Missouri BB-63 1/200 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Kan vara bra och veta Robin, när tiden kommer!

Idag är det exakt 1 år sen min Bismarck blev klar!


Det betyder att Missouri tar längre tid att bygga. Jag började bygga missouri ungefär samma dag som för 1 år sen. Det är alltså ca 2 månader förlöpen tid. Det är i och för sig inte långt ifrån nu. Jag räknar med ett par tre veckor till innan jag kan förklara Missouri klar!

Firar 1 år i dag! :lol:
Bild
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Bigmek »

Jag är djupt imponerad över hur snyggt du får till allt. Fantastiskt hantverk! Särskilt fotoetsen, att få ihop så många små delar helt utan kladd och på precis rätt plats vet jag efter mina egna försök kräver enormt tålamod och nerver av stål! Hur gör du för att applicera limmet? Jag kör med en synål där jag klippt upp öglan så det blir som en liten gaffel men tycker inte jag får tillräckligt med precision. Är inte i närheten av lika fina resultat som du!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Hur gör du för att applicera limmet? Jag kör med en synål där jag klippt upp öglan så det blir som en liten gaffel men tycker inte jag får tillräckligt med precision. Är inte i närheten av lika fina resultat som du!
Ja, det är lite olika, men sylspets är ju klassiskt bra. Jag använder bladmått om jag har minimalt med utrymme mellan fotoetsdelarna. Bladmått har ju 0.05 som minsta yta och det är perfekt att sticka in bland delarna.



Well....Nu har jag kammomålat på sekundärartilleriet, samt monterat dess bössor! Det har också varit en del med bofors:arna, det är 20 st och de tar en helskottas tid att måla, Det gäller såklart även 20mm.

Bild



Vågbrytaren från Pontos var faktiskt inte fyskam, Resin och fotoets.
Bild

Bild


Några små "tingeltangelspel" på förskeppet!
Bild

Håller även på att montera 1000000 räcken som måste målas och fixas till. Pontos har löst detta bra genom att skicka med vattenavledarkanaler att fästa skiten i.
Bild

Lite torrpass på räcken så ser man att det nog blir kanon!
Bild

BASSSSS...Hos low can you go!!..Eller snarare basplattan..Den är klarlackad nu och Missouri passar som handsken som tur är.
Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av jfall »

Wow det är det ända jag har att säga. Är väldigt imponerad av både tålamodet och färdigheterna, wow!
Jakob Fall
AP
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Björn G »

Fy s-tan vad fin den blir!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Anders.Edblad »

Imponerande att du bygger så snabbt med så bra resultat!
Supersnyggt!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Henrik R »

Jag har fått lite frågor på mail och här angående hur jag går till väga med fotoetsen.
Här nedan har jag skrivit ihop lite hur jag gör och även visar med bild. Kanske inte helt ingående, men ni får ett hum om hur jag arbetar.


Först och främst 3 saker!
1. Se till att ha tid avsatt, så inget stress kan störa.
2. BRA verktyg är a och o.
3. Färskt CA lim, tunt flytande.
'


Så, vad behöver man då? Jo om man sysslar med liten fotoets så rekommenderar jag starkt ljus.
Gärna ett förstoringsglas så du kan se vad du gör. Så jag kombinerar detta.

Bild

Man behöver för att kröka fotoets något som är runt. bra att ha olika storlekar. Jag använder i huvudsak borrstål.
Bild

Du behöver också något att applicera limmet med, om är det väldigt liten anliggningsyta så kör jag med spestiga föremål, här i form av sylar.
Jag har medvetet böjt toppen på den för att kunna komma åt ställen där rakt fram applicering inte går.

Bild

Nåväl, jag börjar med att kröka det som ska krökas. Här i form av relingar till mitt Missouribygge!
Bild

Sen när du fått kurvan som den ska vara, så kolla att den stämmer med den biten som den ska appliceras på.
Bild

Nu är det dags att limma grejjerna. Och här kör jag med den krökta spetsen, Limmet tas direkt så den är så tunn den bara kan bli.
se till att spetsen får en så kallad "buffert" högre upp på spetsen så det kan rinna av vid kontakt med fotoetsen pga gravidationseffekten.

Bild

Sätt dit spetsen på stället där du vill få en fästpunkt. Snurra nu sakta på spetsen så rinner limmet ned och sprider sig längst kanten.
Bild

Såå, nu har vi gjort lite fotoetsrelingar.
Bild

Det kanske inte bara är relingar man gör, så här kommer lite hur man kan kröka annan fotoets.
Vill man få rätt krökning så leta fram ett borrstål som ser ut att hålla samma rundhet.

Bild

Bild

Bild


Vips så har vi nu en pisk-antenn!
Bild

Mer delar till målning då!
Bild


Hoppas det ger nån sorts klarhet mer än att vara ett fotoetstips. Visst det kanske ser plättlätt ut, men visst har erfarenheten en del av det. Men det är alltid så, även för mig i början av ett stort arbete. I början innan det sitter fast i ryggmärgen så blir det mindre bra, så jag har nu för tiden alltid en provrunda med sparad gammal fotoets innan jag kör riktiga fotoetsen på det "the real thing" så att säga.
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av dandersson98 »

Tack för infon, jättebra med tips hur man ska jobba med fotoets :)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Daniel_A »

Det där med sylarna för att applicera lim var det bästa tips jag fått på länge. Inte så mycket för den spetsiga toppen, utan för att det blir mycket stadigare med en syl än de nålar jag använt innan. Mina har dessutom raka kanter på greppet och den ligger stadigt med tippen i luften, så det är bara att lägga ifrån sig den den utan risk för smet. Jag har provat det i normalt bruk med plast och Humbrols flytande lim ett par dagar.

Så enkelt och genialt. Tack. :)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Då har BB63 anlänt....

Inlägg av Lars Befring »

Har precis kollat den senaste uppdateringen på hemsidan... du får det svåra att se enkelt ut!

http://www.ipmsstockholm.se/home/missou ... ar-vidare/

WOW
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar