Akryl/lack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Akryl/lack

Inlägg av magnusf »

Magnus citerar sig själv (dessutom pratar han om sig själv i tredje person vilket är sjukt irriterande): "Varför envisas jag då med ovanstående istället för Humbrol? Jo, färgerna är fortfarande vatten/spritlösliga oavsett vad jag väljer för lösningsmedel vilket underlättar rengöringen av sprutan något enormt."

Så helt rätt Peter! T-röd funkar att rengöra med oavsett vad du spätt färgen med (åtminstone gällande de färger och de olika lösningsmedel jag provat).

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

Tack!

Precis vad jag ville höra!

I förra veckan var jag ledsen. Men nu är jag glad. Tack var dig. :D
holst

CU@C4
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lars Ekström »

Bra och lärorik fortsättning på min fråga angående egenskaper hos olika airbrusher.
Min erfarenhet är att Xylen(syntetförtunning) fungerar bra att späda enamalfärger, tex. Humbrol och Modellmasters.
Till Tamiya använder jag enbart deras egna förtunning X-20a,har lite svårt att förstå varför folk letar ersättningsalternativ ofta på grund av prisbild.
Med tanke vad alla andra tillbehör kostar så är priset på originalförtunning försumbart tycker jag. Använder Isopropanol och rödsprit för rengöring.
Tamiya Ts färg späder jag med Mr Gunze color 110. Cellulosaförtunning löser det mesta!!,, men är lite brutalt starkt för min del att ha som spädning av färg. Fungerar dock utmärkt att rengöra med. Köpte en liten ultraljudstvätt på Kjell o Company för några år sedan och den tillsammans med något lösningsmedel fixar de mest intorkade färgrester, ultraljudstvätten fungera även utmärkt att skaka liv i gamla färger.

Hälsar
Lars
Senast redigerad av Lars Ekström den 05 dec 2017, 08:22, redigerad totalt 1 gånger.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Akryl/lack

Inlägg av Snussugen »

Jag tycker inte det behöver vara så stinkigt och slabbigt att göra rent sprutan efter Humbrol; det går ju alldeles utmärkt med aceton med olja (alternativt nagellackborttagningsmedel, ssdn), vilket jag anser luktar betydligt mindre än t.ex lacknafta eller balsamterpentin att blåsa rent med.

Detta förvisso ur en Humbrolälskares perspektiv. Men jag tycker om att spruta Tamiya också, går på ett kick att spruta rent med T-röd efteråt - som konstaterat i denna tråd.
Live & let dry.
Skriv svar