Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

Inlägg av SebastianP »

Av allt att döma har Försvarsmakten tröttnat på att måla onödiga kamouflagemönster på sina fordon - Stridsfordon 9040C var det första jag såg i helt grönt, och jag var på ceremonin vid P7 när de första Pansarterrängbil 360 överlämnades till regementet för ett par år sedan, och de var också gröna.

Har sedan dess även sett foton på en Stridsvagn 122 försöksvagn med kraftigare kjolar framtill, vad som verkar vara nytt sidopansar på tornet, och inga (synliga) GALIX granatkastare, som även den var målad helt i grönt. Och någonstans på ett annat svenskt forum nämndes att Försvarsmakten planerar att måla om samtliga fordon till enfärgad för enkelhetens skull.

Så nu ställer sig frågan - har detta påbörjats? Finns det några helgröna 122-or på förband? Jag har ett par 1/72 122or som jag fick tag i billigt för ett bra tag sedan, men jag våndas maskeringsarbetet för att få till kamouflaget (speciellt eftersom det måste vara identiskt) och har inte byggt dem än.. (plan B är att använda eldrör och granatkastare från en Leopard 2A6 och bygga om en av 122orna till en Spansk Leopard 2E, - *de* är i alla fall helgröna...)

Edit: Glömde fråga, vilka andra svenska fordon har målats i helgrönt, och vilka av dem går att bygga i 1/72 eller 1/35?
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

Inlägg av hurtone »

Archer är ett fordon jag bara sett i helgrönt, och antagligen pansarbil 360.

Sedan kan vi tillägga att många fordon som levererades till försvaret runt millenieskiftet kom i helgrönt, men att vi bassar sedan fick måla dem bäst vi kunde enligt en utskriven bild på splinterkamot på fordonet.
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

Inlägg av rogerjo1 »

Jag är nästan säker på att sett strv 122 med helgrön , många fordon är helgröna nu.. Rg32 galten, alla bandvagnar, cv9040, cv9040c, pansarterrängbil 360, sisuxa180 mm..
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

Inlägg av Per K »

Tanken är såvitt jag vet att utrusta fordonen med barracuda-nät i ofredstid, därför är maskeringsmålning inte längre nödvändigt.
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Moderna svenska arméfordon i helgrönt?

Inlägg av SebastianP »

Kan någon producera ett foto på en grön 122:a, förutom försöksvagnen jag nämnde? Vill mest bara ha ett bevis på att sådana bestar existerar om någon frågar varför jag varit för lat för att maskera kamouflaget... annars måste modellen ställa up som "tänk om" eller något. Hittar inga färska bilder via google även om jag provar söka med årtal..

Pansarbil 360 kan jag som sagt säga att den inte var kamouflerad vid leverans, och att P7 inte hade några planer på att göra något - för mycket jobb, för lite effekt. Kan tänkas att senare 360:or blivit levererade i ökenfärg i stället för grönt, flera av SISU 6x6:orna som fanns på plats var ljusbruna efter att ha varit i Afghanistan.

Sista alternativet är FN-vitt, men... *stridsvagn*. I *FN-vitt*. Det låter *riktigt* opraktiskt...
Skriv svar