Gjut formar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fun light express
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2018, 16:19
Namn: Magnus Aaro

Gjut formar?

Inlägg av Fun light express »

Hej

Jag undrar om de gjut formar som används till att göra plastbyggsater. Om det finns någon gräns hur mycket gjut formarna kan användas och vad händer när dom är slut om de återanvänder metallen eller om de går till soptippen?
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Gjut formar?

Inlägg av Horrocks »

Riktiga formverktyg för formsprutade byggsatser (kortserier, resin, etc undantaget) i härdat stål ska hålla länge. På den tiden jag jobbade med plast (dock inte modeller) så hade formverktygen en garanterad livslängd på 0,5 - 1 miljon gjutningar.

Ofta tar de inte slut helt, utan kan renoveras för att kunna användas vidare men med tiden tenderar det att komma mer och mer gjutskägg. Någonstans kommer man till sist till en punkt då det är bätttre att ta fram ett nytt verktyg än att fortsätta förlänga livslängden för ett gammalt.

När vi skrotade ut verktyg brukade man slå ett körnslag i själva formarna för att ingen skulle få för sig att knycka verktygen för att pirattillverka. Därefter till metallåtervinning.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Gjut formar?

Inlägg av F Porsche »

Begripligt med körnslaget.
En äldre modellbyggare i Stockholm hade på 90-talet höger sida av en 1/72 Messerschmitt 109 på väggen, ”ursprunget till hobbyn” brukade han kalla den.
Jag har försökt få köpa den flera ggr men hans dotter vill ärva den, inte för att hon bygger modeller utan för att den är ett konstverk för henne.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Gjut formar?

Inlägg av Plasticbattle »

As Horrocks says, the "livslängd" is usually long and would be considered the process of choice for mass production, but lifespan can also be very different. Depends on how many cycles are run but also how complex the actual tool/part is, what the metrology demands are and what process parameters are needed. Where flash (gjutskagg) is one issue, the metal inside the cavities also needs to be polished to help ejection and ventilation channels kept clear, and as said, it eventually becomes a quality/maintenance issue or just replace.
I helped validate a new tooling before Christmas from our sister company in Norway, where the original was 20 years old.
Again the older tooling would be made unusable and then sent for recycling of the metal.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Gjut formar?

Inlägg av Michael »

Läste i någon interjuv med Eduard att de räknar med ca 200 000 pressade delar ur en form före den skall förnyas.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Gjut formar?

Inlägg av Hobby-Importen »

Vill minnas att rekordet har KP:s Aero L-29, i över en miljon exemplar, vilket
är grymt imponerande ifall det är sant!
Daedalus Models
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Gjut formar?

Inlägg av Stefan S »

Aurora sålde ju såna mängder av en del modeller, t ex Frankensteins monster, att man hade två verktyg för att klara av efterfrågan. Finns ju en del modeller från sent 40-tidigt 50-tal som fortfarande ges ut. En hel del av dom är gamla Lindberg modeller i de fall som jag byggt dom har jag förvånats över hur fina gjutningarna varit. Ett företag som varit rädda om sina formar. Motsatsen är väl en del sovjetiska utgåvor av fd Frog modeller....

Stefan
Skriv svar