Målarbås (paintbooth) i lägenhet

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av robertlundin »

Har ni några tips på hur man kan installera ett målarbås med fläkt om man bor i lägenhet? Jag vill inte borra upp ett utblås i balkongdörren och fick då tipset av en snickare att kolla upp en lösning med filter där luften kan blåsas tillbaka renad i rummet...
Hur gör ni andra??
/Robert Lundin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag borrade upp ett hål i väggen. Betong och givetvis var det ett kors av armeringsjärn i hålet. :/

Men en annan lösning är om du har ett mindre fönster så tillverkar du en skiva du kan klämma fast där och som du kan ta bort när du inte behöver utsuget.

Tycker själv att det fungerar dåligt med recirkulation och då har jag ändå inte färger som Humbrol eller dom där metallicfärgerna som luktar fan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Anders.Edblad »

Det finns färdiga målarbås som har vanliga filter och kolfilter, tanken är att det vanliga filtret tar bort alla partiklar och kolfiltret tar bort lukten. Om man vill bygga själv går det att ta kolfilter av den typ som finns i köksfläktar.
Har ingen egen erfarenhet av hur det funkar men det finns det säkert några på forumet som har.
Jag kunde som Janne borra ett hål i väggen (utan armeringsjärn).

Anders E
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Michael »

Bild

Gjorde själv så att hade ett 100mm hål sågat i yttre glaset (enkelt glas), sedan limmade jag en fläns på insidan.
Nu kan jag ta loss slangen och stänga inre rutan ifall jag vill.

Ifall man flyttar kan man för en liten summa byta glaset i fönsterramen till ett utan hål.

H: Michael
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Mats Averkvist »

Bästa sättet är nog annars att utnyttja någon befintlig ventil.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Janne Nilsson »

Om man bor i lägenhet så skall det då vara en ventil som går direkt ut. Kopplar man in på andra ventiler som tillhör själva ventilationssystemet kan både man själv och grannar få andra problem. Det är heller inte tillåtet i regel. Precis som för spisfläktar.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Mats Averkvist »

Sveriges senaste hobbyrum blev installerat färdigt för färgsprutning idag.
Sprutboxen är gjord av ett gammalt IKEA-skåp ca 60 x 60 cm (överskåp för kylskåp). I detta finns två lysrör 45 cm och en gammal datorfläkt 230V som styrs av en dubbelströmbrytare ovanpå. Hemmabyggd kompressor, som är tagen från gammal frys med liten trycktank från engångsgassvets (Jula). Står på bänken vid sidan.
Bänkarna är gjorda av tvåtum-fyror med beläggning av masonit.
Notera julgardinen sydd av undertecknad... ;)

Bild

Bild
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av robertlundin »

Tack för alla tips (och bilder)!

Det är detta med recirkulation som jag funderat på men det verkar alltså inte funka hela vägen utan det luktar fortfarande? Frun har världens luktsinne så det kommer kanske då inte vara rätt lösning.

Enklast vore ju att borra hål i balkongdörren men det är en fråga för föreningen antar jag även om jag äger lägenheten.

För fundera ett par varv ...
/Robert Lundin
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Ingenjör AP »

...gör en skiva lika stor som balkongdörren, och kläm fast i dörrhålet. Gör hålet i skivan.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Målarbås (paintbooth) i lägenhet

Inlägg av Lars Ekström »

Jag har ett litet vädringsfönster i mitt hobbyrum och till det så är en frigolitskiva med hål för utsug avpassad till innerkarmen. Frigolitskivan kläms fast i karmen och är lätt att ta bort.
Fungera bra och ger samtidigt värmeisolation, man vill ju inte sitta med öppet fönster under den här årstiden.
Denna lösning skulle säkert passa även för en balkongdörr om man hitta lämpliga frigolitskivor.
Beträffande utsugsfläkt så tänk på säkerheten, jag valde en fläkt som är tänkt för att evakuera bensinångor i tex. båtar, köpt på Biltema(12V) lätt att styra hastigheten på.
Skriv svar