Färg på rymdfärjans kropp.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Fenix »

Någon som vet en matchande humbrol kulör för kroppen på Rymdfärjorna Revell säger att man ska blanda ljusgrått och vitt. Jag är inte överförtjust i att blanda färger för jag får det sällan bra.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av magnusf »

Kolla här till exempel http://www.air-and-space.com/Space%20Shuttle.htm för bilder på förebilden (man kan jämföra nyansen med bärar-Jumbon på många bilder).

Jag tror det duger rätt bra med vitt, ett förslag kan vara att kolla runt vad som finns på sprayburk för att hitta någon lite varmare vit nyans. Blanda med grå tror jag inte på, det blir nog mest bara grådassigt...

Hälsningar

Magnus
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av SebastianP »

Revell har massa konstigheter för sig vad gäller blandningar.

Kollade utbudet av modeller genom Hobby Search, som har inscannade instruktioner på i princip allt, och det verkar som att alla andra är helt övertygade om att rymdfärjan ska vara vit med svart undersida, den enda skillnaden från modell till modell är vilken glans det ska vara, det varierar mellan blank och sidenmatt vit, samt sidenmatt och matt svart.

Humbrol vit Enamel tycker jag inte ett dugg om, den gulnar mycket fort och väldigt mycket, och deras akrylfärg kommer jag fortfarande inte överens med, men kan du få snyggt resultat med dessa kul för dig. Hade personligen använt Tamiya-färg åtminstone för den vita.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Andre B. »

Kan instämma. Byggde den där för något år sedan och sprutade den med Tamiya sprayburkar - mattsvart och sidenmatt vit. Ville särskilt undvika gulnande enamelfärger.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Fenix »

Andre B. skrev:Kan instämma. Byggde den där för något år sedan och sprutade den med Tamiya sprayburkar - mattsvart och sidenmatt vit. Ville särskilt undvika gulnande enamelfärger.

/André
Vilka av Tamiya's alla vita sprayfärger är sidenmatt?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Andre B. »

Fenix skrev:
Andre B. skrev:Kan instämma. Byggde den där för något år sedan och sprutade den med Tamiya sprayburkar - mattsvart och sidenmatt vit. Ville särskilt undvika gulnande enamelfärger.

/André
Vilka av Tamiya's alla vita sprayfärger är sidenmatt?
TS 27...
Fast den är nog angiven som matt vit. Pure White fungerar bra med och gör att dekalerna fäster bättre. Sedan kan man lägga på en halvmatt klarlack.

Titta lite på Humbrol's sprayfärger med. De är bra, innehåller mer färg och är billigare.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av magnusf »

Tamiya TS-7 "Racing White" kan vara ett bra alternativ som inte är helt kritvit.

Hälsningar Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Björn B »

Nej den är nog för gul, mer beige än vit.
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av SebastianP »

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shu ... ion_system

Enligt artikeln ovan så handlar det egentligen om två vita färger - en helvit och en äggskalsvit (off-white), och vilken som ska vara var beror på ytstrukturen. Jag vet inte hur detaljerad strukturen är på modellen, men om den är någorlunda korrekt så ska alla rutmönstrade bitar (med keramiska plattor) vara off-white, och resten - som var täckt med flamsäker väv i stället för plattor - ska vara helt vit. Ljusgrått gäller för vissa av plattorna långt fram på ovansidan av vingen, och undersidan ska vara svart, men mycket sliten utom nybytta plattor som är helt svarta och fina.

Studerar man bilderna märks också att skyttlarna blev *skitiga*, tack vare alla plattskarvarna. Du kan vädra på rätt rejält med panel-wash osv.

Edit: Prime Portal har Walkaround-gallerier på Enterprise och Discovery, om du vill se skillnaden mellan en "ny" skyttel som aldrig gjort återinträde, och en som gjort en massa...
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Färg på rymdfärjans kropp.

Inlägg av Michael »

Råkade besöka Kennedy Space center för en dryg månad sedan, tog en del bilder på Atlantis eftersom jag har tänkt mig att möjligtvis bygga den rymdfärja.
Det vita området har en uppsjö med olika nyanser.

Bild

H: Michael
Skriv svar