Nysminkad 39 Gripen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Nysminkad 39 Gripen

Inlägg av Nicklas Karlén »

I den lokala affärsblaskan här i E-län kunde man idag se en 39 som är nysminkad o fin. Det verkar som Svenska Aeroplan AB siktar på en ny marknad.

Är hon inte lite mager om benen om man tittar på videon? Det kanske är en mockup eller liknade.

Nicklas

Bild

http://www.affarsliv.com/nyheter/linkop ... 08841.aspx
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nysminkad 39 Gripen

Inlägg av Stellan »

Jo men det är ju en fullskalekopia som nämns i texten, man försöker ju bona in sig på agressor-marknaden med en bantad Gripen utan vapenbärarkapacitet. Allt ska simuleras vad jag förstår.
Stellan Schroeder Englund
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Nysminkad 39 Gripen

Inlägg av Rickard Malmborg »

Visst är det en mock-up men målningen tycker jag är fräck ändå! Det som nämns är Gripen C (inte E).

Någon skarp beväpning behöver man ju inte ta om man agerar i Aggressorrollen men väl fälltankar och ACMI/NACTS-podar eller liknande och sannolikt IR SIM-robotar också, så alla beväpningsbalkarna kommer nog till användning, utom ev balk 4, där LDP:n brukar sitta.

Det vore ju väldigt roligt om Saab lyckades tränga sig in på denna marknad men frågan är hur lätt det är, i USA har man ju nästan uteslutande använt sig av egna flygplan i denna roll (med undantag för F-21 Lion då). Och för oss modellbyggare skulle det ju kunna betyda en del nya och spännande dekalalternativ, det hoppas jag att man tar hänsyn till där borta i USA när man gör sitt val! 

/Rickard
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Nysminkad 39 Gripen

Inlägg av Paramedic »

Lite tjockare ben vill vi ha, inga spindelben..

Men hon är fin.. ^^
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Nysminkad 39 Gripen

Inlägg av Fenix »

Jag älskar hennes målning
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar