Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av molgam »

Hej,

någon gång skall man ju göra sin debut på modernt material.

Hittade en obyggd 1/72 Stryker i stashen.

Bild
Snabbt hittade jag följande kort på nätet och sedan var det ju kört. Se byggbilder nedan.

Bild
Enkel mockup av Strykern på sidan i ett vattenfall.

Bild
Woodland Scenics instant water får härda på alufolie. Skall senare användas för att forma vattenfallet.

Bild
Dioramabas med spackel och stenar.

Bild
Strykern Primas med Vallejo grey.

Bild
Komplett med 4 olika kulörer av grönt.

Bild
Rejäl lergegga av Vallejo Stone paste, pigment, sand och static grass geggas på. Snåla inte!

Bild
Med pinwash och gegga som torkat.

Bild
Sedan på med mycket torrpigment och fixera med Mig Pigment Fixer. Pigmenten lägger jag på för att m h a MIG Wet Effects kunna göra riktigt snygg kontrast mellan blöt, fuktig och torr geggamojja.

Bild
Vattenramen tillverkas och ytan tillpassas.

Bild
Tillpassning av vattenytan efter målning. Notera geggamojjan som flyter nerströms.

Bild
Bild
Bild
Bygget just nu.

Ikväll skall det slutmonteras och skulpteras vattenfall av den mjuka "Instant water" plattan jag förberedde för ett par dagar sedan.

Och ja MagnusF. Det blev vatten på denna också. :-)

Jonas
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av tiking »

Jonas gör det igen. Jag kommer inte nåt mer bygger i 1/72. Det går mitt gräns. För liten. Jag provade antal år sen men gick inte bra. Jag blev bara ärga. Det ser jätte bra ut Jonas. Tack att du vissa upp den. Kommer den till 08? Jag vill gärna ser den i 'person'. Den där översta delen på vatten, var fick du ta i den?
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av molgam »

tiking skrev:Jonas gör det igen. Jag kommer inte nåt mer bygger i 1/72. Det går mitt gräns. För liten. Jag provade antal år sen men gick inte bra. Jag blev bara ärga. Det ser jätte bra ut Jonas. Tack att du vissa upp den. Kommer den till 08? Jag vill gärna ser den i 'person'. Den där översta delen på vatten, var fick du ta i den?
Du är rolig du. Tvärtom, bli inspirerad. 1/72 var 2007 jag senast byggde något i. En rätt kul skala. Det går berätta en stor historia på liten yta.
Denna kommer till Open.

Övre delen av vattnet är Woodland Scenics "Scenic water" härdad i 3 dgr på alu-folie. Blir mjukt och läskigt men perfekt för vattenfall. Är någon typ av resin tror jag.

Jonas
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av Björn G »

The Master of Disaster! Snyggt (som vanligt)!!!
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av molgam »

Tack för kommentarerna!

Här kommer mer byggbilder.

Bild
Bild
Små tussar bomulls läggs mellan stenarna och nedaför. Kort sagt överallt där det borde bli rörelse och luft vatten bladning i vattanfallet.

Bild
Vattenytan limmas på och nya tussar fästs ovanpå. Arbetas in där de börjar med Woodland Scenics Water Effects.

Bild
Fortsatt formande av vattenfallet.

Bild
Bygget just med de två olycksaliga värnpliktiga också. Ikväll fortsätter jag. Då skall det stöpplas water effects och målas. Sedan skall själva vagnen bi fuktig och få vattenstänk m.m. Figurerna skall målas klart också.

Funderar på lämplig titel. Vad tror ni om denna?

"Yes sir. In a waterfall, sir!"

Jonas
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag tycker faktiskt synd om de stackars värnpliktiga som blivit blöta om fossingarna.
Uffe
jonaszett
Inlägg: 541
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av jonaszett »

Min tanke är att "undrar verkligen om geggamojan hängt med så långt ut i forsen?"
annars ett lika spännande och snyggt dio som vi börjar bli bortskämda med...
Z
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul att du hittat tillbaka till 1/72! Ser hur bra ut som helst.
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av Gabriel »

Innovativt i typisk Dahlberg-anda! Jäkligt coolt.
Jag kan bara hålla med Jocke om hur bra det är att du nu återvänder till rätt skala. ;)

/Gabriel
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Stryker - Dahlberg bygger modernt!

Inlägg av Hampus »

Ska inte alla hjulen vara på marken? Den ser lite sne ut?
Skriv svar