Airfix TBD-1 Devastator...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Airfix TBD-1 Devastator...

Inlägg av Andre B. »

...upptäckte jag var en trevlig liten maskin med god passform att bygga trots sin ålder och antalet nitar. Kan gärna tänka mig bygga en till men kanske i lite mer "slipat" skick utan alla nitar. Det roligaste tycker jag annars är att det finns så många färgglade varianter på denna maskin. Såg en bild i sensaste fly past med Devastator´s med lite olika gula och vita nosar. Tyvärr så kan man inte se vilken färg stjärten har men bandet på kroppen framför rodret är gult så man kan förmoda att även rodret är gult (?). Maskinerna är från T-6 på USS Enterprise runt 1940. Vad jag läst och sett tidigare har många haft uppfattningen att den gula färgen på nosen, bandet och rodret var mer citron än den gula färgen på vingarna. Men på bilden har den gula färgen exakt samma nyans som vingarna. Någon som har en uppfattning? Tänkte byggt en maskin från T-8 med röd nos mm men nu när jag sett dessa gula maskiner så... *ler*
Mvh. Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Airfix TBD-1 Devastator...

Inlägg av Herr Katt »

Andre B. skrev:...upptäckte jag var en trevlig liten maskin med god passform att bygga trots sin ålder och antalet nitar. Kan gärna tänka mig bygga en till men kanske i lite mer "slipat" skick utan alla nitar. Det roligaste tycker jag annars är att det finns så många färgglade varianter på denna maskin. Såg en bild i sensaste fly past med Devastator´s med lite olika gula och vita nosar. Tyvärr så kan man inte se vilken färg stjärten har men bandet på kroppen framför rodret är gult så man kan förmoda att även rodret är gult (?). Maskinerna är från T-6 på USS Enterprise runt 1940. Vad jag läst och sett tidigare har många haft uppfattningen att den gula färgen på nosen, bandet och rodret var mer citron än den gula färgen på vingarna. Men på bilden har den gula färgen exakt samma nyans som vingarna. Någon som har en uppfattning? Tänkte byggt en maskin från T-8 med röd nos mm men nu när jag sett dessa gula maskiner så... *ler*
Mvh. Andre B.
Om du kommer till Göteborg i September - Art in Miniature 2012 - så är dina Devastatorer mycket välkomna på Airfix-temabordet! :D

Det vill säga, om du inte ska ha dessa som tävlande!
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Skriv svar