Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jag har haft en halvfärdig M60 stående i flera år.
Så här har den sett ut sedan 2009.
Idén var att placera den i Mojave öknen, till exempel 1st Marine tank battalion från camp Pendelton under CAX, 1989. Kvar att göra är att tillverka prismor till VC och skytt samt att pilla in dem på därför avsett ställe.
Slitaget kan tyckas se lite konstigt ut, men vad jag förstått är faktiskt bandhyllorna och förvaringslådorna tillverkade av aluminium. En sak jag lagt märke till under research är att hur slitna gummiplattorna än är, och det är dom nästan alltid, så ser gummit på hjulen alltid helt nytt ut. Jag har inte lyckats hitta en enda bild med slitna gummiringar, lite konstigt med tanke på hur de brukar se ut på Abrams, Strv 122 och Strf 9040.
Du har inte funderat på lite metallblankt på de delar av band och hjul som poleras när vagnen rör på sig? Tänder på drivhjul och styrpiggarna (lite osäker, hittade ingen bra bild) på insidan av bandet ?
Bild med lite "hög-glans" på polerade delar av bandet:
Snyggt bygge. ´Kanske lite dammigare ?
Bärhjulen oskadda: Kan det kanske bero på att även insidan av bandplattorna har gummiplattor ???
När såg man en M60 här senast? Kul att du valt en förebild i fred. Finns väldigt mycket kul som kan göras med vagnar utan att de måste avbilda dem under insats.
Noterar i bildarkivet att endast en vagn tycks ha tuggade hjul - har aldrigt tänkt på det, men de verkar hålla god kvalité.
En sak till... Det kan vara fotot, men jag är inte förtjust i den gula kanten kring själva ökenbasen. Tycker kreationen skulle tjäna på att gå något som ger ordentlig kontrast mellan basen och marken/vagnen. Tycker också det skär sig mot träet.
Man kan alltid förbättra en gammal modell.
Igen trasiga länkar som inte gör någon glad. Nya bilder sist.
Under april i år (2025) bröt jag loss terrängdelen från basplattan. Sedan tog jag fram handöverfräsen och fräste ur en fördjupning till terrängen så att allt blir lite mer kompakt och sammanhållet. Gräsruskorna byttes ut mot färdiga från Vallejo. Några figurer livar alltid upp, så luckorna bröts upp, detaljerades på insidan och några figurer från Miniart modifierades lätt för att skapa intrycket av att de samverkar.
Först de gamla, försvunna bilderna;
Och så till de nya bilderna med modifierad terrängplatta och figurer på plats.
Fin restaurering av ett gammalt objekt. Nu mer så är det tyngd i vagnen då den verkligen har markkontakt. Du fräste inte ut så värst mycket vilket är bra då det är hårt underlag men det lilla gör en enorm skillnad, sen så blir det alltid bättre med figurer som gör ett bygge mer levande och även perspektiv på storleken. Snyggt jobbat!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Tackar ödmjukast alla.
Figurerna är inte direkt tidsenliga med vad jag avsåg med bygget från början, camp Pendelton under CAX, 1989. Jag har ett fotohäfte med lite bilder därifrån. Dock tror jag mig veta att marinkåren gjorde försök med nomexoveraller som är i stort identiska med de de har idag vid denna tiden. Hjälmarna är rätt men utrustningvästarna är nog lite sci-fi 1989. Dock tycker jag att dessa MiniArt figurer passas alldeles för bra i en M60 för att inte använda dem här. Det är ganska sparsamt med trevliga och tidsenliga dito så så här fick det bli