Pappa jag vill ha en italienare...eller två
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Pappa jag vill ha en italienare...eller två
De här två italienarna byggde jag i höstas. En Fiat G 55 vill man ju gärna ha i samlingen men av någon anledning är de inte lika populära att göra som Spitfires, Mustanger eller 109:or…(varför??) så det finns inte så många modeller att välja på: en rätt primitiv sak från Aliplast (föregångaren till både Supemodel och Italaerei/Italeri) och en tidig shortrun från Special Hobby med väldigt mycket resin i, och så den här från Sword som är den nyaste. Alla är svåra att få tag numera i men Sword spottade plötsligt fram några nya förra året. Och eftersom de av någon anledning bara säljs i lådor med två satser i så får man väl bygga två.
Modellen är i alla avseenden en shortrun, dvs fina men mjuka gravyrer, helt OK detaljer och stundtals obefintlig passform. Men så länge man är beredd på att allt måste slipas och att inget passar så går det ganska bra. Den enda detaljeringen som jag tyckte inte dög var kulsprutorna på ovansidan av nosen, här lade jag till motorhuvplåtar från Bf 109-satser med djupare "rännor" och kulspruterör som var överblivna från Revells B-17. Dessutom unnade jag piloterna bälten i fotoets, de där läskiga tvångströjorna med kedjor mm som italienarna flög med kändes för meckiga att scratchbygga. Målningsmasker hade jag också, försöker alltid att få tag i såna nuförtiden.
Här är den ena...som tog ett tag att maska.
Modellen är i alla avseenden en shortrun, dvs fina men mjuka gravyrer, helt OK detaljer och stundtals obefintlig passform. Men så länge man är beredd på att allt måste slipas och att inget passar så går det ganska bra. Den enda detaljeringen som jag tyckte inte dög var kulsprutorna på ovansidan av nosen, här lade jag till motorhuvplåtar från Bf 109-satser med djupare "rännor" och kulspruterör som var överblivna från Revells B-17. Dessutom unnade jag piloterna bälten i fotoets, de där läskiga tvångströjorna med kedjor mm som italienarna flög med kändes för meckiga att scratchbygga. Målningsmasker hade jag också, försöker alltid att få tag i såna nuförtiden.
Här är den ena...som tog ett tag att maska.
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
...och här är den andra. Inte lika spännande kamo, men det är ju en intressant utmaning att måla monokromt också, speciellt att få liv i mörkare färger. Dessutom har jag sett just den här individen, den finns bevarad på italienska flygvapenmuseet i Vigna di Valle utanför Rom (rekommenderas om ni inte varit där!).
Alldeles för lång tid tog det och jag blev bra less på dem både en och två gånger. Men ganska fina blev de ändå, tycker jag.
Alldeles för lång tid tog det och jag blev bra less på dem både en och två gånger. Men ganska fina blev de ändå, tycker jag.
Onwards, upwards! / Ragnar H
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Mycket fina blev de!
De här italienska maskinerna står inte Spitfire och Me109 efter när det gäller snygg design. De är lite av favoriter desigmässigt för mig. Inte bara G55 utan även Macchi 202 och 205. Men deras fläck- och rökringscammo ger mig svindel. Du har dock hittat två mer vilsamma varianter.
Toppenbyggen!
De här italienska maskinerna står inte Spitfire och Me109 efter när det gäller snygg design. De är lite av favoriter desigmässigt för mig. Inte bara G55 utan även Macchi 202 och 205. Men deras fläck- och rökringscammo ger mig svindel. Du har dock hittat två mer vilsamma varianter.
Toppenbyggen!
holst
CU@C4
CU@C4
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
- Namn: Fredrik Almlöf
- Ort: Uppsala
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Bra jobbat Ragnar!
Jag trodde faktiskt att jag redan skrivit ett svar här, men uppenbarligen inte. De är i alla fall ännu finare i verkligheten, speciellt den kamouflagemönstrade maskinen.
/F
Jag trodde faktiskt att jag redan skrivit ett svar här, men uppenbarligen inte. De är i alla fall ännu finare i verkligheten, speciellt den kamouflagemönstrade maskinen.
/F
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Jag tycker om båda två, mycket! Den flerfärgade sticker ut men du fick till den monokroma också väldigt bra, fint liv i allt det gröna. Man borde bygga mer italienskt!
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Tackar! Jag har faktiskt nu både Macchi 202 och 205 från Italeri på byggbordet, och tanken är att det ska bli rökringar, jag ser fram emot det med viss bävan...håll tummarna!Lurifax skrev: ↑11 mar 2024, 08:12 Mycket fina blev de!
De här italienska maskinerna står inte Spitfire och Me109 efter när det gäller snygg design. De är lite av favoriter desigmässigt för mig. Inte bara G55 utan även Macchi 202 och 205. Men deras fläck- och rökringscammo ger mig svindel. Du har dock hittat två mer vilsamma varianter.
Toppenbyggen!
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Det ser vi fram emot, mer läckra Italienska byggen. Oroa dig inte för de sexiga rökringarna då de om du inte får till dem själv även finns som dekaler.
Mer Italienska byggen åt folket...!
Mer Italienska byggen åt folket...!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Var det någon som sa rökringar…? Jag hade en Macchi 202 Folgore och en 205V Veltro från Italeri i byggtraven och efter många arbetstimmar under april och maj blev de klara. Dessa två gangsters bjöd på ett antal otrevliga överraskningar…
För det första är passformen dålig. Alltså riktigt, riktigt dålig. På ”ta fram skalpellen och tälja”-nivå. För det andra har Italeri missat att nosen är rund och konformad, de har gett maskinen en rejäl ”underläpp”. Löses ganska enkelt genom att man tillfälligt limmar fast spinnern och slipar nosen mot den. Och för det tredje sitter avgasrören rejält assymetriskt: på höger sida ungefär 1,5 mm högre. Ganska lätt att fixa med sågen om man är medveten om det innan man sätter ihop kroppen, men svårare om man byggt ihop, spacklat och slipat allt, om man säger så…
det finns en massa andra irriterande småsaker också, bland annat har oljekylaren på Folgoren en mycket märklig form som har föga gemensamt med förlagan, så den byggdes om med plastark. Landställen är dåliga också, de där byglarna är svåra och få snygga, dessutom är det riktigt fula utstötarmärken på insidorna, de är svåra att få bort.
Eftersom jag spenderade alldeles för mycket tid med att närstudera referensfoton på Folgore/Veltro-nosar så upptäckte jag en massa detaljer som Italeri missat, diverse kylflänsar och bulor, och som jag gjorde av plastark. Sen la jag till positionsljus av klarplast och ersatte pitotrören med metallrör, men det är ju mer rutinjobb.
Rökringarna var ironiskt nog nästan det minsta problemet. Jag använde min nyinköpta Badger Renegade eftersom jag insåg att min gamla Patriot helt enkelt inte skulle fixa detta. Färg från Vallejo och en blöt tandborste redo för att borsta av nålspetsen, sen gällde det bara att försöka jobba snabbt och hålla färgen igång. I efterhand tycker jag att det ser lite för regelbundet ut, det borde kanske ha varit taggigare. Men det får duga så här.
Först då Macchi MC 202 Folgore...
För det första är passformen dålig. Alltså riktigt, riktigt dålig. På ”ta fram skalpellen och tälja”-nivå. För det andra har Italeri missat att nosen är rund och konformad, de har gett maskinen en rejäl ”underläpp”. Löses ganska enkelt genom att man tillfälligt limmar fast spinnern och slipar nosen mot den. Och för det tredje sitter avgasrören rejält assymetriskt: på höger sida ungefär 1,5 mm högre. Ganska lätt att fixa med sågen om man är medveten om det innan man sätter ihop kroppen, men svårare om man byggt ihop, spacklat och slipat allt, om man säger så…
det finns en massa andra irriterande småsaker också, bland annat har oljekylaren på Folgoren en mycket märklig form som har föga gemensamt med förlagan, så den byggdes om med plastark. Landställen är dåliga också, de där byglarna är svåra och få snygga, dessutom är det riktigt fula utstötarmärken på insidorna, de är svåra att få bort.
Eftersom jag spenderade alldeles för mycket tid med att närstudera referensfoton på Folgore/Veltro-nosar så upptäckte jag en massa detaljer som Italeri missat, diverse kylflänsar och bulor, och som jag gjorde av plastark. Sen la jag till positionsljus av klarplast och ersatte pitotrören med metallrör, men det är ju mer rutinjobb.
Rökringarna var ironiskt nog nästan det minsta problemet. Jag använde min nyinköpta Badger Renegade eftersom jag insåg att min gamla Patriot helt enkelt inte skulle fixa detta. Färg från Vallejo och en blöt tandborste redo för att borsta av nålspetsen, sen gällde det bara att försöka jobba snabbt och hålla färgen igång. I efterhand tycker jag att det ser lite för regelbundet ut, det borde kanske ha varit taggigare. Men det får duga så här.
Först då Macchi MC 202 Folgore...
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
...och sedan 205V Veltro. Två riktigt elaka typer!
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Pappa jag vill ha en italienare...eller två
Finishen ser ut att vara rätt ojämn på bild, det är inte så illa i verkligheten. Perfekt är det sannerligen inte. Troligen för att jag testade en (för mig) ny klarlack från Vallejo som jag hade bort späda mer.
Jag kan inte släppa hur LITEN Macchin är jämfört med Fiaten. Mer som en Bf 109 eller en Jak-9, medan Fiaten är som en Mustang.
Jag kan inte släppa hur LITEN Macchin är jämfört med Fiaten. Mer som en Bf 109 eller en Jak-9, medan Fiaten är som en Mustang.
Onwards, upwards! / Ragnar H