Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
JonathanRL
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:47
Namn: Jonathan Lundkvist
Ort: Stockholm
Kontakt:

Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av JonathanRL »

Byggde en hel del plastmodeller som barn, har underhållit hobbyn sparsamt på senare år men tänkte att faktiskt börja bygga mer. Med ett nytt hobbybord hittade jag dessutom ett intressant projekt att arbeta på innehållandes de flesta modeller jag byggde eller ville ha som barn.

Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit är allt som Airfix hade över 2001 och som man bara slängde ner i ett enda stort paket. Modellerna har inte det bästa ryktet - framför allt inte nu - men jag hade turen att lyckas köpa ett paket för överkomligt pris. Att börja bygga tog lite tid men jag bestämde mig fort för att jag skulle bygga dem ur lådan utan extra delar. De skulle således byggas som avsett. Till målningen använder jag Vallejo Model Color.

Tanken med bygget är inte nödvändigtvis att allt ska bli perfekt utan mest att komma mer i form inför de mer komplicerade byggsatserna i stashen.
Jag kommer delge mina tankar vid varje bygge, vad jag tyckte gick rätt och vad som gick fel. Förhoppningsvis ser vi båda förbättringarna.
1.jpg
1.jpg (1.58 MiB) Visad 1162 gånger
FjUfi5BXEAY6rn6.jpg
FjUfi5BXEAY6rn6.jpg (2.32 MiB) Visad 1162 gånger
Senast redigerad av JonathanRL den 17 maj 2024, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
JonathanRL
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:47
Namn: Jonathan Lundkvist
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av JonathanRL »

Airfix J 7 Bulldog
1:72

Hade jag fått välja vad jag skulle börja med - vilket jag hade bestämt skulle vara kronologisk ordning - så hade jag nog velat undvika Bulldoggen. Som pojke - då fokus var att slänga ihop något att leka med - så lyckades jag aldrig någonsin sätta ihop det här planet. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med tålamod. Tålamodet kom att testas under det här bygget, dels på grund att jag aldrig byggt en dubbeldäckare och delvis på grund av att vissa små delar lyckades försvinna. Ytmålningen gjordes med Montana Gold Silver Chrome som blivit lite av min fuskkod gällande flygplan och delar i Metallic.
3.jpg
3.jpg (1.1 MiB) Visad 1160 gånger
4.jpg
4.jpg (1.02 MiB) Visad 1160 gånger
JonathanRL
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:47
Namn: Jonathan Lundkvist
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av JonathanRL »

Airfix J 26 Mustang
1:72

Jag har satt ihop många "Gul Kalle" som jag kallade modellen som barn. Det tillsammans med det acceptabla resultatet med bulldoggen gjorde att jag tänkte att det här blir en enkel match. Det uttalandet kom jag att få ångra. Jag maskerade dåligt när jag försökte måla nosen svart och att se till att huven satt tätt blev knepigt. Jag begick också kardinalsynden att inte titta på dekalarket vilket är varför nosen är gul (enligt Gul Kalle) och dekalerna är röda. Själva monteringen och målningen gick helt okey och det ledde till att slutet inte blev lika positivt.

Det är tråkigt eftersom större delen av modellen blev acceptabel; mycket tack vare den gamla hederliga "fuskkoden" som är Montana Gold Sprayfärg som är perfekt för metallmålade flygplan. Det var bara mitt val av pensel och vilja att göra klart allt som borde blivit bättre.
5.jpg
5.jpg (2.34 MiB) Visad 1159 gånger
6.jpg
6.jpg (2.37 MiB) Visad 1159 gånger
JonathanRL
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:47
Namn: Jonathan Lundkvist
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av JonathanRL »

J 30 Mosquito
1:72

Näst längst back i instruktionsboken med näst flest delar innan JAS 39 Gripen fanns J 30 Mosquito. Och jag ville egentligen hoppa över den och gå på Draken. Jag var orolig över den här modellen och dessutom insåg jag att jag saknade rätt färger. Det blev att rusa ut för att se till att jag hade rätt färger och att dessa var Vallejo Model Color och inte Air då jag saknar airbrush. Jag tror jag har förträngt många av sakerna med modellen som gav mig problem men det var inte lika illa som jag fruktat. Jag förväntades kapa nosen manuellt för att montera rätt nos vilket jag aldrig gjort förut och jag råkade självklart kapa för mycket, något som jag täckte över med en avskuren dekal och klarlack som sedan målades över.

Det enda som gav mig riktiga problem var motorerna och landningsställen där jag lyckats montera motorerna och ställen innan jag insåg att jag parat ihop fel motorhalva med fel motorhalva. Detta innebär att de inte kan monteras. Bara dra isär allt och göra om jobbet. Camomålningen är inte helt korrekt enligt lådan men den här gången tittade jag åtminstone lite på dekalerna. Jag tappade huvudet när jag skulle montera "trampa inte här"; de ska eg sitta på framsidan av vingarna men jag fick den mentala bilden att de skulle sitta långt bak på klaffarna.

Där fick jag för att jag inte tittade på manualen. Igen. Men jag är nöjd med slutresultatet. Total byggtid: En långhelg.
7.jpg
7.jpg (2.4 MiB) Visad 1156 gånger
8.jpg
8.jpg (2.31 MiB) Visad 1156 gånger
FredrikAlmlöf
Inlägg: 161
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Kul idé! Jag hade nog också valt kronologi som byggordning.

När det gäller byggenas "success" tycker jag ändå att du ska vara nöjd och, framför allt, du har tänkt på vad som gick så där och vad du borde gjort. Så du borde ju kunna lyckas lite bättre en gång och det är ju super!
/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3693
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av magnusf »

Jonathan! Man ska inte trampa på klaffarna heller tycker jag så bra ställe för dekalerna, jag står på din sida i det fallet :) ! Jag hade glömt bort att de gjorde den här boxningen, det är en trevlig idé men som du själv skriver så är ju modellerna inte direkt top-of-the-line idag, de var det ju faktiskt inte ens då!

Kul att du bygger dem och det ser bättre och bättre ut för varje modell tycker jag. Och offensivt att börja med en dubbeldäckare :D

Hälsningar

Magnus
Knajd
Inlägg: 432
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av Knajd »

Att bygga "dåliga" modeller är en bra övning och jag tycker det går fint för dig.

Jag fick ju en fix idé att bygga flera av de gamla figurseten från 1990-talet från Dragon. Det var inte lätt men jag lärde mig mycket.
hanfeh
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av hanfeh »

Det här är ju den perfekta temasamlingen med AIRFIX HISTORY OF THE SWEDISH AIR FORCE PRESENT KIT. Jag har lådan uppe på vinden och vill det sig väl med både mitt byggande (som just nu är i lite stå pga blodpropp i högerögat) och att vi får tillräckligt med folk för bemanningen till Open 2.0 2025 så kan vi väl ställa upp med åtminstone två temasamlingar med samma tema. Med tanke på hur få temasamlingar som ställs ut så är det nästan givet med att vi får pris.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3693
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av magnusf »

Du inser att Vertolen är nästa på tur? Eller man kanske skulle säga nästa på otur 😁?

Hälsningar Magnus
JonathanRL
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:47
Namn: Jonathan Lundkvist
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix History of the Swedish Air Force Present Kit

Inlägg av JonathanRL »

Du inser att Vertolen är nästa på tur? Eller man kanske skulle säga nästa på otur 😁?
Draken är näst på tur enligt förpackningen och skulle byggts den här helgen men där visade det sig att Hatakas set med Swedish Air Force färger var oerhört rinniga till nivån att jag inte kan använda dem. Så jag måste översätta färgerna till Vallejo Model Color; se vilka jag redan har och sedan köpa nya.

Vertolen frukar jag. Jag har aldrig gjort ett så komplicerat camo tidigare. Det sagt, individen Yngve 68 är en Kawasaki (HKP 4C) och levererades på sjuttiotalet så jag kan bygga den efter Viggen om jag vill tolka på det viset :lol:
Jonathan! Man ska inte trampa på klaffarna heller tycker jag så bra ställe för dekalerna
Det var nog det som for igenom mitt huvud. Det var först när jag flög i DCS med Mosquiton som jag insåg misstaget. :oops:
2025 så kan vi väl ställa upp med åtminstone två temasamlingar med samma tema. Med tanke på hur få temasamlingar som ställs ut så är det nästan givet med att vi får pris.
Har aldrig någonsin vågat ställa ut modeller men blir du klar med din lovar jag att ställa ut min bredvid. Ser fram emot byggtråden! :D
Skriv svar