Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av SebastianP »

Fick precis lagt vantarna på Revells JAS-39C Gripen i 1/72, och efter lite studier av vad som följde med i lådan har jag lite tankar....

Kan inte orda om form och passform än, men modellen ser snygg ut på ramarna med mycket bättre gravering än Italeris, och så klart bättre plast. Tar mig inte av skarven mellan fram och bakdel, har byggt värre (Hasegawas Tomcat, Revells F-16) och fått jämnt resultat, så jag är inte orolig. Har sett av andras bilder att Revell definitivt inte har slarvat med passformen på vapenpylonerna som Italeri gjorde (urrk, har fortfarande rysningar...)

Vad gäller just vapnen dock är det nog den stora besvikelsen här. Flera av de sista Revellmodellerna jag byggt har kunnat benämnas "vapensats med tillhörande flygplan" eftersom de innehållit tillräckligt med högkvalitetsvapen för att beväpna minst två plan. Inte Revells Gripen.

Först och främst har vi RBS-15, som i vanlig ordning är för spetsiga. Det är tredje modellen av Gripen i rad som har spetsiga RBS-15 (Italeris 1/72 och 1/48 först, sedan denna), och det finns inte en enda bild på en spetsig RBS-15 i verkligheten. Och att Revell har *rätt form* på den RBS-15 som avbildas i målningsanvisningen gör mig bara mer besviken, för det visar att de hade tillgång till korrekta ritningar och struntade i dom. Usch, bättring, Revell! Har någon kommit med en bättre version i resin eller något?

RBS-74 Sidewinder och RBS-98 IRIS-T ser bekanta ut från andra Revell-modeller, och är snyggt utförda som vanligt. RB-99 däremot är väldigt otydlig i detaljerna, och det medföljer bara två - vilket är synd eftersom det börjar bli svårt att få tag i äldre AMRAAM-modeller i god kvalitet som har alla fenorna. (Revells Typhoon och F-4F Phantom har fyra AMRAAM var i rätt modell... men de har bara fenor på tre sidor eftersom de ska bottenmonteras).

Och sedan var där inte fler vapen, och inga sensor-poddar i heller, bara fälltankar för mittlinje och vingar. Vill man ha övriga godkända eller tilltänkta vapen får man leta i andra byggsatser eller vapenset.

En kort lista över modeller och askar som innehåller användbara prylar till Gripen i plast (endast *bra* prylar, inget Italeri...)

Revells 1/72 F-16 (alla versioner): GBU-10 laserstyrda bomber har åtminstone testflugits på svenska Gripar, och modellen innehåller två stycken. Speciellt C-modellerna har inget direkt behov av dessa eftersom man får ett par HARM-robotar att använda i stället i lådan.

Revells 1/72 Typhoon (alla versioner): Lådan innehåller fyra Meteor, två IRIS-T, och två KEPD-350 Taurus som kan användas på Gripen (Taurus togs fram i Sverige med provflygning på svensk Gripen, men köptes inte av Försvarsmakten)-

Hasegawas 1/72 "Aircraft Weapons Set VI: U.S. Guided Bombs": Innehåller massor med GBU-12, som är lämpliga för Gripen, plus ett antal GBU-10. Och en massa godis till andra flygplan, så klart.

Hasegawas 1/72 "Aircraft Weapons Set IX: U.S. Joint Direct Attack Munitions and Target Pods": Innehåller tre LITENING III FLIR/Laser-poddar av den typ som används på Gripen.

Hasegawas 1/72 F/A-18E/F Super Hornet: Innehåller två stycken "CVER" bomb rack för montering av två laserstyrda bomber på en pylon, samma sort som används på Gripen.

Academys 1/72 F/A-18C/D Hornet: Innehåller två CVER bomb rack och fyra GBU-12.

Det finns säkert mer att hitta men det här var vad jag hade framför mig. :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Hur är robotarna från Revell's gamla Gripen? Stämmer dessa bättre med verklighetens RBS 15? De är inte spetsiga i alla fall. Sedan hade väl både Airfix o Matchbox Viggen modeller RBS 15? Har några liggande i en låda någonstans. Vill minnas att jag hade någon idé om att ge min Lansen ett par av dessa...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Björn B »

Dom hade inte RBS 15 utan Rb 04
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av SebastianP »

Jag har inte kvar de riktigt urgamla, vill minnas att de hade en ful panellinje en eller så mm från nosen som inte hörde hemma men kunde spacklas över, och att bakänden inte stämde. Kommer inte ihåg närmre just nu.

Airfix och Matchbox verkar innehålla två RB 04 vardera, inga RBS-15. Matchbox (och sedermera Revells) RB-04 är också spetsiga, men jag tror det möjligtvis skulle kunna gå att karva av Airfix nosdelar och montera på en Revell-robotkropp. Annars tror jag det är nog enklare att svarva till en ny noskon med en dremel, lite rundstav och sandpapper... (har ingen dremel, måste låna eller köpa. :()

Maestro Models *hade* RBS 15 i 1/72, men de verkar ha utgått ur sortimentet för tillfället.

Måste rätta mig själv ovan - det är inte CVER från Hornet och Super Hornet som gäller på Gripen, det är ett fransktillverkat rack som heter ALKAN Twin Store Carrier. Tydligen är detta unikt för Gripen, så det hade varit väldigt trevligt om Revell hade skickat med det i lådan, men icke...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Andre B. »

SebastianP skrev:Jag har inte kvar de riktigt urgamla, vill minnas att de hade en ful panellinje en eller så mm från nosen som inte hörde hemma men kunde spacklas över, och att bakänden inte stämde. Kommer inte ihåg närmre just nu.

Airfix och Matchbox verkar innehålla två RB 04 vardera, inga RBS-15. Matchbox (och sedermera Revells) RB-04 är också spetsiga, men jag tror det möjligtvis skulle kunna gå att karva av Airfix nosdelar och montera på en Revell-robotkropp. Annars tror jag det är nog enklare att svarva till en ny noskon med en dremel, lite rundstav och sandpapper... (har ingen dremel, måste låna eller köpa. :()

Maestro Models *hade* RBS 15 i 1/72, men de verkar ha utgått ur sortimentet för tillfället.

Måste rätta mig själv ovan - det är inte CVER från Hornet och Super Hornet som gäller på Gripen, det är ett fransktillverkat rack som heter ALKAN Twin Store Carrier. Tydligen är detta unikt för Gripen, så det hade varit väldigt trevligt om Revell hade skickat med det i lådan, men icke...
Ja, det var lite det där jag ville minnas att man gjorde för att få till en mer riktig RBS 15 av 04 resp 15 delarna varför jag nämnde de äldre modellerna från Revell, Airfix och Matchbox och har kvar just de där "fyrorna". Har liksom alltid tänkt på dem som RBS 15 efter det...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av kimskarby »

Har byggt Revells JAS 39D nyligen och det enda jag har att anmärka på är dekalerna.
Med rätt färg på modellen blir kronmärkena alldeles för anonyma, dem syns knappt. Det enda som syns bra är det lilla svarta märket på fentoppen.
Så just nu har jag en JAS stående som bara ser grå ut (fast den har dekaler på sig).

Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Björn B »

En bild på dom olika 1/72 Rbs 15 i plast:
Bild

Maestros: https://www.rebell.com/catalogsearch/result/?q=mmk7238 Den går under namnet Rb 15F därför dyker den inte upp på sökning av Rbs.
Kan inte jämföra nosen med Airfix Rb 04 då alla verkar ha sågats upp för att bygga diverse kapslar.

Jag började leka lite med robotarna men la det i en egen tråd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=9943
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Stellan »

Björn, du kan få ett par Rb 04 om du kommer på byggmötet i morgon torsdag så kan du göra en utökad undersökning.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Björn B »

Jag får se hur det blir. Bygglusten har inte riktigt infunnit sig efter open.

Bild
Här är en bild från Arboga där man kan jämföra formen på Rb 04 och 15. Inte samma form på nosen.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite tankar om Revells nya JAS-39:or i 1/72

Inlägg av Stellan »

Skit i bygglusten, det är ditt ystra sällskap vi vill åt.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar