Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av Fenix »

Som ämnet säger jag undrar hur ni maskerar för "vågiga" kamouflagemönster
(t.ex Spitfire och Hurricane under VK2 och modern Luftwaffe t.ex F-4F Ice)?

Vad maskerar ni med? Jag gör fortfarande den mesta målningen med pensel(Behöver träna mer på Airbrush är fortfarande relativt nytt för mig)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av Horrocks »

Jag fäster några remsor bred maskeringstape på OH-film, ritar vågmönster, klipper ut med sax, drar loss tapen från OH-filmen och fäster den på modellen.

Vill jag ha mindre skarp gräns så använder jag häftmassa som jag rullar till korvar och formar till lämpligt mönster.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av Fenix »

Tack för tipset jag ska testa det. Om det finns andra tips så tar jag gärna emot dom också.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av Fenix »

Horrocks skrev:Jag fäster några remsor bred maskeringstape på OH-film, ritar vågmönster, klipper ut med sax, drar loss tapen från OH-filmen och fäster den på modellen.

Vill jag ha mindre skarp gräns så använder jag häftmassa som jag rullar till korvar och formar till lämpligt mönster.
Vilket av dessa tips lämpar sig bäst för 1/72 modeller?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Om du penselmålar är det ganska svårt att använda sig av masker, mest för att man har så pass mycket färg att det gärna kryper in under det man maskerat med eller att det bygger upp en färgkant mot maskeringen istället. Förr när jag penselmålade gjorde jag oftast så att t.ex. hela vingen målades med ett jämnt lager av den ljusaste kamouflagefärgen och sedan tog jag en bra pensel och målade den kurviga konturen med nästa färg, för att sedan fylla i området mellan konturerna. Hemligheten är kanske tunn färg och flera lager.

Om du airbrushar blir det helt andra möjligheter till maskering, eller t.o.m. att måla kurviga gränser på frihand.

Övning är enda vägen framåt, men det gäller ju både penselmålning och airbrush.

Mvh F
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hur maskerar ni för "vågiga" kamouflagemönster?

Inlägg av Horrocks »

Fenix skrev:
Horrocks skrev:Jag fäster några remsor bred maskeringstape på OH-film, ritar vågmönster, klipper ut med sax, drar loss tapen från OH-filmen och fäster den på modellen.

Vill jag ha mindre skarp gräns så använder jag häftmassa som jag rullar till korvar och formar till lämpligt mönster.
Vilket av dessa tips lämpar sig bäst för 1/72 modeller?
Ska kanske tilläggas att jag kör enbart med Airbrush. Båda metoderna funkar oavsett skala, utan det är mer en fråga om hur kamoflaget såg ut på förebilden - soft edge/mjuk kant eller hard edge/skarp kant. Jag tycker det är svårt att köra frihand med airbrush i 1/72 även om man är ute efter soft edge eftersom jag inte lyckas få det skalenligt (den mjuka övergången blir för mjuk), men är man skicklig med airbrush går det säkert att få till. I 1/48 och därutöver funkar det bra. En variant om man vill ha soft edge med lite mer kontroll är att klippa ut masker i papper eller plastfilm och fästa med häftmassa någon mm ovanför ytan.
Skriv svar