler bärhjul?

Noterade också att min favoritvagn, Sherman, lämnat ett bidrag även här. :D
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha, Ulf och Erik!

Ulf: jo, det känns ju rätt onödigt att göra vagnen helt obeboelig :-)

Erik: jodå, alla bärhjulen gjöts upp 2012, så jag har dem i en burk. Märkligt nog kan jag inte hitta mastern, så jag får leta lite. Har gjutformen kvar i allafall.
Jepp, Sherman-hjul är bra till mycket :-) :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av rogerjo1 »

Ser jättefint ut Sven. Ser fram emot att se mer, fint som alla dina andra byggen.
Plasticbattle
Inlägg: 713
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av Plasticbattle »

Well worth reading the whole thread from the start. Very inspirational Sven. It would be a crime not to complete this. Looking forward to seeing this live one day.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Strv m/37 - dags att återuppliva bygget! s17

Inlägg av Joakim Hultman »

Väldigt övertygande vädring tycker jag!
Skriv svar