Airfix nya P51D I 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av jonaszett »

Airfix nya Mustang levereras med två olika ”spinnfenor”!
Någon här som kan förklara vad som är vad och varför?
Olika fabriker Dallas/Ingelwood eftermontage eller vad?
Hade flygvapnet den ena eller den andra och isf hur vet man vilken som hade vad?
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av magnusf »

Blev genast nyfiken och hittade Tom Cleavers bygge på Modelling Madness, klipper ett citat från honom:

"Since I was doing a P-51D-10, I used the “early” dorsal fin. If you cannot distinguish the two, the early fin has a constantly-curved upper line in profile. You can also distinguish these parts by the fact the instructions call for you to use the other parts for the “late” dorsal fin."

Finns tydligen tidig och sen!

Och den här nallade jag från Stellans review på Imodeler:

"– Two types of fins: a very small detail at the fin base is the actual difference, maybe something for the connoisseur?"

Verkar alltså inte vara någon enorm skillnad på dem :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av Andre B. »

När North America'n började tillverka P-51D så visade det sig att den inte var lika "kursstabil" som den gamla P-51B/C. Genom att den högre ryggraden försvann så försvann även den yta som krävdes för stabiliteten i luften vilket gjorde flygplanet svårare att flyga.

Detta i kombination med ett även tyngre flygplan gjorde att piloter föredrog den äldre P-51B och C i strid. Och för att kompensera den förlorade ytan fick man konstruera spinnfenan som sitter på de flesta P-51D. Skillnaderna på spinnfenor som förekommer beror på vad jag förstått att en del monterades i fält på de maskiner som inte hade några och dem som fick spinnfena vid tillverkningen.

I det svenska flygvapnet fanns det bara en P-51D utan spinnfena. Det var 26003 Vit Bertil som förövrigt var grönmålad och nödlandare från början. De övriga svenska Mustangerna (P-51D-20) tillverkades nog så sent att de hade spinnfenor från tillverkaren.

Det var inte bara Mustang som drabbades av det här när man började med att ge flygplanen större "glashuvar". Även Spitfire, Thunderbolt, Tempest mfl krävde större roder och/eller spinnfenor när profilen på flygplanet förändrades och motorstyrkan ökades. Samma sak gällde även exempelvis Beufighter...

P-51B tillverkades tillverkades i Ingelwood och P-51C i Dallas. Det var alltså samma flygplan i grunden. Designationen ändrades senare vilket gjorde att P-51D tillverkades på både Ingelwood och i Dallas. Skillnaden som man oftast ser är glashuven och inte spinnfenan. P-51K var i princip en P-51D fast med en annan propeller.

De flesta P-51D Mustanger i modell som tillverkats har varit sena P-51D med spinnfena vilket fått mycket kritik bland modellbyggare som önskat bygga en tidig P-51D utan spinnfena. I 1/72 är det exempelvis bara Heller som gett byggaren möjlighet att välja. Den kritiken har nu Airfix och även Revell tagit till sig och erbjuder nu byggaren att välja mellan att bygga en modell med eller utan spinnfena, dvs en sen eller tidig P-51D. Och i Airfix fall båda typerna av spinnfena.

Exempelvis "Lou IV" är en tidig P-51D utan spinnfena som varit populär att bygga. Men den möjligheten har alltså saknats bland de flesta utgivna modeller.

http://barracudacals.com/products.php?cat=27

Men vilka maskiner som hade vilken spinnfena är nog svårare att säga utan identiteten på flygplanet fastställd...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:Blev genast nyfiken och hittade Tom Cleavers bygge på Modelling Madness, klipper ett citat från honom:

"Since I was doing a P-51D-10, I used the “early” dorsal fin. If you cannot distinguish the two, the early fin has a constantly-curved upper line in profile. You can also distinguish these parts by the fact the instructions call for you to use the other parts for the “late” dorsal fin."

Finns tydligen tidig och sen!

Och den här nallade jag från Stellans review på Imodeler:

"– Two types of fins: a very small detail at the fin base is the actual difference, maybe something for the connoisseur?"

Verkar alltså inte vara någon enorm skillnad på dem :) !

Hälsningar

Magnus
Nä, jag vill minnas att jag mätte och syftade och hade mig men inte tusan kunde jag se någon skillnad på spinnfenan förutom de paneler som sitter i böjen. Scrolla ned till bildkavalkaden i slutet där bilder på de två fenorna finns http://imodeler.com/2017/12/review-airf ... d-mustang/ I kommentarerna efter min review så kommer det lite svar på skillnaderna men inte tusan har jag sett någon skillnad. Eller så tittar jag efter fel detaljer...
Stellan Schroeder Englund
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Bifogar några bilder på skillnaden mellan rak och svängd (Swayback) fen-fillet (strake) på P-51D

Bild
Bild

Skillnaden är inte jättestor, men den finns där.
Frågan är hur mycket som syns i 1/48?
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix nya P51D I 1/48

Inlägg av Andre B. »

Mer om spinnfenor på P-51B, C och D går att läsa i den här tråden. Se bland annat inlägget från den 27 oktober 2017...

http://warbirdinformationexchange.org/p ... =3&t=65896

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar