Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Jag är egentligen inte så intresserad av tåg, pansar eller WW2 men ville bygga något för mej ovanligt så det blev Trumpeters diesellok WR360-C12 (1937-1942) i skala 1:35. Det är en udda modell då loket bara producerades i 10 exemplar som växellok för Wermacht. Det finns bra byggbeskrivningar av dessa lok på nätet, det är inte lätt att annars hitta information. Den stora skalan gör det relativt enkelt att konvertera loket till de mer vanliga WR360-14 som byggdes i några hundra enheter och som användes efter kriget för DB, Deutsche Bahn. Det byggdes och kördes också andra varianter av dessa, V36, som kom att användas i trafik efter kriget in på 60-talet (några till 1978) i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike mm och flera finns idag kvar som musei och turistlok i trafik. Så det blev en konverterad maskin som användes på flera ÖBB banor i bla alperna. Jag har inte sett att någon har byggt någon av dessa men det finns flera lok i skala 1:87 HO och ritningar hos flera museer i Österrike. Loket är väldigt lämpligt för konvertering och detaljering för byggsatsen saknar en hel del väsentliga delar. Miniart har gjort tillbehör men som metall modellbyggare gillar jag inte Trumpeters eller Miniarts räls utan bygger om den. Det är viktigt att börja med rälsen så att man kan passa in hjulen, speciellt om man hänger på något av annan tillverkning än Trumpeter. Man kan även efter en del scratchbygge förvandla loket till de svenska varianterna SJ V- V3 (1949-1954) som fanns i 50 exemplar. Modellen kommer att stå ljust så det är viktigt att den efterbehandlas med en lack som har UV filter. Som extra försiktighet målas alla ytor, även på insidan som inte är synlig då plast är i viss mån självförstörande.

Dieselloket V36 kom i många olika utföranden hos flera loktillverkare och med olika motorer. Det byggdes mellan 1945-1957 och i utförande som A – D, de flesta omändrade senare. V36 är dieselhydraliska med en nedväxlad råstark 6 x 2 cyl motor med rek maxfart av 60 km/t på 265-390 kW och en vikt på 42/44 ton. Även om loken var tämligen små, ca 9 m, är de massiva och utmärkta på alpjärnvägar där man i alla fall inte kunde hålla högre hastighet eller köra med längre tågsätt. Och flera av de sydliga banorna mot Italienska gränsen var inte elektrifierade.

Trumpeters räls är inte så realistisk om man bygger den efter deras instruktion. Sliprarna blir för låga. Men det är lätt avhjälpt om man knipsar av de band som håller i hop dem och höjer dem från undersidan. Man kan ju i och för sig i stället använda modelljärvägsräls från skala 0 (egentligen 1:48) men då får man tillverka nya sliprar. Jag skar ner bädden och monterade Trumpeter-rälsen i stället på en träbas.
Bilagor
RÄLS ÖBB (1).jpg
RÄLS ÖBB (1).jpg (44.09 KiB) Visad 1565 gånger
RÄLS ÖBB (4).jpg
RÄLS ÖBB (4).jpg (80.58 KiB) Visad 1565 gånger
RÄLS ÖBB (5).jpg
RÄLS ÖBB (5).jpg (83.77 KiB) Visad 1565 gånger
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av AndersR »

Skall bli spännande att följa. Vill du ha en passande vagn så finns finns tyska G10 och G13 godsfinkor från Thunder Model som bör vara enkla att försvenska.

Bild


Bild

/Anders
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Jo tack, jag känner till de här godsvagnarna men de är inte relevanta för det här bygget. Och det är inte ett svenskt eller tyskt lok jag bygger utan tråden handlar om en V36 maskin som kördes på ÖBB banor i Alperna. Österrikarna hade en del märkliga vagnar på dessa linjer och den vagn jag bygger finns inte som plastmodell och är mer representativ för epoken 1950-1960, mer om det bygget senare. Underredet på loken var lite mer utvecklat än på de krigstida som var byggda för ett helt annat ändamål och mycket sparsamt utrustade så här finns det en hel del att göra. Dessutom saknas helt delar i byggsatsen angående drivningen och insidan av underredet. Färgsättningen var inte helt standardiserad utan varierar mellan svart, brun, brunröd och röd. Färgen är penselmålad, sprutmålning blir för jämt och enhetligt. Fjädring och hjulsidor är simulerade att vara “nedsmetade” med fett, dvs ojämt målad med halvtorr metallfärg. Nästa steg blir att bygga transmission och hydraulisk växellåda (statisk).. Tyskarna var först med hydraulikmekanik som hos V36 och tidigare typer vilket är olikt diesel-elektriska system.
Bilagor
FRAME.jpg
FRAME.jpg (68.87 KiB) Visad 1488 gånger
WHEELS (1).jpg
WHEELS (1).jpg (75.77 KiB) Visad 1488 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Insidan av ramverket klart med tankar för tryckluft, hydralvätska, diesel samt hydralväxel. De första diesel-elektriska loken kom i bruk runt 1925 och diesel-hydraliska lok ca 1934 och var till en början mer effektiva. Machinenbau, Deutz, Borsig, Stichau, DWM mfl producerade lok och hydralsystem och det lok som byggs här kom från Deutz och omändrades av ÖBB med bla kraftigare tryckluftbromsar och en 6 x 2 cyl D V6M 356-L motor. Detta kan noteras från ramverkets utsida som har en del synliga förstärkningar som inte finns hos de tidigare WR360 C12-C14 loken.
Bilagor
RAMVERK (2).jpg
RAMVERK (2).jpg (62.26 KiB) Visad 1422 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Att passa in hjulen kan bli ett problem om man följer bygginstruktionen. I stället satte jag först in alla hjul lösa och började med det mittersta hjulparet och inpassade det mot rälsen och mittdelen av koppelstängerna. Det är viktigt att rätt ände sitter mot hjulet. Limmade dit mitthjulen för att använda dem som en guide till de övriga. I instruktionen verkar koppelstängerna vara i rakt läge vilket är fel. Limma inte ihop dessa delar först utan passa in de mot hjulen. På ett riktigt lok eller en modell med motor är ju alla delar rörliga och har ett visst spelrum/fjädring så att hjulen blir självcentrerade men här har vi en statisk modell med fixerade delar. Ramens alla delar är på plats, front -och bakstyckena med buffertar återstår.
Bilagor
RAMW3 (1).jpg
RAMW3 (1).jpg (51.47 KiB) Visad 1374 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

När det gäller front och bak finns det en del varianter beroende på vad loken användes till. V36 hade bromsslangar med tryck medan tidiga WR360 hade några medföljande bromsare som manuellt skulle sköta dessa via signaler från loket. Dessa lok kom inte upp i några hastigheter då de användes för rangering eller att dra järnvägskanoner typ Schwerer Gustav, Dora, tunga mörsare eller transport av pansarfordon. V36 användes i godstransport och i viss mån för folktransport som exvis i Alperna där de behövdes en helt annan och starkare typ av bromssystem. Koppel, buffertar och bromsslangar är scratchbyggda.
Bilagor
FRONT (2).jpg
FRONT (2).jpg (85.95 KiB) Visad 1331 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Chassit på det här V36 loket är påbörjat och grundmålat i grönt på utsidan och ljust grått på insidan. Man kan fråga sig varför motorrummet är grått, en diesel är inte det renaste men så är det i alla fall. Får ta mig en funderare på om jag ska bygga motorn i helhet eller bara den panel som blir synlig – har lyckats komma över en kopia av verkstadshandboken. Alla ytor är penselmålade, loken är inte några “utställningsfordon” utan var buckliga här och där och även i skala 1:35 kan man se att de har en ojämn yta och ojämn målning. Vädringen blir minimal på hytt och motorkåpa då man var/är lite stolt över maskinparken och måna om att den ska vara hyfsat ren, inte som det bristfälliga underhållet av SJ precis…..
Bilagor
Engine1 (2).jpg
Engine1 (2).jpg (175.23 KiB) Visad 1279 gånger
Engine1 (1).jpg
Engine1 (1).jpg (35.61 KiB) Visad 1279 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

Scratchbyggde motorn, den riktiga kom från Deutz och har 370 kW vilket inte låter så mycket men den var hårt nedväxlad, råstark och med stort vridmoment. Det fanns andra fabrikat men alla var med 6 x 2 cylindrar. Chassi/motorkåpan med luckor och grundmålad.
Bilagor
Chassi2 (1).jpg
Chassi2 (1).jpg (175.2 KiB) Visad 1232 gånger
Chassi2 (2).jpg
Chassi2 (2).jpg (44.26 KiB) Visad 1232 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av THB »

De alpbanor man använde var bland annat Tauernbahn (1905), Mittenwald (1910) och Semmering (1848). Banorna var de första att använda normalspår för bergsbanor och var tidigt eletrifierade. Efter WW2 var de i uruselt skick eller sönderbombade och när ÖBB bildades 1947 vidtog intensiva återuppbyggnader. I början användes ånglok och diesel som V36 mfl för lokal trafik. Mittenwaldbanans sträckning är 64 km med en max stigning på 3.8 % vilket kräver råstarka lok. Banan förbinder Innsbruck med Garmisch-Partenkirchen från 630 m till högsta punkt 1182 m/h och är synnerligen spektakulär. Spåren var hårt utsatta från laviner och stenfall till 1950-talet då man byggde upp skyddsgallerier men fortfarande inträffar ibland problem. Idag består trafiken i stora delar mest av turister och museibanor på sträckorna och stickspåren.

Hytten är försedd med många detaljer som inte fanns på Wermachtloken eller finns i Trumpeterbyggsatsen och måste scratchbyggas. Det är förvånadsvärt många rör, manöverdon och mätare i dessa lok. Inredningen blir det mest intressanta att bygga men för att senare kunna se den behöver man såga upp dörrarna. Här finns det flera möjligheter; baksidan hos en del V36 hade antingen en dörr eller 4 fönster. Hos en del senare lok finns det också på vänster sida en dörr framåt så att man fick bättre sikt. I princip var sikten framåt lika dålig som i ett ånglok vilket knappast underlättar växlingsarbete och man valde/väljer ofta att köra baklänges i stället. Inga dekaler fanns med så antingen måste man fotoetsa eller skriva ut dem efter jobb i Blender eller Gimp, men till krigstidsloken finns det dock 3:e part sets att köpa hos Scalemates eller Peddinghaus till dyra priser. För information om loken och i synnerhet om inredningen använder jag en del videomaterial från youtube och skrev till ÖBB:s arkiv och till några av museijärnvägarna som kör V36 maskinerna. Även i den här skalan blir det svårt att få med allt….
De flesta detaljer är skulpterade från gjutstammar, det är enkelt om man har riktigt vassa små skalpeller och ordentlig förstoring, jag använder ett binokulärt prepareringsmikroskop med 5 – 20 X optik och också en del fotoetsat från ett minilager inköpt från Wentzels affär vid nedläggningen. Det egentliga problemet är inte detaljernas litenhet utan modellbyggarens förbannelse; illvilliga pincetter (om djävulen är modellbyggare måste det vara han som uppfann dom). Jag har även svarvat till några mikrohållare typ skruvstycken och använder M-skruvar till detta (det minsta skruvstycket är 30 mm långt). Hytten ser överfull ut men det ska in rör också…...
Bilagor
20230627Lok cab (1).jpg
20230627Lok cab (1).jpg (73.01 KiB) Visad 1132 gånger
20230627Lok cab (2).jpg
20230627Lok cab (2).jpg (69.02 KiB) Visad 1132 gånger
20230627Lok cab (3).jpg
20230627Lok cab (3).jpg (67.61 KiB) Visad 1132 gånger
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Trumpeter diesellok WR360-12 versus WR360-14, V36 eller SJ V3 skala 1:35.

Inlägg av Hokey »

Av nån anledning ser jag alla inlägg i den här tråden i fetstil. Är det bara jag? Väldigt svårläst är det i alla fall.
Skriv svar