Defectum est successu - Blekinge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Blekinge
Namn: Johan

Re: Defectum est successu - Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Arbetet fortskrider långsamt, men säkert. Det går bättre med denna Mig-21 MF 1/48 från Eduard, som ska målas i det irakiska flygvapnets färger, än det gick med den somaliska diton! Noskonen har tillräcklig tyngd och har inte reagerat med limmet. Cockpiten blev väl målad och sätet gavs lite patina med "smuts" och blekt färg/riven färg. Kvar återstår vapenbalkar, missiler, central bränsletank, målning, dekaler och lackering samt vädring.

Frågan är bara vilken beväpning som en irakisk Mig-21 MF hade mest under den tidiga delen av Iran-Irakkriget. Ska man tro infon som är given på nätet så var R-13M använd av Mig-21 MF i kriget, men satt den på alla pyloner, eller en kombo med R-3S eller hade de små 490 ltr bränsletankar på de inre balkarna? Av vad jag har förstått så var Sovjets försäljning av vapen minst sagt krystad och oförståelig. De vägrade sälja R-13M till Iraks inköpta Mig-23 MS, men hade inga problem med att sälja dem till Mig-21 bis varvid Irak tog missiler från sagda plan och monterade dem på de andra Mig-typerna. Den begränsade tillgången av R-13M som var önskad av de irakiska piloterna gör att jag antar att de hade en kombo, alternativt små bränsletankar på de inre pylonerna och R-13M på de yttre.
Bilagor
Mig-21 MF IqAF.jpg
Mig-21 MF IqAF.jpg (95.75 KiB) Visad 178 gånger
Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Boken Wings of Iraq volume 2: The Iraqi air force gav svar på ovannämnda fråga. Irak slutade använda R-3S i aktiv stridstjänst 1979 och använde dem enbart för träning medan R-13M satt på de två innersta balkarna och små bränsletankar på de yttre hos Mig-21 MF och bis vid s.k. CAP.

*Edit - Tydligen så användes R-3S fortfarande av en del Mig-23 varianter hos IrAF tidigt 80-tal då de nya missilerna från Sovjet utvecklade mer rök som drogs in i luftintagen på ex. Mig-23 MS varvid man var tvungen att använda R-3S fortfarande på balkarna under flygkroppen och R-13M på vingbalkarna, medan övriga plan övergav R-3S!
Blekinge

Inlägg av Blekinge »

Mig-21 MF under målning som del av IrAF.
Bilagor
Mig-21 MF under målning IrAF.jpg
Mig-21 MF under målning IrAF.jpg (103.98 KiB) Visad 85 gånger
Dan Kut
Namn: Dan Kut

Inlägg av Dan Kut »

Som svar på ämnesraden : Semper progredi!

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar