Pansarbil Pb m/39 och m/40 färdiga

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pansarbil Pb m/39 och m/40 färdiga

Inlägg av Björn B »

Bild
Har shoppat. Ville bygga en pansarbil m/39.

Bild
Jag började med en begagnad Kjell Svensson modell som jag rensat på färg men efter missöden med en gammal Strv m/37 och m/42 där materialet varit stenhårt och splittrats i smådelar så kommer jag måla om den och låta den förbli en m/40.

Bild
Bild
Vad jag i huvudsak kommer ge mig på är ksp-utbyggnaderna fram och bak.

Bild
Bild
Böjar med att kapa bort bulorna. Resinet var mycket hårdare än vad jag väntade mig.

Bild
Bild
Fick bygga upp ena sidan med lite Super Sculp. Har även lagt till skydd runt ksp och kanonen på tornet
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2022, 16:03, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarbil Pb m/39 och m/40

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Långsamt har jag jobbat vidare på pansarbilarna. Den grönmålade är en m/40 medan den andra är m/39-konverteringen

Bild
Bild
Jag har limmat på runda bitar av tunn plasticcard på bakljusen och signalhornen för att bättra på formen. m/39 har fått små reflexer också.
På dom flesta bilderna av dessa så har strålkastarna skyddskåpor så jag täckte strålkastarna på m/40 medan jag borrade ut dom på m/39.
Det börjar närma sig målning nu.
Senast redigerad av Björn B den 18 nov 2022, 20:56, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pansarbil Pb m/39 och m/40

Inlägg av magnusf »

Kjell Svensson brukade vara med på C4 i Malmö, han berättade att han gjöt i Araldit (ett epoxilim) när han började med sina byggsatser. Kanske förklaringen till att plasten inte känns helt som vanligt! Har alltid gillat pansarbilarna, de såg väldigt moderna ut i jämförelse med mycket annat vi hade i Sverige vid den tiden!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarbil Pb m/39 och m/40

Inlägg av Björn B »

Pansarbilarna känns väldigt stora jämfört med andra fyrhjuliga vagnar. Ska ta bild med dom tillsammans med en tysk vagn när jag är färdig.
Jag misstänkte arr det var något liknande Araldit. Undrar om den fortsätter att härda länge. Den är nu stenhård och bräcklig. Jag har två modeller som efter missöden splittrats i smådelar och den här skulle borras upp för kulsprutan. Borrade först med en liten borr för att sedan borra upp den med en 2 mm borr. Den "högg" och spräckte loss bitar så det är därför det kommit till en massa spackel på den modellen också.
Har en Centurion som aldrig varit byggd och är nästa sugen på att bygga den men inte måla den. Bärnstensfärgen gör den till ett litet konstverk.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pansarbil Pb m/39 och m/40 färdiga

Inlägg av Björn B »

Bild
Efter nästan fem månaders uppladdning lyckades jag måla dom.

Bild
Bild
Pansarbil m/39

Bild
och m/40

Bild
Bild

Hur var det nu med storleken på dom?

Bild
Bild
Här är en Sd.Kfz. 222 i 1/72 från ICM som jämförelse.
Skriv svar