En olycka kommer sällan ensam.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Micke A »

Ja, så kan det gå... :( Första så gick en av mina sprutor sönder i godset när jag skulle plocka isär den strax före jul, höll i alla fall nästan 15 år med flitig användning... Sen så rasade kompressorn i går kväll. Valuta för pengarna efter nästan 25 år i alla fall! ;) Turligt nog så hade jag inte hunnit fylla på färg i sprutan så nån kladdig rengöring behövdes inte. :)

Nåja, nu har jag tittat på nya alternativ... Synd att behöva pausa när jag var inne i ett gott flow....

Micke A
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av SvenYoung »

Tråkigt Micke! Visst har de hållit länge, men ändå tråkigt när det händer. Du får införskaffa nya så snabbt som möjligt så du håller ångan oppe.

Vad tror du om MIG's airbrush? Den har jag kollat in lite, men kan inte bestämma mig eftersom den har 0,3mm nål. Av någon anledning så strular det för mig så fort jag ger mig på användning av airbrush med nålar mindre än 0.35mm. Är inte alls kompis med min Infinity (0.3mm nål), trots att det är en enormt fin airbrush. Använder istället en Sparmax med 0,35mm nål.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Lurifax »

En bra sak är att såväl kompressorer som färgsprutor bliv bra mycket billigare de senaste åren om man jmfr med index. Jag tror jag gav 700 för en Badger single action 1990. Det var mycket pengar på den tiden. idag kostar en double action kanske det dubbla. Men jmfr man med prisutvecklingen på mat och hus så är det billigare än vad det var för 25 år sedan. Och kompressorer är ännu billigare. De som fanns för 25 år sedan var uteslutande för proffsbruk och såldes i "proffsaffärer". De små nätt, billiga kompressorerna för hobbybruk fanns inte för 25 år sedan.

Men visst är det tråkigt när saker går sönder.
holst

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Andre B. »

Det här har jag inte uppmärksammat tidigare. Hur stor betydelse har nålens storlek när det gäller problemfri målning? Och vad för färger handlar det om i sammanhanget?

Jag har två sprutor liggande och då jag saknat kompressor har jag inte kunnat använda dem eller många av Tamiya och Vallejo färgerna som jag önskat. Det har blivit sprayburkar från Tamiya och Humbrol istället...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:Det här har jag inte uppmärksammat tidigare. Hur stor betydelse har nålens storlek när det gäller problemfri målning? Och vad för färger handlar det om i sammanhanget?

Jag har två sprutor liggande och då jag saknat kompressor har jag inte kunnat använda dem eller många av Tamiya och Vallejo färgerna som jag önskat. Det har blivit sprayburkar från Tamiya och Humbrol istället...

Mvh. André
Kanske kan det vara av intresse att väcka det här två trådarna igen där bl a Magnus Fridsell delar med sig av sin visdom.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=9583

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... rit#p78350

Mvh
/p
holst

CU@C4
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Micke A »

Sven: Jo , jag har faktiskt kikat lite på Mig's men vet inte.... Skulle vara bra att höra nåt mer om den innan jag skulle slå till. Infinityn är säkert bra men frågan är om alla finesser kommer behövas? Lite over-kill kanske?

Det lutar år att det blir en Badger igen som jag alltid tyckt om.

Micke A
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke. Du har nog helt rätt, känner själv att Infinitin är overkill. Köpte den för några år sedan pga att den fick så många bra betyg, men har bara använt den 2-3 ggr pga att det strular hela tiden.

Dock inser jag nu att det faktiskt är 0,15mm nål i denna, kanske därför den inte riktigt vill samarbeta med modellfärgerna. Det följer med en 0,4mm nål också, men när jag installerar den (och 0,4mm spetsen) så kommer det inte ut någon luft alls. Det är nog en del skit bakom spakarna vad det verkar :-)

Nåja, vill inte sno din tråd till detta. Lycka till med de nya inköpen. Everythingairbrush har jag handlat på många gånger, ett riktigt bra utbud (detta har du nog sett redan)

https://www.everythingairbrush.com/
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Andre B. »

Det verkar som nålstorleken har betydelse för ett bra resultat... ?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av Plasticbattle »

Unfortunate that both ceased at the same time Micke, but from your post it looks like you get your money´s worth from both.
..... men kan inte bestämma mig eftersom den har 0,3mm nål. Av någon anledning så strular det för mig så fort jag ger mig på användning av airbrush med nålar mindre än 0.35mm. Är inte alls kompis med min Infinity (0.3mm nål), trots att det är en enormt fin airbrush. Använder istället en Sparmax med 0,35mm nål.
Dock inser jag nu att det faktiskt är 0,15mm nål i denna, kanske därför den inte riktigt vill samarbeta med modellfärgerna. Det följer med en 0,4mm nål också, men när jag installerar den (och 0,4mm spetsen) så kommer det inte ut någon luft alls.
Its amazing what we prefer and what we get used to.
I have an evolution (with quick fix extra) and both 0.2 and 0.4 needles/nozzles. I tried the 0.4 a few times but didnt fancy working with it ... didnt have the same control. I like the 0.2 and use it for almost everything .... I like the control I get ... gives both good coverage and also excellent for pre/post shading and effects. A few years ago I bought the 0.15 update, but was too slow to work with for large areas ... but worked really well with a 1/16 figure.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En olycka kommer sällan ensam.

Inlägg av SvenYoung »

Hi Frank,

Don't want to hijack Micke's thread too much, but just wanted to answer your post. I really do wish I could get a grip on my Infinity. Its a fantastic airbrush, but is always clogging if I mix acrylics (Tamiya, MIG you name it) to the "normal" airbrush viscosity. Anything thinner than that will spray, but then the paint is too thin and gives no coverage and/or results in spiderwebbing. If I change to the 0.4mm nozzle and needle, the airflow is completely blocked as a result (perhaps a bloated rubber gasket in the nozzle, I am not sure).

In respect to Micke, I can start a new thread at some time regarding my issues with this airbrush.

Micke, förlåt...
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar