JAS Gripen E-version
Re: JAS Gripen E-version
Spännande! Blir den colombiansk månne..?
Re: JAS Gripen E-version
Här pratar vi avancerad kirurgi...
Jag gillar sådant mycket och kommer att följa tråden med stort intresse.
/Ingvar
Jag gillar sådant mycket och kommer att följa tråden med stort intresse.
/Ingvar
Re: JAS Gripen E-version
Lite smånytt då. Jag har tänkt komma framåt snababre, men det visade sig att beställningen av några avgörande extradelar låter vänta på sig. Detta på grund av just den genre som vår hobby bygger på. Producenten är nämligen Ukrainare.
Så det blev lite andra bitar att färdigställa först. Till att börja med en av de större modifieringarna. Stjärten, 30 cm längre i 1/1.
DSC_6046 by Pelle Filipsson, on Flickr
Jag satte dit några skenor i det avsågade, så jag kunde slajda in baken och därmed anpassa längden i lugn och ro. 30 cm blir exakt 4,16666666667mm i 1/72. Ded där komma:1666... får ni alltså ta med en näve salt. Felmarginaler får ni på köpet i det här bygget. Ett försök till rättmätt plastmarginal skapades för ändamålet.
DSC_6048 by Pelle Filipsson, on Flickr
Sedan var det bara att börja spackla. Nämnda marginal byggdes på, och två sorters putty kunde jag lyxa till det med.
DSC_6049 by Pelle Filipsson, on Flickr
Under arbete...
DSC_6054 by Pelle Filipsson, on Flickr
Mellan torkningarna kunde jag peta ihop framhalvan också. Det här var nog rätt modellversion att jobba med. Eftersom den är delad i front- och bakhalva, går det enkelt att peta med detaljerna i respektive ända oberoende av varandra.
DSC_6057 by Pelle Filipsson, on Flickr
Jag gör inga förändringar i frontdelen, mina mätningar och Photoshopjämförelser (som blivit ännu fler den sista veckan) visar inga förändringar i dimensioner mellan version C och E på de här bitarna. Däremot, för att visa modellen lite god vilja, så får cockpit en liten modd. Det är numera en rejäl storbildsskärm där framme, istället för tre mindre. Så jag målade upp en liten karta i blått och grönt över ett skärgårdslandskap och så ett par söta grå operativsystemsrutor på det. Lyckligtvis inget som kommer att synas sedan när allt annat är på. Somliga kallar cockpit för "kontoret" har jag sett. Nu börjar det nästan stämma. Fattas bara mus och musmatta, så är det som att sitta på mitt jobb, bara med aningens maffigare utsikt om man tittar upp från skärmen.
DSC_6058 by Pelle Filipsson, on Flickr
Och med de här bitarna sammanfogade, så kan man börja ana formen på denhär förlängda Gripen-limousinmodellen som alltsammans ska resultera i.
DSC_6061 by Pelle Filipsson, on Flickr
Så det blev lite andra bitar att färdigställa först. Till att börja med en av de större modifieringarna. Stjärten, 30 cm längre i 1/1.

Jag satte dit några skenor i det avsågade, så jag kunde slajda in baken och därmed anpassa längden i lugn och ro. 30 cm blir exakt 4,16666666667mm i 1/72. Ded där komma:1666... får ni alltså ta med en näve salt. Felmarginaler får ni på köpet i det här bygget. Ett försök till rättmätt plastmarginal skapades för ändamålet.

Sedan var det bara att börja spackla. Nämnda marginal byggdes på, och två sorters putty kunde jag lyxa till det med.

Under arbete...

Mellan torkningarna kunde jag peta ihop framhalvan också. Det här var nog rätt modellversion att jobba med. Eftersom den är delad i front- och bakhalva, går det enkelt att peta med detaljerna i respektive ända oberoende av varandra.

Jag gör inga förändringar i frontdelen, mina mätningar och Photoshopjämförelser (som blivit ännu fler den sista veckan) visar inga förändringar i dimensioner mellan version C och E på de här bitarna. Däremot, för att visa modellen lite god vilja, så får cockpit en liten modd. Det är numera en rejäl storbildsskärm där framme, istället för tre mindre. Så jag målade upp en liten karta i blått och grönt över ett skärgårdslandskap och så ett par söta grå operativsystemsrutor på det. Lyckligtvis inget som kommer att synas sedan när allt annat är på. Somliga kallar cockpit för "kontoret" har jag sett. Nu börjar det nästan stämma. Fattas bara mus och musmatta, så är det som att sitta på mitt jobb, bara med aningens maffigare utsikt om man tittar upp från skärmen.

Och med de här bitarna sammanfogade, så kan man börja ana formen på denhär förlängda Gripen-limousinmodellen som alltsammans ska resultera i.

Re: JAS Gripen E-version
Onekligen ett mycket ambitiöst projekt. Du har en del riktigt smarta lösningar som jag hoppas att jag kommer ihåg ... även om jag aldrig kommer att försöka mig på något liknade. Kul att följa. Och som många redan skrivit. Ju mer jobb du läger ner desto större sannolikhet att den kommer i plast. 

holst
CU@C4
CU@C4
Re: JAS Gripen E-version
Ska bli kul att följa!! Här fanns många bilder om du har sett: https://www.airliners.net/search?aircra ... lay=detail
Re: JAS Gripen E-version
Inga genvägar här inte 
/ Ingvar

/ Ingvar
Re: JAS Gripen E-version
Roligt att följa utvecklingen! Kommer garanterat komma ut en korrekt E Gripen till oss andra inte långt efter den är färdig!
Vänligast / André

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: JAS Gripen E-version
Det är de små små detaljerna som gör'et...
Här blir det mycket arbete för liten visuell effekt, men det ska göras för att komma nära det som skiljer C och E-versionerna. Vingarna är nästa delprojekt.
Jag tycker mig se det lilla extra vingspannet i jämförelsebilderna. Enligt måttangivelserna så ska E-versionen vara två decimeter bredare än C. Således en på varje sida. Det innebär 1,388 mm i skala 1/72. Inte någon festlig modifiering, men tillräckligt mycket för att synas och därmed behöva utföras.
Det syns tydligt redan i sågtanden halvvägs, och jag påstår att det är i vingbasen som påbyggnaden har skett.
bredare vinge by Pelle Filipsson, on Flickr
Utifrån en schematisk bild på annan plats, som jämfört vingarnas konstruktion mellan C och E-versionerna, så tror jag ännu mer på vingbaslösningen.
Baken by Pelle Filipsson, on Flickr
Effekterna av den extra vingbredden syns på fler sätt i olika delar av planet. Dels i det förlängda stjärtpartiet. Ni kan ana vinklarna på de nya bitarna bakom vingen, som ganska snällt lutar in bakåt, jämfört med C versionen vars främsta del bakom vingen är helt rak. Den där lutningen skulle inte gå att åstadkomma om vingen itne breddas. Här en enkel schematisk skiss över hur jag behöver skära sönder vingen för att kunna bredda den.
Utbyggnad vinge och stjärt by Pelle Filipsson, on Flickr
Dessutom händer en sak i vingens framkant. Återkommer till den nedan.
Först behövde jag limma ihop vingpartiet så jag kunde jobba med alltsammans på en gång.
DSC_6074 by Pelle Filipsson, on Flickr
Här uppdagade sig också en tydlig förändring. På C-versionen finns två långsmala kullar utmed vingen nära kroppens infästning. Balkar? Antenner? De finns inte på E, så de slipas bort.
DSC_6075 by Pelle Filipsson, on Flickr
Sedan kapades det hela, och ett par fyrkantsstrån, 1mm breda, limamdes dit. Här behövdes två på höjden och lite slip för att anpassas till vingprofilen. Sedan en liten plasticardremsa på 0,25 mm. Då närmar det sig de där 1,388 mm. Resten hänför jag till sågojämnheter och lim-bredd.
DSC_6078 by Pelle Filipsson, on Flickr
Av detta blir lite nya smådelar som alldeles strax ska passas ihop igen.
DSC_6079 by Pelle Filipsson, on Flickr
För att funka, måste jag nu limma in alltsammans mot kroppen.
DSC_6082 by Pelle Filipsson, on Flickr
DSC_6086 by Pelle Filipsson, on Flickr
Den här konstruktionen innebär tyvärr att vingarna saknar stabil infästning i kroppen. Det blir skört och kommer inte att tåla några belastningar när jag sedan ska slipa alltsammans. Och det blir massor med sliparbete.
DSC_6091 by Pelle Filipsson, on Flickr
I framkant blev det också en modifiering. Den extra bredden innebär att det också byggs på lite vinge framåt, påstår jag . Det här har inte varit helt lätt att se på bilder, men vinkeln blir rätt med den här påbyggnaden, och ytterligare ett bevis, syns på canardvingarna sedan.
DSC_6093 by Pelle Filipsson, on Flickr
Canarderna på C-versionen har en liiiten ursågning i bakkant, som förefallar matcha placeringen på de två "minivingarna" strax bakom-ovanför dem. Helt enkelt för att inte krocka med dem när de vinklas. Finns faktiskt i 1/72-modellen jag utgår från. I E verisonen är dessa ursågningar större, och syns tydligare. När jag testar på modellen, så förefaller enda skälet till dessa större ursågningar vara att inte krocka med den nya vingen som börjar lite längre fram. Det rör sig om små förändringar, några centimeter i fullskala gissar jag. Här en detaljbild:
Framskjuten vinge by Pelle Filipsson, on Flickr
Så sammantaget blev allt detta ytterst små visuella förändringar, som ändå krävde en hel del jobb. Snart tillkommer en massa spackling och slipning, för det blir inte vackert med allt sågeri. Men i nästa steg behövs ännu en modifiering innan jag kan börja snygga upp det hela.
Här blir det mycket arbete för liten visuell effekt, men det ska göras för att komma nära det som skiljer C och E-versionerna. Vingarna är nästa delprojekt.
Jag tycker mig se det lilla extra vingspannet i jämförelsebilderna. Enligt måttangivelserna så ska E-versionen vara två decimeter bredare än C. Således en på varje sida. Det innebär 1,388 mm i skala 1/72. Inte någon festlig modifiering, men tillräckligt mycket för att synas och därmed behöva utföras.
Det syns tydligt redan i sågtanden halvvägs, och jag påstår att det är i vingbasen som påbyggnaden har skett.

Utifrån en schematisk bild på annan plats, som jämfört vingarnas konstruktion mellan C och E-versionerna, så tror jag ännu mer på vingbaslösningen.

Effekterna av den extra vingbredden syns på fler sätt i olika delar av planet. Dels i det förlängda stjärtpartiet. Ni kan ana vinklarna på de nya bitarna bakom vingen, som ganska snällt lutar in bakåt, jämfört med C versionen vars främsta del bakom vingen är helt rak. Den där lutningen skulle inte gå att åstadkomma om vingen itne breddas. Här en enkel schematisk skiss över hur jag behöver skära sönder vingen för att kunna bredda den.

Dessutom händer en sak i vingens framkant. Återkommer till den nedan.
Först behövde jag limma ihop vingpartiet så jag kunde jobba med alltsammans på en gång.

Här uppdagade sig också en tydlig förändring. På C-versionen finns två långsmala kullar utmed vingen nära kroppens infästning. Balkar? Antenner? De finns inte på E, så de slipas bort.

Sedan kapades det hela, och ett par fyrkantsstrån, 1mm breda, limamdes dit. Här behövdes två på höjden och lite slip för att anpassas till vingprofilen. Sedan en liten plasticardremsa på 0,25 mm. Då närmar det sig de där 1,388 mm. Resten hänför jag till sågojämnheter och lim-bredd.

Av detta blir lite nya smådelar som alldeles strax ska passas ihop igen.

För att funka, måste jag nu limma in alltsammans mot kroppen.


Den här konstruktionen innebär tyvärr att vingarna saknar stabil infästning i kroppen. Det blir skört och kommer inte att tåla några belastningar när jag sedan ska slipa alltsammans. Och det blir massor med sliparbete.

I framkant blev det också en modifiering. Den extra bredden innebär att det också byggs på lite vinge framåt, påstår jag . Det här har inte varit helt lätt att se på bilder, men vinkeln blir rätt med den här påbyggnaden, och ytterligare ett bevis, syns på canardvingarna sedan.

Canarderna på C-versionen har en liiiten ursågning i bakkant, som förefallar matcha placeringen på de två "minivingarna" strax bakom-ovanför dem. Helt enkelt för att inte krocka med dem när de vinklas. Finns faktiskt i 1/72-modellen jag utgår från. I E verisonen är dessa ursågningar större, och syns tydligare. När jag testar på modellen, så förefaller enda skälet till dessa större ursågningar vara att inte krocka med den nya vingen som börjar lite längre fram. Det rör sig om små förändringar, några centimeter i fullskala gissar jag. Här en detaljbild:

Så sammantaget blev allt detta ytterst små visuella förändringar, som ändå krävde en hel del jobb. Snart tillkommer en massa spackling och slipning, för det blir inte vackert med allt sågeri. Men i nästa steg behövs ännu en modifiering innan jag kan börja snygga upp det hela.
-
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: JAS Gripen E-version
Du hade ju kunnat ankra vingarna med genomgående pianotråd eller något annat styvt genom kroppen.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
- Namn: Fredrik Almlöf
- Ort: Uppsala
Re: JAS Gripen E-version
Imponerande modifikationer! Kul att få följa både tankar och utförande.
/Fredrik
/Fredrik