Bygga, spara eller sälja??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F 9 Magnus
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2017, 10:12
Namn: Magnus
Kontakt:

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av F 9 Magnus »

Aeroseum är ett upplevelsecentrum och inte ett museum och man har bara några foton på en vägg plus J 29 Gul Petter
Mitt museum kommer ligga inne på fd F 9 området (Kanslihöjden)och jag har faktiskt det mesta men saknar en del
Jag har kommit rätt långt och har fått backupp av rätt betydelsefulla personer i detta
Med vänlig hälsning F 9 Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av Andre B. »

Borde finnas rätt många inte minst inom IPMS Göteborg som har intresse för det där. Tror det är värt att skapa en ny tråd för F 9.

Rätt många av oss har byggt modeller med förebilder från F 9. Själv så har jag nog byggt B 17, J 21, J 22, J 28 och J 29 och saknar väl bara J 34. Skriv några rader om det på IPMS Göteborg så väcker det nog intresse för ett "F 9 Tema".

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
denstore
Inlägg: 939
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av denstore »

Själv tycker jag om att samla. För mig är det den viktigaste delen av hobbyn. Bygga är såklart roligt också, men jag tycker nog att planerandet, drömmandet och köpandet är minst lika viktigt.
Dock så brukar jag inte fastna så mycket i på modellen i sig själv, utan snarare förebilden. Visst har jag nostalgiska tankar och planer, t.ex. projekt som baseras på modeller jag byggde när jag var liten. Någon gång skulle jag vilja bygga en Chevy -53, men jag är inte så sugen på att bygga Monograms ganska sunkiga modell igen. Samma sak med mina minnen av Matchbox modeller. Det är inte modellerna i sig, utan snarare objekten som finns kvar som hjärnspöken. Jag minns mina byggen med glädje, men det blir inte samma sak att bygga Matchbox igen, efter att ha byggt moderna, bra modeller. Däremot kan jag kanske få smaka lite av minnena genom att bygga en modern modell av en 53:a, en B-17G eller en Jagdpanther igen.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av Stefan S »

Andre B. skrev:Borde finnas rätt många inte minst inom IPMS Göteborg som har intresse för det där. Tror det är värt att skapa en ny tråd för F 9.

Rätt många av oss har byggt modeller med förebilder från F 9. Själv så har jag nog byggt B 17, J 21, J 22, J 28 och J 29 och saknar väl bara J 34. Skriv några rader om det på IPMS Göteborg så väcker det nog intresse för ett "F 9 Tema".

Vänligast / André
IPMS-Göteborg har redan byggverksamhet på Aeroseum och har en mängd modeller utställda där. Tror också man hjälpt till med att renovera ett F9 diorama.

Stefan
RobertD
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 jul 2012, 10:53

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av RobertD »

Det blev en trevlig tråd det här! Tack för förslag och synpunkter. Vi får väl se vad som händer, troligen får de "ligga till sig" ett tag till. Det skulle nog innebära liiite för mycket arbete för att få dem i någorlunda skick. Som Magnus uttryckte det så var de "inte speciellt bra redan när de var nya" :D .
Målsättningen för det nya året blir istället, som alla andra år, att:
1. Få alla "surdegar" färdigt.
2. Inte börja på någon ny innan minst 5 är färdiga
3. Inte köpa något nytt under åtminstone första kvartalet

Känns som jag har haft dessa målsättningar tidigare och de sprack även då, så varför skulle de hålla nästa år :D

Ett riktigt Gott Nytt År till er alla!
//RobertD
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bygga, spara eller sälja??

Inlägg av Andre B. »

Stefan S skrev:
Andre B. skrev:Borde finnas rätt många inte minst inom IPMS Göteborg som har intresse för det där. Tror det är värt att skapa en ny tråd för F 9.

Rätt många av oss har byggt modeller med förebilder från F 9. Själv så har jag nog byggt B 17, J 21, J 22, J 28 och J 29 och saknar väl bara J 34. Skriv några rader om det på IPMS Göteborg så väcker det nog intresse för ett "F 9 Tema".

Vänligast / André
IPMS-Göteborg har redan byggverksamhet på Aeroseum och har en mängd modeller utställda där. Tror också man hjälpt till med att renovera ett F9 diorama.

Stefan
Jag ville minnas något sådant därför blev jag lite förvånad över ett separat F9 museum på Säve.

När det gäller byggverksamhet annars så håller IPMS Göteborg väl mest till borta vid Härlanda och inte på Säve och Aeroseum...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar