Tankar kring flottilj- och divisionsemblem

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Tankar kring flottilj- och divisionsemblem

Inlägg av kimskarby »

Hej alla..

Det finns en sak jag är alltid har varit nyfiken på, men som jag aldrig funnit nåt riktig logisk förklaring på.
Hur kan det komma sig att en del flottiljer har varit så flitiga med användandet av flottiljvapen och divisionsmärken på sina flygplan medans andra inte har varit det? Fanns det bestämmelser för vilka flygplanstyper som fick bära emblem och flottiljvapen? Var det saker som bestämdes lokalt eller kom ordern högre uppifrån?

Jag drar lite upp detta bara för att jag är nyfiken på det, och alla dem som har byggt lite svenskt har ju någon gång stött på fenomenet.
Till exempel F10 har kört Skånes vapen och diverse divisionsmärken på många av sina flygplan tex. Tunnan, Draken och Viggen. Samtidigt har jag aldrig sett en J 35B eller D med Skånes vapen på fenan. Inte heller en J 28 eller J 21R. Hur kan detta komma sig?
F4 tycker jag också se ha använt Jämtlands vapen på de majoriteten av sina flygplan efter kriget.

Två exempel på lite av motsatsen är F1 och F7. Har aldrig sett varken flottiljvapen eller divisionsmärke på något F7-märkt plan. F1 bara divisionsemblem på Mosquito. Varför så sparsamt?
F11 prydde både Spitfire, Vampire och Tunnan med Sörmlands vapen, men ingen Lansen eller spaningsdrake.
J 21or och Tunnor från F12 har jag sett med Kalmars vapen, men aldrig någon Lansen eller Drake här heller.

F16 och F17 har ju vart duktiga på att använda sina divisionsemblem på framför allt Viggen. F17s vapen har jag dock bara sett på nämnda Viggen, mestadels JA 37 (och på Lansen) och F16s dito enbart på Draken.

Listan på avvikelser hit och dit kan göras oändlig och kanske är det ett lite fånigt ämne, men jag tycker det är lite intressant för jag finner definitivt ingen röd tråd i det hela. Som modellbyggare har jag dock alltid uppskattat det här med flottiljemblem och divisionsmärken, ju mer jag kan spöka ut en modell desto bättre :P
Hur känner ni? Skulle vara kul att höra era åsikter om det här ämnet..

Må gott! /Kim
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Tankar kring flottilj- och divisionsemblem

Inlägg av hurtone »

Jag satt och funderade på liknande saker precis häromdagen. Till exempel hur F4 ska se ut egentligen, jag har några dekaler med älg, varg och falk medan några är med enbart älgen. Varför verkar det inte finnas low-visibility varianter av dessa märken?
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Tankar kring flottilj- och divisionsemblem

Inlägg av kimskarby »

hurtone skrev:Jag satt och funderade på liknande saker precis häromdagen. Till exempel hur F4 ska se ut egentligen, jag har några dekaler med älg, varg och falk medan några är med enbart älgen. Varför verkar det inte finnas low-visibility varianter av dessa märken?
Nej som sagt, det är lustigt med alla dessa avvikelser. Kanske därför det är bra att välja ut en specifik individ av ett flygplan så att man inte chansar hejvilt. Det kan ju "straffa" sig i längden.
F 9 Magnus
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2017, 10:12
Namn: Magnus
Kontakt:

Re: Tankar kring flottilj- och divisionsemblem

Inlägg av F 9 Magnus »

kimskarby skrev:Hej alla..

Det finns en sak jag är alltid har varit nyfiken på, men som jag aldrig funnit nåt riktig logisk förklaring på.
Hur kan det komma sig att en del flottiljer har varit så flitiga med användandet av flottiljvapen och divisionsmärken på sina flygplan medans andra inte har varit det? Fanns det bestämmelser för vilka flygplanstyper som fick bära emblem och flottiljvapen? Var det saker som bestämdes lokalt eller kom ordern högre uppifrån?

Jag drar lite upp detta bara för att jag är nyfiken på det, och alla dem som har byggt lite svenskt har ju någon gång stött på fenomenet.
Till exempel F10 har kört Skånes vapen och diverse divisionsmärken på många av sina flygplan tex. Tunnan, Draken och Viggen. Samtidigt har jag aldrig sett en J 35B eller D med Skånes vapen på fenan. Inte heller en J 28 eller J 21R. Hur kan detta komma sig?
F4 tycker jag också se ha använt Jämtlands vapen på de majoriteten av sina flygplan efter kriget.

Två exempel på lite av motsatsen är F1 och F7. Har aldrig sett varken flottiljvapen eller divisionsmärke på något F7-märkt plan. F1 bara divisionsemblem på Mosquito. Varför så sparsamt?
F11 prydde både Spitfire, Vampire och Tunnan med Sörmlands vapen, men ingen Lansen eller spaningsdrake.
J 21or och Tunnor från F12 har jag sett med Kalmars vapen, men aldrig någon Lansen eller Drake här heller.

F16 och F17 har ju vart duktiga på att använda sina divisionsemblem på framför allt Viggen. F17s vapen har jag dock bara sett på nämnda Viggen, mestadels JA 37 (och på Lansen) och F16s dito enbart på Draken.

Listan på avvikelser hit och dit kan göras oändlig och kanske är det ett lite fånigt ämne, men jag tycker det är lite intressant för jag finner definitivt ingen röd tråd i det hela. Som modellbyggare har jag dock alltid uppskattat det här med flottiljemblem och divisionsmärken, ju mer jag kan spöka ut en modell desto bättre :P
Hur känner ni? Skulle vara kul att höra era åsikter om det här ämnet..

Må gott! /Kim
En J 35F från F 12 har haft flottiljvapnet på stjärtfenan, Ludvig 37 var individen , Jag har bild på detta
Men sedan F 7 hade en del J 21:or Inte J 21R som var F 7 märkta
Och gällande mitt område F 9 så fanns det aldrig något landskapsvapen på något av flygplanen man hade bara divisionsemblem från J 11 fram till J 29, Men man märkte även en del "Övriga flygplan & fordon" med divisonsemblem
Med vänlig hälsning F 9 Magnus
Skriv svar