Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Anders.Edblad »

Det finns många sätt att göra det på. Det här är ett förslag.
Gör den längstgående tråden för lång medans du limmar den och skär sedan av den med en skalpell. Jag använder elastisk tråd för antennvajrar men det funkar med sytråd.
Bild

Var försiktig när du målar den så att du inte skvätter färg på planet! (Det har jag gjort några gånger)
Färg? Jag skulle använda grå.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Anders.Edblad »

Trä ned tråden i hålet ta utspätt vitlim eller superlim på en pensel/tandpetare (väldigt lite) och lägg i hålet. Lägg upp tråden på den vågräta tråden på det ställe där den ska sitta så att inte tråden pekar åt fel håll när den stelnat i hålet. Vitlim är vanligt vitt snickarlim.

Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Henrik R »

Ja det går fint, till en 1/72 skulle jag i alla fall använda t.ex 0.06 eller 0.08 plastlina. Jag kör 0.12 på 1/32. Den jag kör med är PTFE behandlad så man måste "tvätta" av det först typ med "brakleen"
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Anders.Edblad »

Här kommer lite erfarenheter jag har av att jobba med elastisk tråd.
En bra pincett är ett måste.
När man slipar och jobbar med modellen brukar den bli statisk elektrisk som gör att tråden fastnar på modellen och blir extra svårjobbad. Jag brukar ta en lätt fuktad fiberduk som jag drar över modellen innan den lackas för att minska den statiska elektriciteten. Fick det tipset i en affär där de säljer vinyl plattor.
Om du ställer modellen på ett vitt papper så är det lättare att se tråden och är ganska frikostig med längden på tråden när den ska limmas på modellen.

Anders E
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Frasse »

Jag fäster/limmar tråden på fenan först, sedan tejpar jag andra änden på motorhuven så att jag kan lyfta tråden försiktigt upp på antennfästet och limma det med snabblim. Använder Uni threads tråd W8/0 tråd som är till för att binda flugfiskedrag. Göran
Paint it black ! :twisted:
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Antenntråd på 1:32 Bf 109 - hur fäster man denna?

Inlägg av Frasse »

Glömde nämna att jag använder maskeringstejp när jag fäster tråden på motorhuven då fastnar tråden inte så hårt utan glider ganska lätt. Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar