Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Jaha, då var det dags för fler parallella byggprojekt, eller snarare bli klar med några som inte varit uppe på forumet. Som tidigare även med Mosquiton har jag ingen dokumentation från tidigare under byggenas gång, så vi går direkt på hur de ser ut idag.

Först ut blir Marviox modell av FFVS J 22 som byggs som gul Johan (22212?) från F18 Tullinge, min "hemflottilj". Min plan är att bygga alla flygplanstyper som funnits på F18, vampyren har jag redan och nu blir då även 22:an klar. Tyvärr har jag haft stora problem med dekalerna till denna, någon vidare kvalitet finns det inte att tala om. Detta har medfört att majoriteten av de stenciler som fanns inte har kunnat användas. Detta innefattar tyvärr även positionsindikatorerna för klaffarna... Kronmärkena har bytts ut mot Flying Colors dito.
Bild

Propellern har målats utifrån den J 22:a som finns i Ängelholm. Huruvida detta är korrekt på just denna individ vet jag inte, men det blir onekligen snyggt.
Bild

Bild

Vidare till nästa projekt. Detta är Tarangus J 29:a som jag bygger som en A 29B från F6 Karlsborg. I dagsläget är aluminiummålningen klar och det krävs endast lite detaljmålning innan klarlack och dekaler ska på. Denna ska få en extra vapenlast på 8 st 14,5 cm pansarsprängraket m/49B samt fälltankar.

Bild

Bild

Tack för titten!

/Gabriel
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Då var J 22:an klar! Att jag skulle bli klar så snabbt var oväntat. Det verkar som att tröttheten som uppstår under en tentaperiod kan göra underverk för både bygglust och byggtakt, jag som trodde att byggandet skulle stanna upp i princip helt tills jag blir klar med studierna... Se hur fel man kan ha!

Att få till den här modellen snyggt är definitivt inte det lättaste. Det krävdes stora mängder spackel på vingrötternas ovan och undersidor samt inte minst runt cockpit för att det skulle se hyfsat acceptabelt ut. Nåja. Här är flygetyget, FFVS J 22A, Gul Johan från F18, Tullinge:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bara för att få med en extra detalj på den annars relativt dåligt detaljerade modellen valde jag att scratcha 13,2 mm akan:erna för att visa dem utan sina skyddslock. Dessutom tillverkades mynningarna till 8 mm ksp:orna av mässingrör.
Bild

Det har dessutom hänt saker med Tunnan också. Nu är dekalerna på och den är klarlackad för att påbörja vädring. Så här ser den ut för tillfället:

Bild

Bild

Tack för titten!

/Gabriel
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Lerxzt »

J22:an ser verkligen superfin ut Gabriel.. Gillas :D Tunnan ser ut att bli riktigt fin också!!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Ser väldigt trevliga ut båda två! Man ska ha flera projekt igång, det är roligare så. :) Kul också med en A 29, de ser man inte ofta.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Fredrik L »

Tjusigt!

Och bra gjort att ta tag i de där hyllvärmarna. Blir ett bygge liggande för mig, så är det otroligt svårt att få igång det igen.

/Fredrik
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack för de fina kommentarerna!
Björn, visst är det roligt! För mig handlar det ofta om att jag hittar ständiga nya källor för inspiration och därför måste påbörja nya projekt med jämna mellanrum trots att andra ännu inte är slutförda. Detta kan tyvärr, som speciellt i fallet med J 22:an, leda till att projekten stannar av på grund av ett jobbigt eller tråkigt moment. Det finns då alltid något annat som kan pysslas med.

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag trodde också att ditt byggande typ skulle stanna av helt i och med studierna. Kul att jag hade fel! :D

Jättefin J22:a! I synnerhet din scratchade akan. Jag undrar dock om inte om hjul och landningsställ borde vara lite smutsigare för en kärra i tjänst?
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Jocke! Ja, du har nog rätt angående landningsställen. Jag funderade själv lite över dem men lät latheten bestämma för att äntligen få något färdigställt. Men det kan absolut vara så att jag väljer att förbättra ställen under helgen om det finns tid över. Jag känner att de inte riktigt passar in (trots att jag lät vädringen vara på ett minimum i allmänhet på detta bygge).

/Gabriel
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Gabriel »

Här kommer en mycket kort uppdatering.
Nu har vädringen på landställen uppdaterats. Endast en wash, men det gör mycket för helheten:
Bild

Eftersom resten av flygetyget är relativt rent ska inte ställen plötsligt bli rena och fina. Däremot kan jag avslöja ätt två "kusiner" till J 22:an är på gång! Självfallet rör det sig här om Fw 190, en F-8 och en D-9, där den första lär få rejält leriga ställ (nu snackar vi markmålsvädring!). Den individ från tidigt 1945 jag börjat bygga på saknar nämligen de undre delarna av täckplåtarna för landställen (de runda plåtarna över hjulen). Markpersonalen tog bort dem eftersom all lera annars fastnade i dem och blockerade hjulen från att snurra! Att flyga från små skogsvägar vintern/våren -45 kan inte ha varit roligt, en riktigt smutsig historia.

/Gabriel
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Jag tar tag i hyllsittare: J 22A och A 29B i 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag ser fram emot Focke Wulf-byggena! Det är banne mig sällan man ser hårt vädrade landningsställ.
Skriv svar