Lancaster i 1/72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
RobertD
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 jul 2012, 10:53

Lancaster i 1/72

Inlägg av RobertD »

Vilken Lancaster i 1/72 anser ni vara den bästa?
Mvh
Robert
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lancaster i 1/72

Inlägg av magnusf »

Jag skulle utan tvekan rekommendera Airfix nya Lancaster från 2012, finns i några olika varianter. Vill man ha en "vanlig" Lanc (alltså en standard nattbombare med Merlin-motorer) så är AX08013A ett gångbart artikelnummer.

Bild
Håller på lite vid sidan av med deras Mk II (stjärnmotorvarianten) och har kommit en liten bit på väg. Hittills passar allt bra och den är okomplicerad att bygga samtidigt som jag tycker detaljerna mer än väl räcker till!

Här kan man läsa en jämförelse mellan de tre senaste Lancastermodellerna (Revell, Hasegawa och Airfix): http://www.hyperscale.com/2013/reviews/ ... ewmd_1.htm

Hälsningar

Magnus
RobertD
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 jul 2012, 10:53

Re: Lancaster i 1/72

Inlägg av RobertD »

Tack Magnus! Det blir en beställning i kväll.
Mvh Robert
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Lancaster i 1/72

Inlägg av Jan Gaude »

Här har Ola har byggt en riktigt läcker Lancaster från Airfix. Han passade samtidigt på att bygga ett par Stirlings också.
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut689.html
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Lancaster i 1/72

Inlägg av Fenix »

Lancaster med stjärnmotor känns fel =)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Lancaster i 1/72

Inlägg av magnusf »

Fenix skrev:Lancaster med stjärnmotor känns fel =)
Du är inte ensam om den åsikten, en kompis sa direkt att det var för udda för honom medan det är tvärt om för mig : tillräckligt udda för att vara intressant :D !

Hälsningar Magnus
Skriv svar