Målande av byggsater?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plastic boy
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2013, 17:19

Målande av byggsater?

Inlägg av Plastic boy »

Hej

Jag undrar var man kan lära sig att måla byggsater? Om olje målning av t.ex. talvor, kan vara till hjälp?
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av Fredrik L »

Hej!

Det är klart att det underlättar om du har en grundläggande kunskap om målning rent allmänt, en förståelse för kulörer och ljussättning, och en konstnärlig begåvning.

Det finns en hel del bra videos på Youtube som behandlar detta ämne. Det bästa vore om du kunde besöka byggmöten, om du har en lokal IPMS-avdelning. Men som i de flesta fall så är det bara en fråga om att träna, träna och träna... läs/se video om olika tekniker och förfina ditt egna förfarande vid användning av dessa tekniker. Jag tror att de flesta har börjat med att bara enkelt måla enligt målningsbeskrivningen, för att sedan lägga till tekniker, vart efter du utvecklas i hobbyn.

Men ju mer du bygger och målar, desto mer får du en förståelse och kunskap om hur du skall nå ditt önskade resultat på bästa sätt. Man får inte vara rädd för att misslyckas eller "göra fel". Bara man lär sig av sina misstag, så är det ju bra.

Detta eminenta forum har hjälp mig en hel del under åren också... använd sökfunktionen och utnyttja det stora kunnande som finns här.

Lycka till!

/Fredrik
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av Björn Fransson »

Kan bara instämma: Det bästa sättet att lära sig är att bygga och måla. Våga misslyckas, gör om, men fastna inte på ett objekt utan gå vidare även om du inte är helt nöjd. Bättre att testa fem olika typer av målning på fem olika modeller än att slita hund med en modell som man ändå inte blir nöjd med.

Och köp en airbrush om du inte redan har en sådan. Skillnaden mot penselmålning är himmelsvid. Visst finns det duktiga penselmålare, men att nå den nivån kräver extrem träning, medan många airbrushnybörjare ofta får till riktigt hyggliga resultat ganska snabbt.

Sedan är ett tips - vilket kanske kan låta överdrivet basic - att titta på hur originalen ser ut. Alltså inte hur andra bygger och målar, utan sätt dig in i förebilden. Min erfarenhet är att det ibland blir alltför stort fokus på att hitta den exakta färgnyansen när de flesta original oftast är solblekta, nedsmutsade och bättringsmålade. Strunta i exakta färger, blanda och måla och ha kul. Testa övervädrat och skinande rent. Prova kamouflage på frihand och maskerat. Natural metal och mottling. Enfärgat och splint... Nej, förresten. Splinterkamouflaget behöver du inte testa. Än. :)
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av Anders.Edblad »

Håller med Björn och Fredrik.
Ett tips är att köpa billiga modeller att öva på och inte börja med en massa fotoets och detaljset.
Men köp inte dåliga modeller med usel passform och dåliga detaljer bara för att de är billiga.
Det finns många bra och prisvärda modeller.

Anders E
PederT
Inlägg: 607
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av PederT »

Här kom vi in på något mycket intressant, splinterkamouflage!!
Jag har gjort en Viggen med fyrfärgskamouflaget, det var mycket klipp och klistra.
Nu har jag ytterligare en Viggen på gång, denna gång en SF, och har införskaffat
Maestro Models målningsmask för att göra det enklare, trodde jag. Funderingarna är många
hur att använda masken. Erfarenheter, tips och idéer mottages med största tacksamhet.

//Peder
Nicklas Karlén
Inlägg: 882
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Maskerna till Viggen är lite knepiga. Instruktionerna i mitt ex stämde inte heller riktigt vilket inte gör saker lättare. Jag kom på att jag med hjälp av en blyertspenna som jag lätt gnuggade över de ritzade linjerna så jag kunde se var de går någonstans. Jag märkte sedan varje bit med typ S, MG, LG,B. Jag lyfte sedan upp en del i taget med hjälp av skalpellen och började montera från yttersidorna av vingen och jobbade mig inåt. Man kan behöva hjälpa till lite med kniven då dom kanske inte släpper helt.

Jag började med att måla den ljusgröna färgen och monterade sedan masken. Jag klistrade fast den lite på handen för att ta bort det segaste klistret så att den inte sitter stenhårt. Sedan var det vanligt målar knep. Måla färgen, montera masken, sedan en lätt övermålning i samma färger för att för hindra att nästa färg kryper under masken. Repetera med nästa färg.
Det blir knepigt runt cockpit och ryggåsen. Du behöver lite extra tejp för fixa till de ställen som inte riktigt stämmer.
På bilden ser du att de bruna fältet bakom cockpit är för stort t.ex
https://imgur.com/0zAdH4z

För övrigt gick det rätt bra tycker jag.

https://imgur.com/BBeBKNr

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
PederT
Inlägg: 607
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Målande av byggsater?

Inlägg av PederT »

Tack Niklas, det låter som en bra väg att gå.
Snygg modell du har där.

//Peder
Skriv svar