Mustanger och lite allmänt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Mats Averkvist »

Tack för tipset
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

HobbyBoss P-51C 1/72...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ng-617sqn/

Jag får nog säga att denna modell verkar rätt ok ändå. Gillar hur de löst det med propellern. Dubbla uppsättningar när det gäller typ av avgasrör. Och inredningen var inte så förenklad som jag trodde den skulle vara. Tror det är en modell man kan ge en chans.

Intressant bygge förövrigt med då byggaren valt en intressant historisk förebild och individ som var målad lite annorlunda än vad man är van vid. Och då även en flygmaskin som inte är en Lancaster med tanke på vilken "squadron" det rör sig om.

Kanske en inte helt olämplig modell för en Mustang med svensk anknytning?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Mats Averkvist »

Vad är det egentligen för skillnad på en P-51B och en P-51C?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Skulle nog lättare kunna peka ut skillnaden mellan en P-51D och en P-51K.

Den avgörande skillnaden var geografisk då man tillverkade P-51B i Inglewood, Kalifornien och P-51C i Dallas, Texas. Lite som med B-24 Liberator som hade olika beteckningar beroende på vilken fabrik den blev tillverkad på.

Vad jag förstått så tillverkades P-51 Mustang i lite drygt 20 olika versioner. Men de avgörande skillnaderna fanns mellan de tre kända A, B/C och D/K.

Så man kan bygga 26001 av både en B eller C förutsett att den har rätt "huv". Den riktiga 26001 var dock en B eftersom den var tillverkad i Kalifornien.

Man får alltså vara lite observant här så att den modell man bygger har rätt huv om man önskar bygga 26001. HobbyBoss har båda varianterna i sin utgåva.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Fick annars HobbyBoss utgåva av P-51D i 1/72 idag. Vad skall jag säga? Ja, det är ingen Hasegawa, Tamiya eller Airfix. Vill inte heller säga att det är en Academy eller ens en Italeri...

Det är en modell som är något bättre än Airfix gamla P-51D. Men bara något och helt otroligt är att HobbyBoss utgåva är smalare Airfix gamla utgåva. Så smal faktisk att spinnern är något för bred.

Formmässigt är den annars något liknande Heller's utgåva på ovansidan. Den är lite för "smal och för rund". Undersidan är mer som Tamiya och Airfix. "Scopet" ser lite märkligt ut och verkar vara inte bara en storlek för litet. Antennen är väl närmast ett skämt utseendemässigt. Spinnern är ok och propeller'n går att snygga till.

Några goda sidor då?
Man kan välja mellan "shrouded" eller "unshrouded" avgasrör. Och med lite filande så passar dessa även Airfix P-51D. Airfix glömde ju denna valmöjlighet och på många Mustanger tog man bort berörda plåtar. Landningsställen ser även de rätt bra ut och är stabilare än de som medföljer Airfix utgåva. Så där har man ett billigt alternativ till de som är gjorda i vitmetall. De behöver bara kapas någon millimeter då de är något långa.

Cockpiten har det ju talats om en del när det gäller HobbyBoss P-51D. Den är enkel och man kunde nog fått till en instrumentbräda om man gjutit golv och stol ihop med vingen. Men konsollen till vänster finns där liksom spaken och stolen ser ok ut.

Skall man köpa den då? Vill nog säga att om man får tag i den billigt så är det en ok modell för att låna avgasrör och landningsställ av. Prisvärdast är fortfarande den P-51D i 1/72 som Airfix gett ut känner jag.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av kai »

Måste också varna för att dekalerna verkar vara gjorda i plåt – styva och vägrar att låta sig mjukas upp av de dekalvätskor jag har.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Har inte hört något gott om dekalerna från HobbyBoss. Men det kan vara så att de kräver väldigt varmt vatten för att mjukna och fungera. Det är ju lite så även med Academy, Tamiya mfl.

Med den modell jag fick så följde även en uppsättning svenska dekaler av okänt fabrikat. Det kändes dock som steget till RBD's dekaler var rätt långt även om kronmärkena i sig såg ok ut.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Fick med mig en ny Mustang hem idag. Denna gång Revell's P-51B i 1/72. Det har ju skrivits lite om denna modell både här och på andra forum. Men hur som helst så känner jag att den är fin och passformen är rätt god. Jag gillar ju när man kan snäppa delar som vingarna på plats utan att behöva limma dem. ;)

Plasten kan man ha åsikter om då den är grön. Och det faktum att man kan se hur plasten strömmar ut i formen gör mig lite orolig. Jag har lite dåliga erfarenheter där när det gäller Revell, deras hårda plast och målningen. Av någon anledning reagerar färgen på plasten...

Annars ser det rätt trevligt ut. Inredningen är bättre detaljerad än Airfix P-51D i samma skala. Golvet har till och med ådring. Sen vill jag dock minnas att på P-51B så satt piloten på "vingen" och inte på något plant golv...

Med modellen följer båda typerna av avgasrör (+Revell) och landningsställ, styrspak, antenner går att få loss utan att de bryts sönder. Propellerbladen är lösa vilket kräver lite precision vid montering. Men det gör att man kan montera dit spinnern utan propellerblad inför målning vilket är tacksamt när det gäller en del Mustanger.

Den enda delen jag har lite negativa åsikter om är förarstolen som verkar väl smal samt att bältena inte ser riktigt ut som jag vill minnas att de gör.

Huven ser klar och fin ut och den är föredömligt tunn. Så passar den som det är tänkt så lär det se bra ut. Önskvärt här är väl att båda typerna av huv medföljde modellen. Saknar den brittiska varianten här.

Dekalerna från Revell brukar vara bra och så även denna gång. De som medföljer är till en amerikansk maskin och en engelsk. Frågan som följer nu är vilken maskin man skall bygga? Jag har RBD's dekaler till Z Hub, Hot Pant's och Vit David liggande och det vore ju synd att inte bygga någon av dem...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

Knäckte precis huven till Revell's P-51B. Får väl säga att den nog var den här modellens sämsta del med både luftbubblor och ojämnheter. Men även med en oliksidighet som gjorde att den passade rätt illa på ena sidan. Vad jag hört så verkar inte erfarenheterna av Revell's egen huv vara goda så får väl se hur jag skall lösa det här.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger och lite allmänt...

Inlägg av Andre B. »

En sak som jag "glömde bort" i sammanhanget när det gäller Revell's P-51B i 1/72 är att de nitar som finns på ovansidan och undersidan av vingen är en "efterkrigsförstärkning". Så dessa bör slipas bort om man vill bygga en maskin som flög under kriget.

Samma sak gäller även när det berör Tamiya's P-51D...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar