Printa egna dekaler?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Carl-Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 sep 2017, 10:37

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Carl-Johan »

Tack alla för bra tips!

Jag använde ju en LED-laserskrivare och det kan nog vara det som spökar här och gör att trycket inte fäster ordentligt på pappret. Det var iaf därför jag testade med olika sealers med dåligt resultat.

Ska prova en annan skrivare också och se!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Andre B. »

Vad finns det för dekaler som flera av oss kanske skulle vilja ha utskrivna och liggande i dekallådan inför något bygge nära eller längre bort i framtiden?

Personligen så handlar det om lite Mustang dekaler i 1/72. Namnen 'Mary Ann", "The Millie G"...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Björn B »

Jag har ritat en hög med dekaler till ABA's flygplan men det ligger på is nu när min ALPS skrivare inte riktigt vill vara med längre.
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Jan Gaude »

Hej Björn,

Tänkte om det går lika bra att använda målningsmasker istället för skriva ut dekaler?
Det går att skära ut väldigt smått med målningsmasker har jag sett.
Till ABA:s maskiner behövs väl bara en blå färg, så det gör det lite lättare också.
Vi har ju Fredrik i vår lokalförening som har en sådan skrivare. Han har fått väldigt fina resultat med att använda dom.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Andre B. »

Jag funderade lite på målningsmasker. Men det känns lite som att namn på flygplan i 1/72 är lite för smått? Eller... ?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Jan Gaude »

Namn på flygplan kan bli problem om det är för smått. Ju större desto bättre för oss skumögda... ;)
Här en liten byggtråd där Fredrik använt sina målningsmasker. En Spitfire dessutom... :D
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut435.html
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av hurtone »

Jag har en skärmaskin (Cricut Air) och skär ut målningsmasker. Det är ju alltid att föredra om skalan tillåter och man inte ska ha så många färger. Kommer med ett exempel på 08open i moderna jetplan om någon vill se resultatet lajv.
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av Michael »

hurtone skrev:Jag har en skärmaskin (Cricut Air) och skär ut målningsmasker. Det är ju alltid att föredra om skalan tillåter och man inte ska ha så många färger. Kommer med ett exempel på 08open i moderna jetplan om någon vill se resultatet lajv.
Vilken model är det? Skall gärna ta en titt.
Har själv en Silhouette Cameo3, har några modeller med vilka är målade med egna masker (Mosquito och IAF Spit i 1/48) men t.ex regnummer till mosquiton är i minsta laget (15x4mm med 0,5mm tjocklek på siffrorna). Klara Cricut så små utskärningar?

Michael
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Printa egna dekaler?

Inlägg av hurtone »

Ja det ligger väl nära vad man kan klara av som bäst att få till, men ska nog inte vara omöjligt med skarp kniv, bra vinyl och skärmatta. Detta motivet är runt 2x2cm (några bakomlinjer är från panellinjerna på modellen den sitter på)

Bild
Skriv svar