M4A3E8 Korea (USMC) - dekaler, s5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av John Lindbom »

Jätte fint bygge men vad var det för fel på den du slängde bort? Den var ju också jättefin.

Med vänlig hälsning: John
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Lerxzt »

Mycket fin Sven.. Ibland kan jag tycka att färg döljer detaljerna till stor del.. Tycker vagnen är vacker precis som den är :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke och John!

Tack för era vänliga ord, det uppskattas! :-)

John, det hände en del med det gamla bygget efter jag tog bilderna, jag blev sedan inte nöjd med mitt arbete och valde att skrota den, eller rättare sagt så skrotade jag överdelen på skrovet och behöll resten som reservdelar.

Micke, jag håller med - visst har omålade modeller också en viss charm. Jag kanske skall skita i att måla den :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Plasticbattle
Inlägg: 713
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Plasticbattle »

Awesome build Sven. So neat and perfect.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

SvenYoung skrev: Jo, Koreakriget är fullt av spännande fordon, och visst finns det en skörd av olika Shermanvarianter man kan bygga från den konflikten. Jag kan bekräfta att fordonen som byggdes om i Tokyo användes också i Korea.
Även de som ombeväpnades med 76 mm pjäs i de mindre tornen?
Vet du om det finns tydligare foton, i Korea?
Jag har bara sett ett foto på en sådan vagn och den bilden togs nog i Tokyo. Jag har sett ett foto på en Sherman i bakgrunden som möjligen skulle kunna vara en sådan men det är väldigt svårt att avgöra. Foton på M4A3(76)w HVSS som renoverades i Tokyo finns det många.

Hur går det med din bärgare? Den var också väldigt snygg!
Hur var de 3D-printade delarna att jobba med?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Frank, cheers mate, very much appreciated. It's amazing how easy it is to make a build look clean in photoshop ;-)

Erik, du har helt rätt - jag tänkte fel. Jag har inte sett bilder på ombyggda vagnar med de mindre tornen + 76mm 76mm pjäs i Korea. Har dock set bilder från Korea på M3A4E8 105mm's vagnar som var ombyggda i Tokyo.

Bärgaren står stilla just nu, jag har som sagt tankar att göra en M32A1B1 i Korea istället för en M32A1B3, vi får se hur det blir.
3D printade delarna är ok, i allafall de mindre delarna. Jag var inte nöjd med tornet, väldig kornig yta vilket i och för sig går att slipa bort, men det är otroligt svårt att komma åt att slipa på insidan av tornet pga de många interiörsdetaljer som är printade på plats istället för att ha separata delar. Har bestämt mig att använda plasttorn från Asuka istället (Asuka gör även det senare tornet med större öppning frampå).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

SvenYoung skrev:Jag har inte sett bilder på ombyggda vagnar med de mindre tornen + 76mm 76mm pjäs i Korea. Har dock set bilder från Korea på M3A4E8 105mm's vagnar som var ombyggda i Tokyo.
Jag hittade detta: http://the.shadock.free.fr/sherman_minu ... _76w2.html
På femte fotot uppifrån är det en Sherman med det tidiga tornet men det går inte att se om den har 75 mm eller 76 mm pjäs, jag gissar att den har det av logistiska skäl: har den den ursprungliga 75 mm pjäsen så skulle det krävas ytterligare en ammunitionstyp. Den har de typiska bärhjulen på tornet som vagnarna ombyggda i Tokyo hade. Detta är det andra fotot jag har sett på Shermans i Korea där det kan vara en ombeväpnad vagn men det kan ju vara en vagn med schaktblad också. Det är så typiskt att de mest intressanta vagnarna är i bakgrunden eller skymda! Men det är nästan så det är tillräckligt för att bygga en... :)
(På ett annat foto på den sidan syns en M4(105) HVSS också.)

Jag har inte börjat med min bärgare än. Jag måste nog scratchbygga chassit till den. Jag har tidigare köpt extrasprues från Tasca men nu är det så dyrt. Chassit är ju inget komplicerat att scratcha, jag har gjort det en gång redan.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack för länken Erik. Jag hade besökt den sidan men missade att det fanns en sida 2 med fler bilder :-)
Riktigt intressant, och en hel del nya bilder från Korea jag inte har sett innan (bland annat med vagnar med T84 band, häftigt!).

Intressant också med vagnen med gamla tornet, texten antyder att det sitter en 75mm pjäs på den, men det kan ju vara en 76:a. Jag har aldrig hört talas om den konverteringen, gick det att få plats med 76:an i det "lilla" tornet?

Vad är det för variant på bärgaren du skall bygga? Jag kan kolla och se om jag har några övergivna chassisdelar. Jag har dessutom en Academy M4A3E8 (105) från Koreakriget som söker ett nytt hem. Jag har snott delarna till schaktbladet, men modellen är i övrigt helt komplett. Jag ger bort den gratis mot portokostnad om intresse finns.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

SvenYoung skrev:Stort tack för länken Erik. Jag hade besökt den sidan men missade att det fanns en sida 2 med fler bilder :-)
Riktigt intressant, och en hel del nya bilder från Korea jag inte har sett innan (bland annat med vagnar med T84 band, häftigt!).
Det är lätt att fastna på den, särskilt för mig som är lite av en Shermanoholic... :) Där finns bla det enda fotot jag har sett på en small hatch composite i Nordvästeuropa. Så då var jag tvungen att bygga en.
SvenYoung skrev:Intressant också med vagnen med gamla tornet, texten antyder att det sitter en 75mm pjäs på den, men det kan ju vara en 76:a. Jag har aldrig hört talas om den konverteringen, gick det att få plats med 76:an i det "lilla" tornet?
Jodå. Amerikanerna gjorde det redan 1944 men det kom bara ut ett fåtal på förband sent 1945. På 50-talet uppgraderades många M4A1 och M4A3(w)75 med 76 mm pjäser för att användas som militärhjälp och blev M4A1E6 (användes bla av Pakistan) och M4A3E4 (användes bla av Indien, Danmark och Jugoslavien).
Jag tror faktiskt det är en vagn med 76 mm pjäs på fotot från Korea.
SvenYoung skrev:Vad är det för variant på bärgaren du skall bygga? Jag kan kolla och se om jag har några övergivna chassisdelar. Jag har dessutom en Academy M4A3E8 (105) från Koreakriget som söker ett nytt hem. Jag har snott delarna till schaktbladet, men modellen är i övrigt helt komplett. Jag ger bort den gratis mot portokostnad om intresse finns.
Jag tänkte bygga en M32B3 byggd på den tidiga M4A3 med de små förarluckorna. Jag har två foton på en sådan vagn.
Tack för erbjudandet, men jag har redan Academys M4A3 med schaktblad. Jag ska använda schaktbladet till CUDDLES, en kanadensisk Sherman i Korea. Så jag tänkte göra som du, sno schaktbladet och skänka bort resten...
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: M4A3E8 Korea (USMC) - nästan klar för målning

Inlägg av Erik Liljegren »

Förresten hittade jag till slut den andra bilden på en Sherman i Korea som kan vara en M4A3(75)w som ombeväpnats med en 76 mm kanon: http://www.shoeboxphotos.net/NEBerkInde ... 202CDW.jpg

Det är vagnen i bakgrunden. Den har VVSS och 76 mm kanon men jag kan inte se något som tyder på att den har schaktblad. Men tornet ser inte ut som det senare T23-tornet och det går inte att se om den har extrahjulen mm som vagnarna som renoverades i Tokyo fick.
Skriv svar