Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

Inlägg av nasos79 »

Hej.
Det var ganska länge sedan jag skrev sist men nu är jag tillbaka med en fråga.

Jag hade en gammal burk Mr Mark Softer jag hade köpt i Grekland typ för 20 år sedan och som jag var absolut nöjd med. Men den höll på att ta slut och jag var tvungen att köpa det nya receptet, Mr Mark Softer NEO. Jag köpte två burkar och jag blev så glad att jag slängde den lite av den gamla som fanns kvar. Vilken nytta skulle jag ha av den, va?

Jag var så nöjd med den gamla. Jag hade inte sett en enda dekal som inte svarade på vätskan. Perfekt resultat, dekalerna följde alla kurvor, alla former, till och med cockpit dekaler följde varje liten detalj.
Men när jag provade den nya vätskan på en Tamiya dekal... Ingenting. Absolut ingenting. Det nya receptet är helt, 100% värdelöst.
Har någon av er märkt det?
Någon som använde den gamla Mr Mark Softer och har även testat den nya?

Och den andra frågan?
Vilken dekalvätska använder ni? Jag läste här att några av er har testat Humbrol och är missnöjda. Andra nämner Daco men är den lika bra som min gamla Mr Mark Softer? Jag köpte även Vallejos vätska som är fruktansvärd. Utöver att den inte alls påverkar dekalerna så får den det underliggande färglagret att se "suddigt" ut.

Tack för er hjälp!

mvh

Nasos
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

Inlägg av Stellan »

Micro Sol/Micro set. Har ingen erfarenhet av de du nämner.
Stellan Schroeder Englund
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

Inlägg av Falken »

Daco, alla dagar. Sedan har jag funnit dekaler (t.ex. Academy) som ingen av mina olika dekalvätskor rår på. Tamiyas flerfärgade är så tjocka så de behöver lång och upprepad blötläggning för att mjukna. Men som sagt, Daco är det bästa jag testat.
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

Inlägg av Frasse »

Jag använder Micro Sol - Set och även Solvaset. Micro Sol - Set rår inte på Academy eller Trumpeter dekaler men jag upplever att de funkar på Tamiyas dekaler. Solvaset funkar på Academy och Trumpeters dekaler. Tyvärr är min Solvaset snart slut och det verkar som det inte går att få tag på här i Europa.
Göran
Paint it black ! :twisted:
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Mr Mark softer vs Mr Mark softer NEO

Inlägg av nasos79 »

Jag tackar alla.
Mr Mark softer (det gamla receptet) fungerade utmärkt på alla dekalerna och resultatet var absolut fantastiskt. Det fanns liksom ingen utmaning som var för stor, inte ens de mest komplicerade kurvor eller ytor med mycket detalj.
Utifrån era kommentarer är ingen annan vätska lika bra som den gamla Mr Mark Softer.
Jag lyckades hitta den utan ordet "NEO" på "luckymodel", en kinesisk sida som jag hade beställt ganska mycket för några år sedan. Jag beställde 3 burkar som sammanlagt kostar lika mycket som 1 "neo" från Sverige. Visst kostar det mer om man räknar frakt men det största problemet är att det kommer att ta 2-6 månader innan paketet är här.
Det blir inga nya modeller snart... :(

Tack för era kommentarer.
Skriv svar