Svensk stridsvagnstransport #2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Svensk stridsvagnstransport #2

Inlägg av Björn B »

Bild
1960 köpte Sverige 20 Rogers M9 trailers och efter en tur till Armemuseums bibliotek är jag redo att bygga min Matchbox modell svensk.

Bild
Bild
Bild
Det stora problemet är att jag saknar en dragbil till detta så jag får försöka vara lite kreativ.
Har en hytt från PST's CCKW353 som är värdelös men sidoprofilen på den ligger nära "Myrslokens" när jag jämförde så hytten kommer till användning ändå. Men dom amerikanska hytterna måste ha varit väldigt smala. Jag behövde bredda den 5 mm för att få till en svensk 1960-tals hytt.
Jag använde superlim och bakpulver till detta. En bit plasticard limmades på taket för att få material att göra det lit högre och rundare.

Bild
Bild
Bild
Jag har scratchbyggt ett flak utan personhytt så det känns som att det hela kommer fungera.
Sedan är det ju det lilla problemet med ett chassie. Matchboxens chassi har rätt längd, motor och växellådan är bra placerad i chassiet.
Axelavståndet i boggien stämmer och hjulen har rätt storlek så mycket talar för att använda det. Bakaxlar och boggie ser annorlunda ut men eftersom jag tänkt montera fordonet på en basplatta funderar jag på att fuska då det blir ganska osynligt. Lite karvning i chassiet så kan boggien flyttas fram ca. 5 mm. Behöver även fixa en framaxel då Scanian hade drivning på alla hjulen.
Ingvar
Namn: Ingvar

Re: Svensk stridsvagnstransport #2

Inlägg av Ingvar »

Åh, ytterligare en...
Kul!
/Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Svensk stridsvagnstransport #2

Inlägg av Lennart 12 »

Stiligt Pc arbete. Blir nog kanonfint det där//Lennart