1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Som sagt, det finns två ytterligare. Dags att ta tag i dem!

Bild
Maskering på den finska maskinen, den hade en bild på något slags märkligt, gult, djur på rodret som jag skar ut som mask, samma sak med siffran 9. Den här skiljer sig från G-2:an med att ha ljusblå bakgrunder till nationalitetsbeteckningen, dessutom har den tyskt standardkamouflage.

Bild
Och här är samma process på italienska maskinen. Inte så mycket märkningar att maska här, mest stora, vita, fält!

Bild
Och såhär mycket hinner jag på en kväll och en morgon när jag väl sätter fart :) !

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Snyggt! Bra fart på målandet. Själv skjuter jag gärna upp målandet och tänker att det är jobbigt, sprutan måste rengöras, osv... men när man väl tar tag i det, visar det sig gå både snabbt och smidigt.
/F
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Det blir fint. Snygg mottling. Vad använder du för färgspruta? och vad är det för maskeringstejp du använder?? Tamiyas blåa...
/Anders
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Frasse »

Riktigt fina 109:or! Jag upplever att de ser att vara i större skala än 1/72 med den fina målningen. Gillar framförallt den i Finska märkningen.

Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Fredrik! Jag vet hur det är men har faktiskt kommit över rengöringsångesten :) !

Anders! Sprutan är en Iwata CM-B men det hänger mer på färgen. Det som funkar bäst är Gunze spädd med deras levelling thinner, och så tålamod att prova fram en "perfekt" spädning innan man sätter igång skarpt. Tejpen är Tesas maskeringstejp (finns på Bauhaus och säkert de flesta andra byggvaruhus också), finns i gul, blå och rosa, graderad från klibbigast till snällast. Kostar ingenting jämfört med Tamiya-tejpen men jag tycker den är lika bra!

Göran! Tack :) ! Den finska blir lite kul, Luftwaffe-känsla men ändå inte.

Bild
Många italienska 109:or köptes second hand från Luftwaffe (snacka om att vara före sin tid, det är supertrendig idag!) och italienarna målade över de tyska märkningarna med sina egna färger. Det finns en del färgbilder där man kan ana att det målats över med italiensk grå, den är varmare och brunare i tonen än de tyska, kalla, grå, som drar mer åt blått. Eduard påstår sedan att italienarna mottlat över med sin egen gröna också, jag kan köpa det på kroppen men ovansidan av vingarna nöjer jag mig med bara grå, ingen mottling. Jag har en färgbild av den här maskinen i en italiensk bok jag köpte i Vigna di Valle för 20 år sedan, jag ser inte samma saker som Eduard men den ser inte riktigt ut som min tolkning på bilden heller. Skit samma, min modell - jag bestämmer :D ! Jag ser nu dessutom att jag behöver måla om även fenan i italienargrå, det fanns ju ett kors som målats över där också vilket jag missade i min målningsiver. Många ord om italienaren, finnen är mer fåordig och tar det hela med ro...

Bild
Undersidan också klar! Alla märkningarna på bilderna är maskerade, inga dekaler än.

Vi ses efter Påsk!

Hälsningar

Magnus
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av hanfeh »

Jag hoppas verkligen på en temasamling med alla Bf 109 som vi pratade om hos MJ Hobby.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Det blir fint Magnus. Jag misstänker att dekalerna är skurna masker som du gjort själv. Om inte mitt minne är dåligt vill jag minnas att du hade en vinylskärmaskin till din hjälp. Jag är lite nyfiken få en sådan och undrar hur smått det går att skära? Har den en minsta upplösning?
Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Hans! Det blev ju ingen temasamling men rätt många 109:or ändå blev det :) ! Lovar ställa ut alla på ett bräde vid något lämpligt tillfälle!

Anders! Sent svar, har misskött mina åtaganden på modellbyggarfronten de senaste veckorna... Jo, det finns en minsta upplösning men jag har inte undersökt exakt HUR smått det går att göra. Texten "MT-437" på bakkroppen på den finska 109:an är gjord med masker och det är inget som helst problem, så det går utan tvekan att göra mindre. Speciellt om det är enfärgade märkningar så funkar det bra, ska man matcha bårder osv. så blir det svårare men det är mest ett handhavandeproblem med de färdiga maskerna och inte så mycket relaterat till skärplottern!

Masker i all ära men man kommer inte helt undan dekalerna ändå och det har segat ut på tiden.

Bild
Dagsnoteringen enligt ovan!

Hälsningar

Magnus
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Kalle M »

Stiligt! Jag gillar båda skarpt, men förvånande nog (för mig själv i alla fall) dras mina ögon mer till italienaren än finländaren, det känns som att det planet har en intressant historia, med övermålade och nya nationalitetsbeteckningar.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Gabriel »

De ser riktigt fina ut! Vågmönstret på Finnens vingframkanter har du fått till väldigt bra.

/Gabriel
Skriv svar