Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Björn Fransson »

Inväntade Roberts svar, tänkte nog att det skulle innehålla det mesta. :) Vill bara komplettera med att svaret på själva urpsrungsfrågan är ja. Det har förekommit två olika nyanser rött. Enstaka individer hade faktiskt båda varianterna på fenan, t ex F 7-66, vilket med största sannolikhet beror på att man märkt om eller (kanske troligare) förbättrat gammal märkning.

Direktlänk till bilden funkar inte, men här är bilden: http://www.flickriver.com/photos/hjakse/7488304650/

Däremot vet jag inte när man ändrade från rött till dayglow. Men tittar man på gamla bilder är min känsla att det är någon gång i slutet av sjuttiotalet eller början av åttiotalet. Notera JA-fenan bakom som har dayglowsiffror, min känsla är (precis som Robert skriver) att JA enbart hade dayglow.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av Björn B »

Sitter och tittar på bilder av 37E från F21. Helt klart är det två olika nyanser på siffrorna. Nr. 71, 72 och 73 ser ut att vara dayglo orange medan 74 och 75 är mörkare, åt det röda hållet. 73'ans "blixt" på fenan ser ut att vara samma rödfärg. Det syns en tydlig skillnad mellan bägge typerna inomhus och i skugga men på väldigt soliga bilder lyser den röda upp. Inte lika mycket som den orangea det är fortfarande skillnad mellan dom. Kan det vara så att dom siffror som ser ut som en standard rödfärg egentligen är en daygloröd men att effekten av detta mest syns på flygbilder i solljus?
http://img.bemil.chosun.com/nbrd/files/ ... gen_02.jpg
Men det spelar egentligen ingen roll, så länge jag inte bygger ett flygande plan kan jag använda röda siffror.
jocke thylin
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:25
Namn: Jocke Thylin
Ort: Visby

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av jocke thylin »

Ope eller Jämtlands Flyg- och Lottamuseum som är det officiella namnet är om jag mins rätt typ museum för viggen.
Kollar man på deras hemsida så har de 7 olika viggen i samlingen varav en är Framkropp.klätterkabin och en Framkropp.ombygd till simulator,
dvs 5 kompletta viggar av olika versioner.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Siffror på fenan, "Lövhögsviggen"

Inlägg av bergwall »

Ja, du kan vara något på spåret Björn.

När jag tänker på det så fanns det två olika dayglofilmer till TP 83 Pembroke, en mer orange film verkar användts till en början, -Scothcal 3483. Medan en mer klarröd användes under senare delen, -Scotchcal 3484. Verkar vara samma som användes på röda Ö68-rutorna som fanns på J 32B tex.

EDIT:
Bild på de två proven via Leif Fredin.
Bild

83011 F1 - 81 verkar haft en blanding av de båda varianterna, eller vad säger ni,dessvärre lämnar bilden lite att önska:
Bild
http://www.f4kamratforening.se/flygplan_pa_f4.htm

Ni kan ju googla runt lite om ni har tid och intresse. 83008 83013 och 83018 verkar ha haft den oranga filmen tex. Jag är rätt säker det finns Scotchcal-film (som användes för vingsiffror på Viggen) i förrådet på Ope, jag ska se vad det står för nummer på den.

Jag har utgått från att Pembroke och Viggen inte har något med varandra att göra i det här sammanhanget men det är kanske möjligt? Jag tycker den orange kanske är lite för "vanligt orange" för att passa på JA 37 men det är nog svårt att säga.
Skriv svar