Krokiga resindelar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Krokiga resindelar

Inlägg av Horrocks »

Jag har en lyktstolpe i resin som är rejält böj och som skulle behöva rätas ut. Jag har fått tips om att lägga delen i varmt, ej kokande, vatten och sedan böja. Jag har gjort ett försök, men den mjuknar knappt och jag vet inte hur mycket kraft jag vågar använda. Finns det något tips mellan tumme och pekfinger hur länge man ska låta delen ligga i varmt vatten och hur mycket man vågar böja (den är ca 4mm tjock).
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Krokiga resindelar

Inlägg av Snussugen »

Jag hade samma problem, med några 1/24 Mustangdäck från Grey Matter Figures. De är också resin, tror jag. Då kokade jag vatten i min vattenkokare, sen hällde jag över det i en kastrull och doppade sedan däcken i detta direkt. Efter några sekunder gick de att böja tillbaka till sin avsedda form.
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Krokiga resindelar

Inlägg av Janne Nilsson »

Hur länge har du haft i den? En minut borde inte vara något problem.
Ibland rätar dom ut sig av sig själv bara man värmer upp dom i andra fall får man böja till dom.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Krokiga resindelar

Inlägg av Horrocks »

Jag hade den ca 1 minut, men det var fortfarande stenhård. Kanske helt enkelt får låta den ligga längre tid.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Krokiga resindelar

Inlägg av hurtone »

Det är lite olika resin och resin, men en hel minut borde göra den sladdrig och enkel att räta ut. Jag skulle annars rekommendera att kolla på att ersätta den raka delen med mässingsstång.
Skriv svar