Taivaan Helmi

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan Eriksson
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 aug 2016, 20:41
Namn: Håkan Erilksson

Taivaan Helmi

Inlägg av Håkan Eriksson »

Är det någon som har koll på dom finska Brewster Buffalo.
Buffalo planen som flögs av U.S Navy hade en glasad yta på undersidan.
Kan inte hitta någon bild att finnarna hade glas under cockpit.

Håkan Eriksson Mölndal
kai
Inlägg: 948
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Taivaan Helmi

Inlägg av kai »

Det har påståtts att man avskaffade glaset undertill när man upptäckte att man vid buklandning (vilket tack vare ett underdimensionerat landställ gärna inträffade) fick hela cockpiten full med snö, men jag kan, trots att profiler antyder att de skulle haft glas, inte se det på foton av ens de allra första individerna.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Taivaan Helmi

Inlägg av Stellan »

Tittar lite hastigt i min Osprey elite nr 4, Lentolaivue 24, som har en hel del bilder på Brewster i Finland. Endast ett fåtal bilder är tydliga nog av undersidan och vad jag kan se där så är det inget glasparti. Någon bild kan tydas som att det finns glas. På de fina sidovyerna så har vissa glas och andra inte. Kan tänka mig fler anledningar till detta, som tidpunkt för avbildandet etc. Skulle tro att du får försöka avgöra för just den individen. Kanske står något i texten om detta men jag har inte tid att läsa just nu.
Stellan Schroeder Englund
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Taivaan Helmi

Inlägg av Michael »

Hejsan

Vad jag kommer ihåg (har inte böckerna nära just nut) så byttes glasena ut mot aluminium efterhand. Så vissa individer hade glasen i bottnet mycket längre tid än andra.

Michael
Tage Lönnroth
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:17

Re: Taivaan Helmi

Inlägg av Tage Lönnroth »

Jag kollade snabbt med Suomen Ilmavoimien Historia 1, Brewster Buffalo. Det är mycket svårt att urskilja om det är glas eller inte. Platsen är vanligtvis i skuggan och bara mörk på bilderna, dessutom bildar avgaserna en smutsrand precis där. Till och med då planen var nya, målade i silver dope är de svåra att urskilja.

Pentti Manninens ritningar visar att glasen finns, han är vanligtvis mycket noggrann med såna detaljer. Jag vill minnas att han har sagt att man ofta böt själva plexit böts till aluminium så att man ser skarvarna var fönstren suttit.

En detalj att komma ihåg är att då man målade planen i camouflage färger lämnade man vanligtvis undersidan kvar i silver dope. De målades i finska färger, ljus silvergrå, först vid större översyner. Senare 1942, målade man undersidan i ljusblå, DN-färg.

På en modell skulle jag måla över glasen med undersidans färg om inte tidpunkten för förebilden är mycket tidig, mellan vinter- och fortsättningskriget.

Tage Lönnroth Sibbo
Håkan Eriksson
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 aug 2016, 20:41
Namn: Håkan Erilksson

Re: Taivaan Helmi

Inlägg av Håkan Eriksson »

Tack för alla svar ,modellbygge ska inte vara lätt ! Får bygga en sen Buffalo med färg över glas ytorna.
Håkan Eriksson Mölndal.
Skriv svar