Frågor om maskeringstape

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Frågor om maskeringstape

Inlägg av Fenix »

Jag har lite frågor om maskeringstape:

1, Har maskeringstape ett bäst före datum? Jag undrar för jag har en rulle här hemma som knappt fäster på papper, den har legat rätt länge i garderob.

2, Vilket märke på maskeringstape är bäst för modellbygge?

3, Var köper ni här i forumet maskeringstape?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Andre B. »

Maskeringstejp har definitivt ett bäst före datum. Den vanliga som du köper i färgbutiker brukar torka, tål inte vatten etc. Den blå är rätt mycket bättre och klarar sol, vatten med mera...

...men ingen är bra för modellbygge utan där bör du köpa den tejp som Tamiya eller Revell ger ut. Den är flexibel och torkar inte ut vilket gör den lämplig för modellbygge. Den lämnar heller inga tejp/limrester...

Jag brukar köpa tejpen där jag köper hobbyfärg och modeller.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Stellan »

2. Beror på avd du ska maskera. Billig lila för större ytor som kräver lite precision men mycket tejp. Gul för smålir och skarpa gränser. Tamiyas nya vita som kan kurvas vid applicerandet ska vara bra.

3. Hobbybutiker, byggvaruhus, Clas Olsson, Biltema osv
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av magnusf »

Jag är väldigt förtjust i TESAs "precision mask"-tape, finns i gul, blå och rosa variant i sjunkande klibbighetsgrad. Tycker den är precis lika bra som Tamiya men betydligt billigare, en rulle i "målarsize" kostar 60 spänn eller däromkring på till exempel K Rauta eller Bauhaus.

Hälsningar

Magnus
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Fenix »

För tillfälligt så är det RMS Titanic jag jobbar på ska använda tapen för att dela av den vita "superstructure" från det svarta skrovet på min Titanic i 1/360 så att jag kan spraya det vita utan att få färg på det svarta.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Fredrik L »

Visst har tape ett bästföredatum. Jag har hittat gamla rullar med maskeringstape, den "klassiska" varianten, där limmet helt torkat ut. Jag tror att temperatur har en stor del i hur länge limmet håller sig bra.

Jag tog upp hobbyn igen, med ett bygguppehåll på närmare 10 år, och mina maskeringstaper från Tamiya var som nya när jag kom igång igen. Säg att de i alla fall legat i mellan 10-12 år utan att försämras.

De "dyrare" tejperna (typ Tamiya) har bättre skurna kanter. Raka och fina. Viktigt att tapen inte heller har för bra vidhäftningsförmåga eller klibbar. Som sagts tidigare, använd t ex Tamiyas som avdelare och täck större ytor med en billigare variant.

/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av magnusf »

Och jag ger mig inte utan tjatar lite ytterligare om min TESA-tejp (nej, jag är inte sponsrad :) ). För den som vill prova så ser de olika rullarna ut såhär:

Bild

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag är inte heller sponsrad av tesa-tejp (det behövs inte då man får mycket tejp för pengarna) men använder den mycket. Gärna ihop med skärplattor.

Bild

Min subjektiva uppfattning är att den blå har ungefär samma styrka som Tamiya tejp. Den finns bl.a på Bauhaus.
Jag använder också Tamiya tejp då den är praktisk att arbeta med.

Anders E
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Frågor om maskeringstape

Inlägg av Stefan E »

Jag använder uteslutande TESA tejp!

Den gula varianten (som jag använder mest) är av samma "kabuki"-typ som Tamiya, lika bra och priset är mycket, mycket lägre!

Stefan E
Skriv svar