Akryl/lack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

Jag läste tråden om Prestanda på färgsprutor och då särskilt Magnus svar.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=9583

Eftersom jag inte vill kidnappa den tråden gör jag en ny som handlar om skillnaden akryl/lack-färg.

Jag gick över till akrylfärg helt för exakt 11 år sedan (jepp min dotter fyller 11 just idag :D ) . Men jag får aldrig riktigt bra resultat med akryl. Det kvittar vad jag gör, vilket tryck jag använder, hur jag späder och med vad, vilken spruta jag kör med etc. Det känns som om det är akrylen det är fel på. (Ja, det kan såklart vara undertecknad också men det problemet är svårt att åtgärda).

Jämför jag med de fina linjer jag åstadkom med Humbrol och thinner så framstår mina akrylmålningar som rena gyttjebrottningen. Fina linjer är uteslutna, i princip.

De färger Magnus Fridsell nämner, Gunze och Mr Paint är väl båda lackfärger, dvs späds med thinner?

Vad säger ni? Måste jag skilja mig från min familj och bosätta mig i ödemarken med en rejäl tank cellulosathinner för att kunna måla italienskt flyg-cammo i 72-skalan?
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

Kan väl tillägga att jag köpte på mig några burkar av AKs nya "Real Color". Som om nu en Tamiya-kopia skulle kunna hjälpa. :roll:
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Akryl/lack

Inlägg av magnusf »

Dumt nog är det nog så att Humbrol är svårslagen som färg betraktad, problemet är stanken och slabbet vid rengöringen av sprutan.

De Gunze jag kör är de som de kallar för Aquoeus (med reservation för stavningen) och de går att späda med sprit (jag körde i många år Isopropanol) och till nöds vatten. De luktar lite lagom sprit/rakvatten/parfym, inte värre än det är uthärdligt även för familjen. Det som är lite störigt är att man kan späda dem med Gunzes Mr Leveling Thinner och då luktar det f-n så mycket värre men blir ytterligare ett snäpp bättre att spruta, dessutom tycker jag de härdar hårdare också. Till slut kan man även förtunna dem med cellulosathinner och där försvann nog sista spåret av giftfrihet...

Mr Paint luktar dessvärre som Gunze spädd med thinner...

Varför envisas jag då med ovanstående istället för Humbrol? Jo, färgerna är fortfarande vatten/spritlösliga oavsett vad jag väljer för lösningsmedel vilket underlättar rengöringen av sprutan något enormt.

Så ja, hur man än vänder sig... Som en kompromiss skulle jag rekommedera Gunze Aqueous färg blandad med kanske 30% blanklack från samma färgserie spädd med Isopropanol, då blir det rätt bra utan att stinka dig tll en skilsmässa! Tamiya spädd med deras X20-förtunning och lite blanklack blir också bra.

Lite gladare nu :-) ?

Hälsningar

Magnus
Rickard Malmborg
Inlägg: 281
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Akryl/lack

Inlägg av Rickard Malmborg »

Det italienska rökringskammot maskar man med häftmassa rullat till små korvar som man lägger ut i det ringmönster man önskar på en grön modell, sedan är det bara att gå på med sandfärgen! Funkar klockrent. :-)

Jag har gjort liknande på en svensk Caproni men då på frihand (EVO) med Tamiya-färg, då tvättade jag nåltippen med en topz mellan varje ringmönster, tålamodsprövande JA! men det funkade bra.

/R
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev:Dumt nog är det nog så att Humbrol är svårslagen som färg betraktad, problemet är stanken och slabbet vid rengöringen av sprutan.

De Gunze jag kör är de som de kallar för Aquoeus (med reservation för stavningen) och de går att späda med sprit (jag körde i många år Isopropanol) och till nöds vatten. De luktar lite lagom sprit/rakvatten/parfym, inte värre än det är uthärdligt även för familjen. Det som är lite störigt är att man kan späda dem med Gunzes Mr Leveling Thinner och då luktar det f-n så mycket värre men blir ytterligare ett snäpp bättre att spruta, dessutom tycker jag de härdar hårdare också. Till slut kan man även förtunna dem med cellulosathinner och där försvann nog sista spåret av giftfrihet...

Mr Paint luktar dessvärre som Gunze spädd med thinner...

Varför envisas jag då med ovanstående istället för Humbrol? Jo, färgerna är fortfarande vatten/spritlösliga oavsett vad jag väljer för lösningsmedel vilket underlättar rengöringen av sprutan något enormt.

Så ja, hur man än vänder sig... Som en kompromiss skulle jag rekommedera Gunze Aqueous färg blandad med kanske 30% blanklack från samma färgserie spädd med Isopropanol, då blir det rätt bra utan att stinka dig tll en skilsmässa! Tamiya spädd med deras X20-förtunning och lite blanklack blir också bra.

Lite gladare nu :-) ?

Hälsningar

Magnus
Ja ... kanske känns det lite bättre. :)

Jag vill bara poängtera att det inte spelar någon roll hur det luktar. Det är lösningsmedlen jag är rädd för. Att det stinker på mitt byggrum spelar inte så stor roll. Jag sitter där och jag luktar ju inte heller så gott. :-)

Men för att klargöra, de färger du använder kan spädas med lösningsmedel men sprutan kan rengöras med "vanliga" rengöringsvätskor från t ex AK, Ammo, Vallejo, GOlden etc. Det är nämligen rengöringen som är det stora problemet. När jag körde Humbrol funkade målningen hyfsat. Men när cellulosan kom fram för rengöring ... då j-la hände det saker ...
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

Rickard Malmborg skrev:Det italienska rökringskammot maskar man med häftmassa rullat till små korvar som man lägger ut i det ringmönster man önskar på en grön modell, sedan är det bara att gå på med sandfärgen! Funkar klockrent. :-)

Jag har gjort liknande på en svensk Caproni men då på frihand (EVO) med Tamiya-färg, då tvättade jag nåltippen med en topz mellan varje ringmönster, tålamodsprövande JA! men det funkade bra.

/R
Tack. Jag brukar faktiskt köra med häftmassekorvar men ibland funkar inte ens de.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Akryl/lack

Inlägg av magnusf »

Peter! Du kan städa sprutan med T-röd vilket är ett ganska snällt lösningsmedel (jaja, du vet...). Tricket är också att inte köra ut överflödet i luften: ta en gammal syltburk, en gammal T-shirt och en av dotterns hårsnoddar. Spänn ett stycke T-shirt-tyg över burken med hjälp av hårsnodden, stick hål med skalpellen och spruta all överflödig färg ner i burken. Då har du löst ytterligare ett problem!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Akryl/lack

Inlägg av Andre B. »

Annars då känner jag att det även handlar om vissa plaster som ställer till det.

Har målat airfixmodeller utan problem liksom även en amt bilmodell. Men när jag målade en Revell boeing 747 nu senast med Tamiya's egen grundfärg så kunde jag efter målning se varje strömning som plasten gjort vid gjutning...
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Akryl/lack

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har liknande erfarenheter som Magnus när det gäller Gunze färgerna och olika lösningsmedel. Det går även att späda den med fönsterputs som inte innehåller Ammoniak då luktar det ännu bättre än om man blandar med T-sprit.
Jag har byggt en sprutbox som gör att jag kan använda alla möjliga lösningsmedel utan att bli förgiftad.
Använder Tamiya, Gunze, Alclad och Mr Paint. Gunze, Tamiya blandar jag med deras egna Levelling Thinner och rengör med T-sprit.
Alclad rengör jag med Thinner. Har provat Vallejo metallfärger de fungerar bra men fortsätter med Alclad av gammal vana.
Min nya favorit färg är Mr Paint den behöver inte spädas och torkar direkt.
Om jag inte hade en sprutbox skulle mina färgval vara annorlunda.
Som ni säkert vet finns det olika boxar att köpa har ingen egen erfarenhet så jag vet inte om de funkar.
Bild

Anders E
Lurifax
Inlägg: 908
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Akryl/lack

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev:Peter! Du kan städa sprutan med T-röd vilket är ett ganska snällt lösningsmedel (jaja, du vet...). Tricket är också att inte köra ut överflödet i luften: ta en gammal syltburk, en gammal T-shirt och en av dotterns hårsnoddar. Spänn ett stycke T-shirt-tyg över burken med hjälp av hårsnodden, stick hål med skalpellen och spruta all överflödig färg ner i burken. Då har du löst ytterligare ett problem!

Hälsningar

Magnus
Tack. Jag kan alltså städa med T-röd. Men jag kan också städa med ett annat medel som passar till den färgen? Det är inte så att lösningsmedlet på något sätt förändrar färgen sammansättning så att man måste städa med samma vätska som man använt att förtunna med? Jag vill undvika lösningsmedel så mycket så möjligt.

Stort tack i övrigt till både dig och alla andra som lämnat bra tips i tråden.
holst

CU@C4
Skriv svar