Bäst före datum på färg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Bäst före datum på färg

Inlägg av Lars Ekström »

Jag använder Tamiya x/xf och funderar på om den har en bäst före datum.
Orsaken till min fråga är att jag upplever att färgen ibland inte finfördelas så bra när jag sprutar den (Badger 200), skiljer även mellan färgburkar trots att jag späder på samma vis , ca 30-40% förtunning. Använder 0,8-1,2 Bar och medium nål.
Tamiya färgburkarna jag har är allt från 35 år gamla till nyköpta.
För NMF så använder jag bland annat Alclad och de är känsliga för åldersförändringar och går inte att "skaka" liv i, inte ens med ultraljudsbad.
Att använda gamla Humbrol enemal färger ger ju naturligtvis det bästa resultatet vid både sprut och penselmålning, vissa av mina burkar firar nog minst 45 år. Dessutom en härlig doft. Tyvärr så krymper lagret.
Det krävs ju lite olika tekniker för att spruta akryl(XF/X), syntet(TS) och enemal. Det som jag känner är lättast att hantera och styra är enemal.
Hur gör ni för att få en jämn blank yta med tex. Tamyia X
Har ni några kommentarer till mina frågor?

Hälsar
Lars
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Andre B. »

Det handlar ju inte bara om ålder utan även vilken "batch" som färgen tillverkats i vilket kan få en påtaglig påverkan när det gäller målning och kvalité. Det är inte bara Humbrol som berörs här. Såg för ett tag sedan hur två Tamiya XF burkar som skulle innehålla samma gröna kulör skiljde påtagligt från varandra. Något att tänka på om man bygger en stor modell med berörd färgåtgång...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av SebastianP »

Lars Ekström skrev:Jag använder Tamiya x/xf och funderar på om den har en bäst före datum.
Orsaken till min fråga är att jag upplever att färgen ibland inte finfördelas så bra när jag sprutar den (Badger 200), skiljer även mellan färgburkar trots att jag späder på samma vis , ca 30-40% förtunning. Använder 0,8-1,2 Bar och medium nål.
Tamiya färgburkarna jag har är allt från 35 år gamla till nyköpta.
För NMF så använder jag bland annat Alclad och de är känsliga för åldersförändringar och går inte att "skaka" liv i, inte ens med ultraljudsbad.
Att använda gamla Humbrol enemal färger ger ju naturligtvis det bästa resultatet vid både sprut och penselmålning, vissa av mina burkar firar nog minst 45 år. Dessutom en härlig doft. Tyvärr så krymper lagret.
Det krävs ju lite olika tekniker för att spruta akryl(XF/X), syntet(TS) och enemal. Det som jag känner är lättast att hantera och styra är enemal.
Hur gör ni för att få en jämn blank yta med tex. Tamyia X
Har ni några kommentarer till mina frågor?

Hälsar
Lars
45-år gammal öppnad färgburk låter som den borde vara genomtorr i burken vid det här laget, med tanke på hur kasst mina Humbrolfärger beter sig.. som nämnts är det skillnad mellan olika batcher, alla tillverkare ändrar sina tillverkningsmetoder för att sänka kostnader och pga lagförändringar, och de flesta säger inget.

Tricket med blank Tamiya-färg är tydligen att inte bry sig om att den är blank, så länge den täcker helt. När du har rätt färg på din yta, våtslipa försiktigt ut ojämnheterna medan ytan fortfarande är lite matt, klarlacka, och sen polerar du klarlacken för att få *den* blank. Håller fortfarande på att lära mig steg ett (jämn, heltäckande färg utan dammpartiklar...) så jag kan bara teorin...
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Jon MW »

För att få Tamiya färg blank så kan jag tipsa om Mr Hobby self leveling thinner. Jag filmade när jag målade en liten testbit med X4 späd ca 50% med self leveling thinner. Två tunna lager som nästan täckte och sen två lite tjockare lager så ytan såg våt ut hela tiden. Det jag gör sen är dammar ytan med ren self leveling thinner (det va fortfarande lite färg kvar i koppen men kanske 95% thinner) ett par vänder tills jag tycker det ser bra ut. Blir en ganska fin och blank yta, går att få bättre om man tar nått bättre än en provbit som är målad ganska många gånger och kanske lägger lite mer tid på det, men det är ju bara att testa.

Samma procedur borde funka med akrylförtunning med lite extra retarder i, det blir ju samma princip, men har aldrig provat det.

https://www.youtube.com/watch?v=UqynmUa ... e=youtu.be

Bild
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Andre B. »

Min erfarenhet är att ju äldre Humbrol färgen är desto bättre är den... *ler*

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Michael »

Har 20-30år gammla tamiya burkar och de fungerar lika som nya. Äldsta vallejo är något i stil med 10-12år ocy fungerar fint ännu.
Så det verkar inte bli gammla allt för snabbt. Dock har jag fått slänga flera flaskor alclad, vissa har jag inte hat ens ett halvt år.

Michael
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Andre B. »

Jag hade de där påsarna med akrylfärg som gick att köpa ett tag för en sådär femton, tjugo år sedan. De började "svälla" vilket tyder mögel i någon form vilket inte var ovanligt när det gäller akryl och vattenbaserade färger på den tiden.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av SebastianP »

Usch, mögel låter otrevligt att spruta över sina modeller. De måste verkligen ha varit vatten-baserade, inte alkohol-förtunnade...

Hade en Vallejo-flaska som jag inte fick nåt ur häromdagen, trots att den vägde en hel del. Körde ner en rörpinne i flaskan, fick upp hela innehållet som om det var tuggummi. Slängde hela rasket i en engångsmugg och hällde på lite Tamiya X-20, det löste sig fullständigt, fyllde flaskan hela vägen upp till och med. Och funkade utmärkt att spruta. :) Vill se det mögel som försöker ge sig på innehållet i den flaskan nu med tanke på hur det luktar...
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Bäst före datum på färg

Inlägg av Lars Ekström »

Tack för tipsen och kommentarerna.
Mr colour self leveling thinner är vad jag förstår avsedd för deras enamal serie, men går tydligen att använda till "vattenbaserad" färg som tex. Tamiya X/XF. Det är inte lätt att hålla reda på vilken thinner som passar till vad. Det var betydligt lättare förr, vatten/alkohol till vattenbaserad, lacknafta till enemal och syntetförtunning till syntetlack. Idag får man pröva sig fram till vad som kan passa, men en bra tumregel är nog att använda det som tillverkaren rekommenderar.Även om alternativen synes fungera när man målar så är det en osäkerhet över tid.
Jag tror att det var Modellmasters som hade påsarna med färg, som nämndes så svällde dom efter ett tag.
Att spruta ett sista lager med ren förtunning eller extremt utspädd färg är ett gammalt billackerartrick för att rädda en halvkass lackering.
Skriv svar