Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av Fenix »

Jag överväger att gå över till Acrylic färger istället för enamel vilka är bäst för penselmålning, täcker bäst och lättast att få tag på Humbrol Acrylic serie eller Tamiya? Om det finns några andra bra Acrylic serier jag inte tänkt på så får ni givetvis nämna dom, mina krav är att de ska vara lätta att få tag på, funka bra med penselmålning och täcka bra med pensel.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av Snussugen »

Tycker alla torkar alldeles för fort för att vara till användning... möjligtvis Tamiya om du har i deras retarder.
Live & let dry.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av hurtone »

Det finns massor av märken, men generellt två stora kategorier:

Hobbyfärger:

GamesWorkshop/Citadel: enkla att få tag i, halvmatta, täcker bra men urdåliga burkar
Vallejo model color/model air: halvenkla att få tag på, anpassade för militära förebilder (mycket grön/grå/röd men lite rosa, turkos). Bra kvalitet och burkar
Vallejo Game / Game Air: Jag ogillar dessa starkt
ScaleColor/Scale75: Supermatta färger, väldigt trevliga för figurmålning, lite knepigare att hitta (beställer från UK)
Warcolors: Extremt färgäkta, "superflytande", bra i airbrush, svåra att penselmåla då de täcker illa då
MIG, AK, MSP, P3: Ingen aning

Konstnärsfärger:

Golden Full Body: krämiga och svåra att arbeta med, men underbara om man lär sig
JoSonja: ungefär som hobbyfärger men mer färgäkta, supermatta
Andra större märken: ingen aning

Hobbyfärger är enklare att börja med, och finns i massor av kulörer. Nackdelen är att de är väldigt "förstörda" ur färgperspektiv då man blandat in svart och vitt för att mörka/ljusa upp. Detta gör att färgerna tappar sin färgäkthet.
Konstnärsfärgerna är till för att blandas till rätt nyans själv, är krämigare och billigare per volym, men kräver att man är bekväm med att blanda egen färg.

Alla färger går att spruta i airbrush eller målas med pensel, även de som heter "air" etc.

Att akrylfärg täcker snabbt är både dess styrka och svaghet, man får arbeta på olika sätt helt enkelt.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av F Porsche »

JoSonja, var köper man dessa ?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av magnusf »

Jag rekommenderar Vallejo, har du inte dem i en butik nära dig så är de lätt åtkomliga på postorder inom Sverige. Spädes och rengörs med vatten och funkar bra att penselmåla med, jag har kört dem för all penselmålning i drygt tio år. Och det finns hur mycket nyanser som helst.

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken Acrylic färg är bäst för pensel?

Inlägg av Stellan »

"Vallejo model color/model air: halvenkla att få tag på, anpassade för militära förebilder (mycket grön/grå/röd men lite rosa, turkos). Bra kvalitet och burkar"

Torde vara ganska enkla att få tag på oavsett om man handlar i butik eller på nätet. Model Air är mer fokus på militärt, är egentligen färdigspädda för sprutmålning men jag brukar spä dem ändå för att få tunnare lager och större kontroll på arbetet. Model color är lite tjockare och avsedda främst för penselmålning. Jag spär dessa ca 50/50 (eller mer) med batterivatten då jag kör dessa i färgsprutan. Model color finns i många bjärta färger och har inget direkt fokus på militärt. Har använt mig av huvudsakligen Vallejos produkter sedan jag återvände till hobbyn 2005. Jag tycker olika nyanser uppträder lite olika så det är beroende på om jag ska pensel- eller sprutmåla som jag bestämmer vilken flaska jag slutligen användermig av. Huvudsakligen blir det dock Model Air för sprutmålning och Model color för penselarbeten.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar