Ko-Ko-san Af" Hongkong färdig sid 4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ko-KO-san Af" Hongkong

Inlägg av Lennart 12 »

En hyfsat enkelt och rationell metod att göra block/trissor till små skalor är denna metod. Skall ju sitta ett block till bommarnas topplinor längst ut .
Tar ut minsta dim. med håltången i 0,5 Pc, limmar på en remsa 0,25 16 st. Kapar sedan mellan varje och limmar dem samman två och två. Då har jag trissor för 8 bommar. Man kan ju genom att öka dimensionen göra större trissor . Jag använder varmdragen strue för linorna och det går då utmärkt att limma in mellan skivorna, och fästa linan på avsedd plats på bom eller annat. Blir fler sådana här i olika dimensioner. Wire löpet ( lin trumman)för kranarnas ytterändar har jag gjort färdigt.

Andre" känner du igen mössmärket ?
Har länge velat ha det där i mina samlingar, och fick tag på ett till slut :)
//Lennart
Bilagor
1.jpg
1.jpg (69.15 KiB) Visad 1027 gånger
2.jpg
2.jpg (116.42 KiB) Visad 1027 gånger
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Det finns en del felaktigheter på Benledi" modellen om man skall vara nogräknad. Lastrummens kragar har inga förstärknings lister. Tänkte göra dem innan jag vitgrundade modellen.(siden matt Multona , med bra vidhäftning för andra färger) Men mellan det stora lastrummen och det mindre är det för tajt för att komma åt att montera dem. Så jag lämnar den detaljen. Midskeppsbommarna är för kort , och når inte fram till stödpunkten. Stöden för bommarna brukar vara vridbara tripoder , som är fristående. Bommen skall alltså inte vila på luckorna. Men som sagt, man kan fixa och förbättra det man vill och orkar med. Jag bygger ju inte fartyget Benledi "heller, så då kvittar det mig, och så gör jag eget där jag anser det nödvändigt.
//Lennart
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Anar att mössmärket är från något "Norrlandsrederi"... ;)

Nej, för en erfaren sjöman så tog Revell många friheter och genvägar när det gäller modellen. Formmässigt är den rätt ok om än mer av en bananjagare än torrlastare när det gäller skrovet. Så det är en alldeles utmärkt modell att såga i och konvertera. ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Nu är samtliga winsch linor färdiga, vissa slaka vissa spända, som det brukar se ut.Samt ankarspel gjort av pc och så monterat kedjor. Modellens patina bleknar bort i kamera bilderna dessvärre.
//Lennart
Bilagor
4.jpg
4.jpg (153.94 KiB) Visad 926 gånger
3.jpg
3.jpg (148.61 KiB) Visad 926 gånger
2.jpg
2.jpg (179.94 KiB) Visad 926 gånger
1.jpg
1.jpg (178.01 KiB) Visad 926 gånger
5.jpg
5.jpg (170.92 KiB) Visad 926 gånger
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Ser ut som en bananjagare i sin vita målning.... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Håller helt med dig Andre. Men den vita grundfärgen kommer att målas över. Har klysen kvar på bord sidorna att borra ur också innan målningen av skrovet. Radar mast och annat gör jag sist.
//Lennart
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Ett tjusigt bygge. Fartygen såg bättre ut förr.
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Snyggt jobbat, och scratchande m ankarspelet, tjusigt.

Och håller med föregående Fartygen såg bättre ut förr.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tackar så mycket Björn och Mal !

Jo jag instämmer med er båda, fartygen var vackrare i linjerna förut.
Blue star line , hade en drös lastfartyg som var utsökt vackra, men det har ju funnits många som sagt

Ankarspelet är ju hyfsat enkelt att bygga , speciellt i denna skala då kabel arie skivor och andra detaljer inte syns. Jag har satt titt manöverarmarna för mekanisk utlägg, men det försvann. Men spelstock winsch trummor kuggskivor, samt kättingbox och kätting finns där. Och det är väl vad man mest tänker på då man ser spelet. Revell hade inget spel alls med,vilket är mycket besynnerligt? Finns inte ens med i byggbeskrivningen.

Modellen är på håret" i skala för att göra som jag gjort. Risken med små skalor och någorlunda rikliga detaljer är att det kan se rörigt ut. Det kan vara lite att be om problem. Visserligen så kan ett fartygsdäck se rörigt ut vid lossning lastning. Jag var rädd att det skulle bli överarbetat. Samtidigt så är det specifika detaljer som jag hade svårt att hoppa över. Blockskivorna är stora även i skala 1/1 så det underlättade något. Sedan tror jag? att modellen är för smal, däckets bredd verkar felaktigt i förhållande till lastluckors antal , placering av staglinor m.m. Men det får jag leva med .
Nu skall skrovet målas , och jag känner vissa vibbar av en Jonsson linjare" :)
//Lennart
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tja...

Screenshot_20251112_221213_Google.jpg
Screenshot_20251112_221213_Google.jpg (691.29 KiB) Visad 866 gånger

Skriv svar