Tankar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Tankar?

Inlägg av PederT »

Fungerar det att använda de stora extratankarna(1200 l) från Drakenbyggsatsen (1/48)
till Gripen?
//Peder
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Tankar?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Det funkar bra!
Det är till o med så man gjort på riktigt; återanvänt danska Drakendunkar på svenska Gripenplan (de heter då FTS = Fälltank stor).

Mvh
Rickard
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tankar?

Inlägg av Björn B »

Var det inte någon diskussion om dessa tankar tidigare där det sas att tankarna kortades till Gripen så att dom rymde 1000 liter istället för 1250?
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Tankar?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,

Det stämmer och jag hävdar bestämt att FTS är samma dunkar som danskarna hade på sina Drakar.
Senare har man även tagit fram ngt som heter EDT (Export Drop Tank tror jag det står för) och den har antagligen lite annan volym då det skiljer någon decimeter i längd mot FTS och de dessutom har ett skum i sig för att minska skvalp och brandrisken. Det kan vara så att man vartefter tagit bort detta skum.

Men det är samma dunkar, punkt slut! :-)
(och det säger jag eftersom det var en kollega som jobbade med detta)

Med vänlig hälsning
Rickard
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Tankar?

Inlägg av PederT »

Då får jag tacka så mycket för uttömmande svar.
//Peder
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tankar?

Inlägg av Björn Fransson »

Och när ämnet ändå är uppe vill jag passa på att avliva en annan myt, nämligen att Maestros fälltankar inte funkar till Draken utan bara till Gripen och att man måste ha de tankar som bara finns i Hasegawas danska utgåvor. Så är det inte, de är exakt samma.
Skriv svar