Prestanda hos olika airbrushes

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Prestanda hos olika airbrushes

Inlägg av Lars Ekström »

Att finfördela färgen i luftströmmen på ett optimalt sätt tillhör väl kanske en av de viktigaste egenskaperna hos en bra airbrush, men är det stor skillnad mellan fabrikaten och kanske framförallt mellan prisnivåerna. Jag tänker då närmast mellan en som kostar under 1000kr och en som kostar 3000 och uppåt. Eller hänger det mesta på användaren som vanligt!!
Att kunna måla tunna linjer tillhör inte min högsta prioritet utan är mer ute efter att få en fin jämn fördelning av färg som förhoppningsvis resulterar i en blank yta. Använder en Badger 200, men har även en Evolution som mest används för finlir. Känner mig bekväm med Badgern och för det mesta så blir resultat ok för min del, men man kan ju alltid förbättra sig.
Några kommentarer till detta?

Hälsar
Lars
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Prestanda hos olika airbrushes

Inlägg av magnusf »

Hej Lars!

Finns massor av åsikter och idéer om detta ämne, här är mina: resultatet hänger inte så himla mycket på färgsprutan, det är färgen som är absolut viktigast!

Ska jag måla en större yta så spelar även färgen mindre roll, har jag bara förtunnat den rätt så gör det ingen större skillnad om det är Vallejo, Tamiya, Gunze, Mr. Paint eller Lifecolor. Ska jag däremot måla Luftwaffe-camo i skala 1/72 så är jag superpetig med färgen, då är det Gunze eller numera Mr. Paint som gäller, Vallejo får jag inte att funka överhuvudtaget eftersom den sätter sig på nålen för mig om jag försöker måla fina linjer.

Vad gäller sprutorna så har du två fina färgsprutor, min första var en Badger 200 och jag har haft flera olika varianter på Evolution. Det jag känner har ändrats mellan Badgern och Evolution är att jag tycker Evon är mycket lättare att göra ren och det är också en viktig parameter för att man ska använda sprutan mycket (och därmed blir bättre på att måla!).

Idag kör jag en Grex med pistolgrepp för nästan all målning och så har jag en Iwata CM-B som jag gav mig själv i 40-årspresent för Luftwaffe-jobben. Den är naturligtvis bra men inte så bra så att den motiverar sitt pris vilket är åtminstone tredubbelt mot en Evolution, om inte ännu mer! Men det är en Iwata och den är min 40-årspresent :) !

Jag anser att en färgspruta för en dryg tusenlapp av de välkända märkena levererar mer än väl vad en modellbyggare behöver om man använder rätt färg i den. Sedan är det alltid kul med fina prylar men förväntar man sig tre gånger bättre resultat av en spruta som kostar dryga tre tusen så är risken stor att man blir besviken!

Hälsningar

Magnus
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Prestanda hos olika airbrushes

Inlägg av Lars Ekström »

Tack för svaret Magnus

Dina kommentarer ligger i linje med vad jag antog och eftersom jag är "hobbybyggare", dvs, lite sporadiskt då och då så är jag kanske inte är så uppdaterad på olika färgtillverkare. Använder Tamiya akryl och mina gamla humbrolburkar(Ju äldre desto bättre). Dekanterar även Tamiya TS ,men eftersom det är en helt annorlunda färgtyp så är det en annan teknik att spruta den. Späder faktiskt den lite trots den allmänna rekommendation att köra outspädd. Min Badger är 40+ år ock köptes hos Thomas Frost i Helsingborg, stor investering då men min far bidrog. Den har jag modifierat så att det går att använda 20ml plastburkar istället för de stora original glasbehållarna. 20ml burkarna är med lock så det passar perfekt att mixa och späda samt förvara dem ett tag. Arbetar med medicinsk forskning så allt på lab ses som potentiellt användbart!!!.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Prestanda hos olika airbrushes

Inlägg av Rickard Malmborg »

Magnus, en mycket bra och träffande beskrivning du gav tycker jag!

/R
Skriv svar